Vihreiden Touko Aalto lisäisi latauspisteet rakennusmääräyksiin ja korvaisi maakaasun liikenteessä biokaasulla

Vihreiden puheenjohtajan mielestä hallituksella on hyviä esityksiä liikenteen päästöjen vähentämiseksi, mutta sähkö- ja kaasuautoiluun pitäisi kannustaa rohkeammin.

Silja Viitala / arkisto
Vihreiden Touko Aalto lisäisi latauspisteet rakennusmääräyksiin ja korvaisi maakaasun liikenteessä biokaasulla

Vihreiden puheenjohtajan Touko Aallon mielestä liikenteen päästöjen vähentämisessä on edettävä ripeästi ilmastonmuutoksen takia.

Henripekka Kallio

Vihreät osoittaisi autoilun päästöjen vähentämiseen selvästi hallitusta enemmän rahaa.

–Hallituksen ensi vuoden budjettiin sisältyy monia hyviä esityksiä liikenteen ohjaamiseksi kestävälle uralle, kiittää puolueen puheenjohtaja Touko Aalto.

–Mutta ne eivät ole riittäviä Pariisin ilmastosopimuksen päästövähennystavoitteita ajatellen, hän jatkaa.

Hallitus on luvannut ensi vuodelle romutuspalkkioita ja lähivuosille lisäksi sähköautojen hankintatukea sekä tukea henkilöautojen muuntamiseen kaasu- tai etanolikäyttöiseksi.

Vihreät esittää ensi viikolla julkistettavassa vaihtoehtobudjetissaan uusia keinoja hallituksen lupaamien päälle. Puolue antaisi täyssähköautoille viiden vuoden määräaikaisen verovapauden autoverosta, ja osoittaisi kolme miljoonaa euroa latausverkon kehittämiseen.

–Latauspisteisiin varautumisesta voitaisiin jopa lisätä velvoite rakentamismääräyksiin, kun tehdään uudisrakentamista tai saneerataan jotakin, Aalto sanoo.

Biokaasun tuotantoon vihreät esittää 25 miljoonan euron investointitukea. Aallon mukaan kotimaisen biokaasun tuotanto loisi uusia tulovirtoja ja työpaikkoja maatalouteen.

–Tuontimaakaasun käyttö liikennepolttoaineena voitaisiin lopettaa, ja käyttää ainoastaan kotimaista jäteperäistä biokaasua. Silloin jokainen kaasukäyttöinen ajoneuvo voitaisiin luokitella lähes nollapäästöiseksi ja niitä voitaisiin kohdella kannusteiden osalta samalla tavoin kuin sähköautoja, Aalto visioi.

Vihreiden esitykset maksaisivat kymmeniä miljoonia euroja vuodessa. Aallon mielestä se ei olisi lopulta kovin paljon valtion budjettiin ja saavutettaviin hyötyihin suhteutettuna. Hänen mukaansa osa rahasta kiertäisi takaisin valtion kassaan vilkastuvan yritystoiminnan ja maakuntien elinkeinojen kautta.

Aalto muistuttaa, että ilmasto lämpenee koko ajan ja liikenne on yksi suurimmista päästölähteistä.

–Nyt on ratkaiseva hetki vaikuttaa autoilun tulevaisuuteen. Kun tänään tehdään päätöksiä, ne vaikuttavat 5–10 vuoden päähän ja kauemmas.


Kommentit (6)

  • Nimetön

    Eli lisää byrokratiaa, vaikka nuo asiat hoituvat luonnostaan. Meidänkin taloyhtiössä asiasta on puhuttu ja kunhan seuraavaa remppaa tulee, niin tulevat latauspisteetkin. On se kumma, miten USA:ssa ei ole tälläistä lupaviidakkoa, mutta silti puolet maailman sähköautoista on siellä. Olisiko vain niin, että markkinatalous hoitaa ongelmistaan huolimatta hommat aina paremmin kuin tuo viherkommunismi?

  • Nimetön

    Sähköauto vähentää päästömääriä 60 000 ajetun kilometrimäärän jälkeen. Aallolta kysyisin ostetaanko tähän kilometrimäärään jo esim uudet akut ja onko se silloin jo luonnon tuhoamista. Pahempi luonnon päästöjen lisääjä ovat lemmikkieläimet. Koska vihreät alkavat olla huolissaan näistä

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet