Yhteinen käsityön opetus ei innosta poikia, mutta hyödyttää tyttöjä

Vuonna 2014 vahvistetut opetussuunnitelman perusteet muuttavat opetusta niin, että tekstiili- ja teknistä työtä opetetaan jatkossa kaikille sama määrä.

Pekka Peura
Yhteinen käsityön opetus ei innosta poikia, mutta hyödyttää tyttöjä

Oulun normaalikoulussa käsityön opetus on toteutettu siten, että oppilaat saavat valita töissä käyttämänsä materiaalit ja työtavat hyvin pitkälle kiinnostuksensa mukaan.

Daniel Wallenius

Käsityön opetusta koskevat uudistukset opetussuunnitelman perusteisiin hyödyttävät tyttöjä, mutta ovat haitaksi varsinkin yläkouluikäisille pojille. Asia käy ilmi Helsingin Yliopistossa tehdystä Käsityö ja asenteet – oppiaineen tulevaisuus -tutkimuksesta.

–Muutos tuo teknologiasisältöjä tytöille tutuksi ja luo kiinnostusta teknologia-alalle. Yläkouluikäisiltä pojilta se kuitenkin vie vahvan kiinnostuksen kohteen pois, sanoo yliopistonlehtori Antti Hilmola Helsingin yliopiston kasvatustieteellisestä tiedekunnasta.

Vuonna 2014 vahvistetut opetussuunnitelman perusteet muuttavat opetusta niin, että tekstiili- ja teknistä työtä opetetaan jatkossa kaikille sama määrä. Ennen oppilailla oli mahdollisuus valita, kumpaan osa-alueeseen opetus painottui. Tutkimusaineisto osoittaa, että muutos laskee käsityön kiinnostavuutta oppiaineena, laskee sen hyödylliseksi kokevien oppilaiden määrää, vähentää käsityön valinnaisiin opintoihin osallistumista ja sitä kautta vaikuttaa negatiivisesti myös käsityönopettajien työllistymiseen.

Eniten muutoksilla on vaikutusta poikiin, jotka eivät menesty äidinkielessä ja kirjallisuudessa sekä asuvat maaseudulla tai Oulun seudulla. Nämä pojat kokevat käsityön kiinnostavammaksi ja hyödyllisemmäksi kuin pojat yleensä.

Muutoksia tuli myös jo aiemmin tehdyssä tuntijakoasetuksessa, jossa käsityön tuntimäärä pidettiin samana, mutta opetusta siirrettiin yläluokilta alaluokille. Myös tällä oli Hilmolan mukaan negatiivisia vaikutuksia yläkouluikäisiin poikiin.

Paras ratkaisu käsityön opetuksen uudistamiseen olisi Hilmolan mukaan pyrkiä eroon oppiainejakautuneesta perusopetuksesta ja muodostaa useampien aineiden ryhmiä, joita opettaisi useampi erikoistunut opettaja.

Tällaisia voisivat olla esimerkiksi teknologiakasvatus, jonka alle niputettaisiin luonnontieteelliset aineet ja tekninen työ sekä uudenlainen ja nykyistä laajempi kotitalous, johon tekstiilityökin kuuluisi.

Myös tekstiili- ja teknisen työn välillä voisi yhä olla yhteistyötä silloin kun se on luontevaa.

–En halua aineiden välille vastakkainasettelua, mutta sitä pitäisi miettiä, kenen näkökulmasta peruskoulua kehitetään.


Kommentit (3)

  • henkilö

    Aika erilaiset mahdollisuudet tarjoaa käsityön kovista materiaaleista ja niiiden työtavoista kiinnostuneelle ammattikoulu. Pehmeisiin materiaaleihin suuntautuneelle oppilalle ammattikoulu ei tarjoa mahdollisuuksia vaikka peruskoulussa siihen kovasti kannustettaisiin.

    Tekstiilimateriaalien juna on jo menny ja asemaakaan ei ole ja ei ole näköpiirissä että tekstiiliteollisuus tulisi Suomeen takaisin. Kannattaisko siis satsata teknologiaan ja koviin materiaaleihin. Tokkopa vaikka talonrakennus ja korjaaminen koskaan Kiinaan siirtyy?

  • tekninen ope

    Meidän koulussa oppilaat saavat valita oppimisympäristön oman kiinnostuksen mukaan niin kuin opsissa mainitaan ja tulos on ollut ; 23 teknisiin ja 2 oppilasta tekstiiliin, 17 teknisiin ja 5 tekstiiliin, 18 teknisiin ja 4 tekstiiliin. Palkkaus kummallakin opettajalla sama! Tekstiili on jäänyt kivikaudelle ja tekninen on seurannut ajan kehitystä (3d tulostus, cnc, elektroniikka, cad piirrustus jne). Olen ollut alalla 25 vuotta ja poikien kiinnostus tekstiilistä on ehkä 1 oppilas 20 oppilaasta. Tyttöjä teknisissä on ollut n 5/20.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet