Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Vain osa kymmenestä vellitiestä saa kunnostusta – Kiisselisora piinaa tienkäyttäjiä Nokialla ja Sastamalassa

Nokian ja Sastamalan velliintyvistä sorateistä osa tulee saamaan loppukesästä remontin, mutta eivät kaikki. Velliteiden kunnostuksen kilpailutus alkaa aivan lähipäivinä. Kiisselisorasta kärsiviä sorateitä on yhteensä kymmenen ja ne sijaitsevat Nokian ja Sastamalan rajalla Tottijärven, Kutalan, Sorvan ja Sarkolan kylissä sekä lisäksi yksi Nokian Pinsiössä. Kymmenen vellitien remonttiin on käytettävissä rahaa kaikkiaan 945 000 euroa, mutta raha riittää vain osalle niistä. Pirkanmaan ely-keskuksen tienpidon asiantuntija Tomi Alho ei osaa vielä sanoa, monelleko kilometrille ja mille näistä kymmenestä tiestä rahaa riittää. Se riippuu siitä, millä yksikköhinnalla urakoitsijat lupaavat tehdä työn. Alho sanoo, että kilpailutuksissa on tullut usein myönteisiä yllätyksiä. Kunnostuksen kohteena on rahojen riittävyydestä riippuen Nokialta Taivalkunnantien soraosuus, Sarkolantie, Suoniementie, Tolpantie, Sorvantie, Jokivarrentie, Härkäläntie sekä Nokian Pinsiön suunnalla sijaitseva Metsäkulmantie. Lisäksi mukana on osin Nokian, osin Sastamalan puolella kulkeva Kutalantie sekä Sastamalasta Hautaantie. –Se on valitettava tosiasia, että kunnostusraha ei riitä kaikille näille. Teitä on pantu kiireellisyysjärjestykseen viime syksyn havaintojen perusteella ja pyrimme vielä kesän aikana tarkentamaan, millä teillä havaitaan suuria kunnostustarpeita, Alho sanoo. Hänen mukaansa valintaan vaikuttavat kunkin tien liikennemäärä ja tien kunto. Kunnostettavilta sorateiltä on määrä kuoria velliintyvä pinta pois, tuoda uusi kalliomurske tilalle ja kaivaa ojat auki. Korjattavaa soratietä on yli 50 kilometriä. Pajulahdentie päällystetäänkin vain osittain Kymmeneen soratiehen käytettävästä rahapotista osa käytetään myös Nokian Tottijärvellä sijaitsevan Pajulahdentien sekä sen jatkeena olevan Huhtaantien remontoimiseen. Ne on määrä peruskorjata. Pajulahdentie piti myös päällystää kokonaan, mutta kustannussyistä päällyste tehdäänkin vain 921 metrin asemakaavoitetulle osuudelle. Noin kilometri jätetään päällystämättä. –Päällystämisen kustannukset olisivat nousseet niin korkeaksi, että se olisi vienyt rahat kaikilta muilta kunnostettavilta sorateiltä. Pelkästään kaava-osuuden remontti olisi päällystettynä maksanut toista miljoonaa. Päällystämistä arvioitiin uudelleen, jotta muut tiet eivät jäisi ilman, kertoo Pirkanmaan ely-keskuksen projektipäällikkö Timo Seppänen . Pajulahdentien asemakaavoitetun osuuden remontista puolet maksaa Nokian kaupunki. "Rahaa jää velliteillekin" Jääkö kymmenen vellisoratien kunnostamiseen vain roposia sen jälkeen, kun Pajulahdentien ja Huhtaantien remonteille on ensin varattu rahasummasta osuus? Pirkanmaan ely-keskuksen tienpidon asiantuntija Tomi Alho lupaa, ettei näin käy. –Vellisoran kuorinta ei ole niin kallista kuin tien rungon korjaaminen, joten rahaa jää näille muillekin teille. Katso videolta, kuinka paksussa kuravellissä soratiellä Nokialla ajettiin tänä keväänä: Neljä koepätkää testissä Pirkanmaan ely-keskuksella oli viime talven ajan Sastamalan Hautaantiellä neljä koepätkää, joissa se testasi, mikä kunnostusmenetelmä on sorateille paras. Parhaaksi osoittautui se, että vanha, velliintyvä sora kuoritaan teiden pinnasta pois ja tilalle tuodaan hyvälaatuista kalliomursketta. Voit katsoa kunkin tien keskimääräisen vuorokausiliikenteen täältä . Nokian ja Sastamalan kymmenestä, velliintyvästä soratiestä osa aiotaan kunnostaa loppukesästä. Pirkanmaan ely-keskus kilpailuttaa kunnostuksen näinä päivinä. Mitkä kymmenestä tiestä saavat kunnostuksen, se ratkeaa kesän aikana. Rahaa on käytettävissä vajaa miljoona. Osa siitä käytetään Nokian Pajulahdentien ja Huhtaantien remontoimiseen. Nokian ja Sastamalan kymmentä soratietä on piinannut eritoten keväisin ja syksyisin paksu kuravelli sen jälkeen, kun teille ajettiin 2000-luvun alussa soraa, joka sisälsi liikaa kiillettä. Tutkimuksissa osoittautui, että tämä sora imee vettä talouspaperin lailla.