Radio on mainosmaailman outolintu – Radiospotti voi hauskimmillaan toimia kuin absurdi minikuunnelma

Vilja Pursiainen
Radio on mainosmaailman outolintu – Radiospotti voi hauskimmillaan toimia kuin absurdi minikuunnelma

Tämäkin on radiomainos. Mainoksen julkaisuvuonna 1962 Suomen ainoalla valtakunnallisella radiokanavalla ei mainostettu mitään.

Ilari Tapio

Kaupallisten radioiden mainosmyynti jatkaa kasvuaan. Viime vuonna plussaa tuli taas neljän prosentin verran.

Koska nouseva myyntikäyrä on media-alalla poikkeus, radiot ilmeisesti tekevät jotakin oikein. Yksi menestystekijä saattaa olla huumori.

"Ei oo nykyään näkkileivässäkään yhtä paljon kuminaa ku ennen", alkaa moottorisahamainos.

"Olisin tommosta löytötavara-asiaa kysyny. Kun mä kävin viime kesänä siellä teidän ravintolassa useaan otteeseen, niin nyt mull on pakarat kadonnut", selittää naisääni liikuntalehden mainoksessa.

Hauskaa? Kyllä vain, ainakin ensimmäisellä ja toisella kuuntelukerralla. Sadas kerta ärsyttää jo suunnattomasti.

Mainostajat käyttävät kuvattomassa radiossa enemmän huumoria kuin muissa medioissa.

Hersyvimmillään alle minuutin mittainen spotti voi toimia kuin absurdi lyhytkuunnelma.

Se luo kuulijan samaistettavaksi tunnelman ja mielikuvan hahmosta, jolla on tiedostettu tai tiedostamaton tarve saada jotain. Esimerkiksi moottorisahamainoksen mies ei tiedä haluavansa moottorisahaa.

Tylsimmillään hauskaksi tarkoitettu radiomainos on väkinäinen ja teennäinen. Oma oivallus puuttuu.

Näinä aikoina tekijät tuntuvat monistavan liikuntalehden jo vuosia sitten soveltamaa kaavaa, jossa henkilö soittaa palveluun kysyäkseen jotakin tyhmää.

Kopiointi on oikeasti tyhmää – ja ärsyttävää, jo ensimmäisellä kerralla.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio