Talous

Yksinkertainen oivallus teki hymynaamoista menestystuotteen – Tamperelainen yritys kiihdyttää maailmanvalloitustaan 13,5 miljoonalla eurolla

HappyOrNot Oy:n hymiöllä varustetuilla laitteilla mitataan asiakastyytyväisyyttä.

Ossi Ahola
Yksinkertainen oivallus teki hymynaamoista menestystuotteen – Tamperelainen yritys kiihdyttää maailmanvalloitustaan 13,5 miljoonalla eurolla

Tamperelaisen HappyOrNot Oy:n toimitusjohtajan Heikki Väänäsen ja markkinointijohtajan Kirsti Laasion katseet ovat tiiviisti Yhdysvaltojen markkinoilla.

Kari HapponenAamulehti

Hymy tamperelaisen firman toimitusjohtajalla yhtä leveä kuin hymiöllä yhtiön tuotteessa.

HappyOrNot Oy:n toimitusjohtajalla Heikki Väänäsellä on syy myhäilyyn. Asiakastyytyväisyyden mittaamiseen erikoistunut yhtiö ilmoitti torstaina saaneensa 13,5 miljoonan euron sijoituksen kahdelta kansainväliseltä pääomasijoittajalta.

–Kiihdytämme yrityksen kasvua, Väänänen sanoo.

Pääomaruiskeen miljoonat HappyOrNot käyttää kansainvälisen asemansa vahvistamiseen erityisesti Yhdysvalloissa, Britanniassa ja Saksassa. Myös Aasiaan panostetaan.

Seuraavien viiden vuoden aikana investoidaan noin 50 miljoonaa euroa palvelu- ja tuotekehitykseen.

Yrityksen kasvustrategia näkyy myös tarpeena lisätä työvoimaa.

–Nytkin meillä on kymmenen ohjelmoijan paikkaa auki, sanoo Väänänen.

Seuraavan vuoden aikana on tavoite palkata noin 50 henkilöä. Tämänhetkinen 65 hengen määrä pyritään nostamaan 200 henkilöön 2-3 vuoden aikana.

"Kukaan ei halua olla työvuorossa, jossa tulee punaista"

Moni on huomannut esimerkiksi kauppojen ulko-oven lähellä seisovan laitteen, jonka yläosassa on neljä painonappia. Niiden kuvio on hymynaamasta mutrusuuhun.

Hymiötä painamalla asiakas voi osoittaa, mitä mieltä hän on saamastaan palvelusta.

HappyOrNotin laitteen arvo piilee asiakasyrityksen saamissa raporteissa, joissa tyytyväisyysindeksi kertoo palvelutason vaihteluista tunnin, viikon ja kuukauden tarkkuudella.

–Kukaan ei halua olla työvuorossa, jossa tulee punaista, vaan tulee motivaatio työskennellä paremmin, sanoo HappyOrNothin kehitys- ja markkinointijohtaja Kirsti Laasio.

Eräs asiakasyritys oli havainnut, että joka tiistaiaamu asiakkaat antoivat systemaattisesti palautetta heikosta palvelusta.

–Tiistaisin myymälään tuli uutta tavaraa, eikä asiakkaita ollut kukaan palvelemassa, selvittää Väänänen ilmi tullutta ongelmaa.

Laasio uskoo, että helppo palautteenantolaite voi myös hillitä asiakkaiden tarvetta kertoa somessa huonoksi kokemastaan palvelusta.

Tarve ymmärtää asiakaskokemusta on Laasion mukaan kasvussa, sillä asiakkaat ovat kääntymässä tuoteominaisuus- ja hintavetoisuudesta kohti palvelukokemusta.

–Yrityksissä kasvaa tarve saada tietää, miten meillä menee asiakkaan silmissä, Laasio sanoo.

Lauri Olander
Tämä laite tulee tutuksi yhä useammalle, kun HappyOrNot kiihdyttää kasvuaan.

