Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Tampere–Helsinki-välin junat porhaltavat kohta 250 kilometrin tuntivauhtia – uuden yhteyden suunnittelu maksaa 50 miljoonaa euroa

Valtionvarainministeriö julkaisi keskiviikkona budjettiehdotuksensa, joka sisältää maininnan Tampereen ja Helsingin välisen junaradan parantamisesta. Ehdotuksessa todetaan näin: –Pääradan peruskorjauksen suunnittelun yhteydessä tulee lähtökohtana pitää, että Helsingin päärautatieaseman ja Tampereen rautatieaseman välinen matka voidaan liikennöidä alle tunnissa perinteisellä kalustolla. Parannuksella pyritään alle tunnin junamatkaan kaupunkien välillä. Tarkoituksena ei ole siirtyä niin kutsuttuihin luotijuniin, vaan kehittää olemassa olevaa rataa siten, että nykyisen kaltaiset Intercity- ja Pendolino-junat voisivat ajaa raiteilla aiempaa lujempaa. Rahoitusta EU:lta Pirkanmaan maakuntajohtaja Esa Halme ja Tampereen pormestari Lauri Lyly (sd.) ilahtuivat ehdotuksesta. Jos eduskunta hyväksyy junaradan rahoituksen, voidaan aloittaa radan parannustöiden suunnittelu. Sekä Halmeen että Lylyn mukaan suunnittelu tulee nyt tehdä nopeasti ja tarkasti. Jos suunnitelmat saadaan valmiiksi vuoteen 2020 mennessä, Suomi voi hakea Euroopan unionilta rahoitusta liikenteen ydinverkon kehittämiseen. –Sieltä haetaan hankerahoitusta, niin kyllä tämä nyt etenee. Tämän eteen on tehty vuosia töitä, sanoo Halme. Lyly jatkaa, että tämänhetkisen laskelman mukaan suunnittelu veisi noin 50 miljoonaa euroa. Näin rataa halutaan kehittää Halme sanoo, että jos Tampere–Helsinki-radalta nyt poistettaisiin kaikki nopeusrajoitukset, ruuhkat ja esteet, junat ehtisivät Helsinkiin tunnissa ja 10 minuutissa. Osuutta on kuitenkin tarkoitus kehittää vieläkin nopeammaksi. Lylyn mukaan junien pitäisi pystyä ajamaan rataa noin 250 kilometrin tuntivauhtia, jotta matka Tampereelta Helsinkiin taittuisi alle tunnissa. Tällä hetkellä näin suuriin nopeuksiin ei kuitenkaan päästä, koska rataosuus ruuhkainen ja huonossa kunnossa. –Tällä hetkellä sitä ei pysty ajamaan niin lujaa kuin junalla pitäisi pystyä ajamaan, Lyly sanoo. Koko matkalle pitäisi rakentaa kolmas raide sekä Tampereen ja Lempäälän välille vielä neljäs raide. Lisäksi rataa pitää parantaa ja kaarteita suoristaa. Jos hankerahoitus saadaan, rata voitaisiin uusia Lylyn mukaan 2020-luvun alussa.