Tutkijat löysivät merestä uuden ja erikoisen hännättömän viruksen, jolla on eriskummallinen perimä – Samoja viruksia on ilmeisesti myös ihmisen suolistossa

Merestä löytyvällä virusperheellä saattaa olla iso rooli sekä maapallon ekosysteemien että ihmisen terveyden ylläpitämisessä. Meressä virus tuhosi haitallisia bakteereita paljon tehokkaammin kuin tunnetuimmat hännällä varustetut virukset.

Colourbox

Virukset käyttävät häntäänsä apuna, kun ne liikuttavat itseään.

Yhdysvaltalaiset tutkijat ovat löytäneet merestä uuden bakteereita erittäin tehokkaasti tuhoavan viruslajin, joilla saattaa olla erittäin iso rooli sekä merten että ihmisen hyvinvoinnin ylläpitämisessä. Tutkijat löysivät myös ihmisen suolistosta jälkiä viruksen perimästä.

Tutkijoiden löytämällä virusten ryhmällä ei ole lainkaan häntää eli hännän kaltaisia häntäsäikeitä.

Häntä on tärkeä viruksen varuste, sillä hännän avulla virukset liikkuvat. Häntä auttaa viruksia myös tunkeutumaan bakteerien sisälle.

Suurimmalla osalla tunnettuja viruksia on häntä. Siksi valtaosa virustutkimuksesta on tehty kaksijuosteisilla hännällisillä viruksilla.

Hännättömistä viruksista tiedetään vielä kovin vähän, sillä niitä on hankala tutkia muun muassa siksi, että niitä on vaikea saada lisääntymään viljelymaljoilla.

Tutkijat ristivät uuden viruksen Autolykiviridaeksi kreikkalaisen taruolennon Autolykosin mukaan. Autolykosia oli hyvin vaikea saada kiinni.

Hännättömiä viruksia on kuitenkin ilmeisesti hyvin runsaasti sekä merissä että maalla.

Tutkijoiden löytämä virus oli myös perimältään hyvin erilainen kuin muut tunnetut virukset.

Sen perimässä emäspareja oli vain noin 10 000. Hännällisissä viruksissa emäspareja on yleensä noin 40 000–50 000.

Uutta virusta tutkiittiin MIT:ssä Bostonissa sekä Albert Einstein College of Medicinessä New Yorkissa.

Tutkimuksen julkaisi keskiviikkona Nature.

Tärkeä rooli merten hyvinvoinnissa

Tutkijat pitävät löytöä hyvin merkittävänä, sillä uudella virusperheellä näyttäisi olevan erittäin iso rooli bakteerien tappamisessa merissä. Bakteereita tuhoamalla se pitää yllä merten ekologista terveyttä.

Tutkimusta johtava MIT:n Kathryn Kauffman keräsi kolmen kuukauden ajan päivittäin näytteitä merivedestä Massachusettsin rannikolta.

Näytteistä löytyi 200 viruslajia. Lajeista 18 oli uudenlaisia kaksijuosteisia hännättömiä viruksia.

Viruksia analysoineen Libusha Kellyn mukaan merkittävää oli, että nuo 18 virusta harvensivat merkittävästi enemmän bakteereita meressä kuin hännälliset virukset.

–Vaikka niitä oli vain 10 prosenttia kaikista viruksista, ne tappoivat kokeissamme 40 prosenttia bakteereista, Kelly sanoo Albert Einstein College of Medicinen tiedotteessa.

–Bakteerit ovat avaintekijöitä merten ravintoketjujen pohjalla. Se tarkoittaa sitä, että myös bakteereita tappavilla viruksilla on elintärkeä rooli merten terveyden ylläpitämisessä, Kelly sanoo.

Maapallon elinvoiman ylläpitäjiä?

Bakteereita tappavat virukset eli bakteriofagit ovat maapallon yleisimpiä eliöitä. Niillä on keskeinen rooli bakterien määrän rajoittajana. Näin virukset pitävät yllä ekologista tasapainoa erilaisissa ekologisissa ympäristöissä maapallolla.

Hännättömillä viruksilla saattaa olla merkitystä myös maapallon tulevaisuutta selvittävien ilmastomallien kannalta.

Nykyisissä ilmastomalleissa virusten ja bakteerien vaikutusta ilmastoon on arvioitu vain tunnettujen hännällisten virusten kautta.

–On mahdollista, että malleista puuttuu yksi hyvin tärkeä vaikuttaja luonnossa tapahtuvista vuorovaikutuksista, Kauffman sanoo MIT:n tiedotteessa.

Tutkijat ovat innoissaan myös siitä, että heidän löytämänsä hännättömien virusten joukko saattaa olla jopa tärkeä puuttuva linkki virusten evoluutiossa.

Jos tutkijoiden arvioi pitää paikkansa, näillä hännättömillä viruksilla saattaa olla erittäin tärkeä rooli maapallon elivoiman säilyttämisessä.

–Emme usko, että ne ovat tyypillisiä vain merissä. Ne voivat olla hyvin laajalle levinneitä, ja niillä saattaa olla hyvin iso rooli monissa biologisissa ja geologisissa prosesseissa maapallolla, sanoo tutkimustyössä mukana oleva Martin Polz.

Tärkeä rooli myös ihmisen suolistossa?

Viruksilla on tärkeä rooli myös ihmisen suolistossa olevien bakteerikantojen säätelyssä.

–Nyt voimme tutkia tämän uuden viruksen vaikutusta myös ihmisessä, Kelly sanoo.

Alustavissa tutkimuksissa on havaittu, että myös ihmisen suolistossa on näitä merestä löydettyjä hännättömiä viruksia.

Koska hännättömät virukset näyttävät olevan isossa roolissa kaikkialla missä niitä on, niillä voi iso merkitys myös ihmisen suolistossa.

–Olemme löytäneet viruksille tyypillisiä dna-jaksoja myös ihmisen suolistosta, mutta emme vielä tiedä, miten ne vaikuttavat suolistossa ja kuinka tärkeitä ne ovat terveydelle, sanoo Kelly.

Uusi ase antibiooteille vastustuskykyisiä bakteereita vastaan?

Uudet hännättömät virukset saattavat olla avain myös antibiooteille vastustuskykyisten bakteeri-infektioiden vastaisten uusien lääkkeiden etsinnässä.

Maailmalla on jo käynnissä tutkimushankkeita, joissa selvitetään bakteereita syövien bakteriofagien kykyä torjua infektioita.

Bakteriofageilla tehtävästä faagiterapiasta toivotaan uusia täsmäaseita antibiooteille vastustuskykyisiä bakteereita vastaan.

Suomessa faagiterapian mahdollisuuksia tutkitaan esimerkiksi Helsingin yliopistossa.

Miten bakteriofagivirus voi olla yleisin eliö, kun viruksia ei luokitella eläviksi, eli eliökuntaan kuuluviksi?

• ainok.

Niin mielenkiintoista ja hyvin tärkeää tutkimista, maailmassa ja maapallolla on vielä paljon uutta löydettävää.