Tämä laite tulee tutuksi yhä useammalle, kun HappyOrNot kiihdyttää kasvuaan.

HappyOrNotilla on tällä hetkellä lähes 4 000 asiakasta. Hymiölaitteita on käytössä yli 25 000 kappaletta. Palautteen määrä on ylittänyt puolen miljardin rajan.

Asiakastyytyväisyyttä mittaavia laitteita on käytössä jo 117 maassa, ja muun muassa kaupoissa, erilaisissa palvelupisteissä ja lentokentillä. Asiakkaina ovat muun muassa Ikea, Lidl ja Carrefour.

Laite on käytössä noin 140 lentokentällä, muun muassa Lontoon Heathrow`lla ja kaikilla Espanjan kentillä.

Ensimmäinen laite käyttöön Epilässä

HappyOrNotin ensimmäinen laite otettiin käyttöön Valintatalossa Tampereella Epilässä joulukuussa vuonna 2009.

Väänänen oli jutellut laiteideastaan usean yrityksen kanssa, ja saanut vihreää valoa. Hän esitteli aikeensa tuttavalleen Ville Levaniemelle, joka yön yli nukuttuaan totesi, että irtisanoudutaan ja startataan yritys.

Ensimmäiset laitteet toimitettiin asiakkaille oman auton takakontissa. Nyt käytössä on maailmanlaajuinen jakelu, ja liikevaihto on tänä vuonna vajaa 10 miljoonaa euroa.

–Tavoite on päästä liikevaihdossa sadan miljoonan euron rajapyykin yli seuraavan viiden vuoden sisällä, Väänänen sanoo.

Perustajat omistavat HappyOrNotista suurimman osan. Myös henkilöstö on mukana omistajana. Pääomasijoittajat Northzone ja AirTree tulevat omistajiksi neljänneksen osuudella. Molemmat yhtiöt saavat yhden edustajan HappyOrNotin hallitukseen.

Muokkaus 12.10.2017 kello 18.19: Laajennettu juttua kauttaaltaan.

HappyOrNot

Tamperelainen yritys on perustettu vuonna 2009.

Erikoistunut asiakas- ja työtyytyväisyyden mittaamiseen.

Asiakas antaa palautetta painamalla hymiölaitteen hymiöitä.

Liikevaihto vajaa 10 miljoonaa euroa.

Yhtiön toimitusjohtaja Heikki Väänänen. Perusti yrityksen yhdessä Ville Levaniemen kanssa.

Henkilöstön määrä 65.


Kommentit (2)

  • Nimetön

    Poislukien aikaleima, jonka perusteella saadaan jotain tietää, mikä hyöty noista laitteita todella oikeasti on?
    Joku on ollut tyytyväinen, joku tyytymätön. Mitenkään et varmasti saa tietää, miksi näin on.

  • Toosa vai asiakaspalvelija

    Mitäpä tämä sitten kertoo mistään oikeasti? Jotain on vialla, jos asiakas on pankissa tai terveyskeskuksessa kontaktissa organisaatioon, mutta palautetta halutaan ottaa vastaan tällaisen basillitoosan kautta.
    Jos en nyt ihan väärin muista, taidan olla jopa kuullut kommentin ”voit painaa tuolla eteisessä nappia…”
    Organisaation kulttuurihan tämän ratkaisee. Jos palautetta ei oteta asiakaspinnasta alimmalta tasolta eteenpäin, ei sitä asiakkaiden palautetta kukaan täysijärkinen jaksa kassoilla tai muilla tiskeillä kuunnella. Johdon ratkaisu on sitten ostaa tällainen toosa. Varmasti toosallakin on paikkansa, mutta kyllä moni hyllytuotemarkkinoija myisi äitinsä, jos olisi mahdollisuus käsitellä yhtä suoraa asiakaskokemusta, kuin palveluissa on mahdollista.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet