Televisio

Auto-ohjelman vauhti ei huimaa, mutta vilpitön autohulluus kantaa yhden tv-sarjan läpi

Kutonen
Auto-ohjelman vauhti ei huimaa, mutta vilpitön autohulluus kantaa yhden tv-sarjan läpi

Kevät nostaa usein autokuumetta. Autohullut on uusi kotimainen sarja, jossa testataan autojen myyntipuheiden paikkansapitävyyttä.

Tiia Haapakangas

Autohullut

★★★

Uusi kotimainen autosarja pitäytyy tarkasti aiheessaan. Meno ei ole erityisen kreisiä, mutta johtotähtien eli Arttu Harkin ja stunttimestari Crazy Miken alias Mauri Uuskosken vilpitön autohulluus kantaa kyllä yhden sarjan läpi.

Jaksoissa vuorottelevat asiapitoinen autojen testaus ja nykyajan tv-viihteen peruskauraa oleva stunttileikittely tähtivieraiden kanssa.

Temppuradalle luodaan tunnelmaa räjähdetehosteilla, joiden merkitys jää irtonaiseksi.

Muistelot ensimmäisistä autoista ovat klassisia, mutta aina yhtä hellyttäviä. Niiden yhteydessä käy myös ilmi, että Arttu Harkki osaa kyllä kertoa liki mallista kuin mallista vaikka mitä. Vanhoin valokuvin maustettu keskustelu herättänee monessa katsojassakin nostalgisia nuoruusmuistoja.

Luokkansa myydyimmät automallit testataan monipuolisesti, ja testit ovat hyvin valikoituja ja yksinkertaisia.

Esimerkiksi perheautojen kaupunkiajosta tarkastellaan kulutusta, melua ja ajomukavuutta, ja saman testipatterin voi periaatteessa tehdä kuka tahansa autonostaja. Viihdyttävin testin osa on ajomukavuus, jonka mittarina toimii tuulilasin alle teipattu vesilasi.

Lopuksi tuloksia verrataan niin testattujen autojen kesken kuin valmistajan esittämien lukujen kanssa.

Sarjan tempo on hidas. Selostuksessa ja kohtauksissa todetaan samoja asioita, eikä oivaltamisen paikkoja juuri jää.

Jakson sisältö sopisi puolta lyhyempäänkin aikaan. Silloin jäisi tosin näkemättä leikkaamaton versio siitä, kuinka juontaja laskee vaihe vaiheelta polttoaineen kulutusta kännykällään tai kuinka Hans Välimäki harjoittelee käsijarrukäännöstä.

Kutonen tiistai 17.4. klo 21.00


Kommentit (1)

  • Nh

    Oli sitten niin kamalaa kuraa tämä että tekisi mieli haastaa tuotantoyhtiö käräjille ajan varastamisesta. Mitä ”kreisiä” on pyöriä ”kreisijukella” teollisuus parkkipaikalla väistellen tötteröitä kuin ensimmäisellä ajotunnilla autokoulussa? Huippunopeus tällä radalla varmaankin se kaikki 35km/h. Olemattomia testejä, toistoja toistojen perään ilman minkäänlaista huippukliimaksia. Kuka tälläistä paskaa rahoittaa ja ennen kaikkea haluisin tavata henkilökohtaisesti sen ihmisen kuka on sitä mieltä että on onnistunut tämän tuuban käsikirjoittamisessa. Tämä olisi voinut olla viihdyttävää vielä 25v sitten ja sekin vain ja ainoastaan kun kanavia oli vielä se 3, jolloin valinnan varaa ei olisi ollut.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio