Tampere

Tampere–Helsinki-välin junat porhaltavat kohta 250 kilometrin tuntivauhtia – uuden yhteyden suunnittelu maksaa 50 miljoonaa euroa

Valtiovarainministeriö esittää osana budjettia, että Tampereen ja Helsingin välinen junarata kunnostettaisiin kestämään 250 kilometrin tuntivauhtia. Tämä tarkoittaisi sitä, että matka kaupunkien välillä taittuisi alle tunnissa.

Kimmo Penttinen / Aamulehden arkisto
Tampere–Helsinki-välin junat porhaltavat kohta 250 kilometrin tuntivauhtia – uuden yhteyden suunnittelu maksaa 50 miljoonaa euroa

Jos Tampere–Helsinki-radalta nyt poistettaisiin kaikki nopeus rajoitukset, ruuhkat ja esteet, junat ehtisivät Helsinkiin tunnissa ja 10 minuutissa.

Essi LehtoAamulehti

Valtionvarainministeriö julkaisi keskiviikkona budjettiehdotuksensa, joka sisältää maininnan Tampereen ja Helsingin välisen junaradan parantamisesta.

Ehdotuksessa todetaan näin:

–Pääradan peruskorjauksen suunnittelun yhteydessä tulee lähtökohtana pitää, että Helsingin päärautatieaseman ja Tampereen rautatieaseman välinen matka voidaan liikennöidä alle tunnissa perinteisellä kalustolla.

Parannuksella pyritään alle tunnin junamatkaan kaupunkien välillä. Tarkoituksena ei ole siirtyä niin kutsuttuihin luotijuniin, vaan kehittää olemassa olevaa rataa siten, että nykyisen kaltaiset Intercity- ja Pendolino-junat voisivat ajaa raiteilla aiempaa lujempaa.

Rahoitusta EU:lta

Pirkanmaan maakuntajohtaja Esa Halme ja Tampereen pormestari Lauri Lyly (sd.) ilahtuivat ehdotuksesta. Jos eduskunta hyväksyy junaradan rahoituksen, voidaan aloittaa radan parannustöiden suunnittelu.

Sekä Halmeen että Lylyn mukaan suunnittelu tulee nyt tehdä nopeasti ja tarkasti. Jos suunnitelmat saadaan valmiiksi vuoteen 2020 mennessä, Suomi voi hakea Euroopan unionilta rahoitusta liikenteen ydinverkon kehittämiseen.

–Sieltä haetaan hankerahoitusta, niin kyllä tämä nyt etenee. Tämän eteen on tehty vuosia töitä, sanoo Halme.

Lyly jatkaa, että tämänhetkisen laskelman mukaan suunnittelu veisi noin 50 miljoonaa euroa.

Näin rataa halutaan kehittää

Halme sanoo, että jos Tampere–Helsinki-radalta nyt poistettaisiin kaikki nopeusrajoitukset, ruuhkat ja esteet, junat ehtisivät Helsinkiin tunnissa ja 10 minuutissa. Osuutta on kuitenkin tarkoitus kehittää vieläkin nopeammaksi.

Lylyn mukaan junien pitäisi pystyä ajamaan rataa noin 250 kilometrin tuntivauhtia, jotta matka Tampereelta Helsinkiin taittuisi alle tunnissa. Tällä hetkellä näin suuriin nopeuksiin ei kuitenkaan päästä, koska rataosuus ruuhkainen ja huonossa kunnossa.

–Tällä hetkellä sitä ei pysty ajamaan niin lujaa kuin junalla pitäisi pystyä ajamaan, Lyly sanoo.

Koko matkalle pitäisi rakentaa kolmas raide sekä Tampereen ja Lempäälän välille vielä neljäs raide. Lisäksi rataa pitää parantaa ja kaarteita suoristaa.

Jos hankerahoitus saadaan, rata voitaisiin uusia Lylyn mukaan 2020-luvun alussa.


Lue myös nämä


Kommentit (18)

  • Pertti Kinnunen

    Onpa hauskoja komnentteja. Suunnittelun hintaa ihmetellään, ilmeisesti kuvitellaan, että suunnitelmat syntyvät ruutupaperille parilla kynänpyöräytyksellä. Toiset ihmettelevät, mihin sitä säästyvää aikaa tarvitaan. No, vaikka siihen ihmettelyyn, jos siltä tuntuu. Ei taida näiden ”ajattelijoiden” mieleen tulla, että kyseessä on koko Suomen tärkein yhteys, jonka vaikutus ulottuu vielä kauas Tampereen pohjoispuolelle. Aivan varmasti keksin järkevää käyttöä niille kahdelle tunnille, jotka jatkossa säästän, kun käyn täältä Seinäjoelta Hesassa palaverissa..

  • Nimetön

    Ymmärrän että kiskot ja rakentaminen maksaa, mutta suunnittelu ei voi maksaa 50 miljoonaa. Suunnittelu ei ole mitään, pelkkää paperia. 50000 euroa maksimi summa. Työmies ansaitsee palkkansa mutta ei suunnittelija joka myy pelkkää ilmaa.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio