Oriveden turmapaikan suunniteltu korjaus oli neljä päivää myöhässä: "Tänä keväänä riski on suurempi kuin vuosikausiin"

Oriveden Eräjärventie on päällystetty viimeksi vuonna 2011. Tarja Plihtarin kolarikohtaan oli määrätty paikkaus keskiviikoksi 9. toukokuuta.

Kari Pitkänen
Oriveden turmapaikan suunniteltu korjaus oli neljä päivää myöhässä: "Tänä keväänä riski on suurempi kuin vuosikausiin"

Teiden kunnossapidon perään kysyy moni muukin kuin oheisen "muistilapun" kirjoittaja. Kuva on Pirkkalan Anian rantatien alusta viime lauantailta. Liikennemerkin asento kertoo osaltaan väylien tilasta.

Kari Pitkänen

Tarja Plihtarille sattuneessa turmassa oli mukana kosolti huonoa onnea ja ajoitusta. Pihtari ajoi moottoripyörällään routamonttuun 5. toukokuuta Eräjärventiellä Orivedellä ja loukkaantui.

Tien kunnossapidosta vastaava urakoitsija Asfalttikallio Oy oli määritellyt kolarikohtaan paikkauksen keskiviikoksi 9. toukokuuta.

Näin myös tehtiin, eli routamonttu on nyt täytetty. Plihtari ajoi moottoripyörällä kuoppaan 5. toukokuuta. Paikka on Eräjärventiellä (maantie 3260) noin kuuden kilometrin päässä Kuhmalahdelta.

–Tänä keväänä riski on suurempi kuin vuosikausiin. Tieverkko on huonossa kunnossa Pirkanmaalla ja muuallakin maassa, liikenne- ja infrastruktuurivastuualueen johtaja Juha Sammallahti Pirkanmaan ely-keskuksesta myöntää.

Paikkapartiot liikkeellä

Eräjärventie on päällystetty viimeksi vuonna 2011. Juha Sammallahti ihmettelee, miten veden, liikenteen ja vaihtelevien säiden yhteisvaikutus on purkanut päällysteen näin pahasti rikki vain seitsemässä vuodessa.

–Urakoitsijalla on maakunnassa liikkeellä neljä paikkauspartiota ja yksi valupaikkaryhmä, jotka ovat olleet hyvin aktiivisia. Kaikki vaaranpaikat pyritään korjaamaan alkukesän aikana.

Yli puolet reikiintyneistä tieosuuksista kuuluu jo alkujaankin Pirkanmaan kesän tiepäällystysohjelmaan. Loput montut paikannetaan ja paikataan erilliskohteina.

Päällystysohjelma voi vielä laajentua, kun kevään uramittausten tulokset valmistuvat.

Lisää väylärahaa, kiitos!

Eräjärventien turman poliisitutkinta on kesken, eikä tienpitäjää ole kuultu asiassa. Tulosten perusteella selviää, onko ely-keskus korvausvelvollinen kolarin seurauksista.

Mahdollisista korvauksista päättää hakemuksen perusteella Lapin ely-keskus, jonne vastaavien asioiden käsittely on Suomessa keskitetty.

–Jokainen tapaus on todella valitettava. Motoristit onneksi osaavat ajonopeuden säätelyn ja ennakoinnin niin, ettei käynyt tämän pahemmin.

Juha Sammallahti toivoo, että parlamentaarisen työryhmän esitys 300 miljoonasta lisäeurosta väylänpitoon vuodessa toteutuisi.

Tällä rahalla päästäisiin vihdoin oikeasti parantamaan teiden tasoa ja liikennöitävyyttä, ei vain parsimaan kasaan entistä vaarallisemmaksi muuttuvaa tieverkkoa.


Lue myös nämä


Kommentit (9)

  • JustMe

    Ely keskus ei ole millään tapaa mitaten tehtäviensä tasalla.

  • Nimetön

    Kannattais tulla katsomaan tuota ”korjattua” monttua nyt. Alle kymmenessä päivässä suurin osa korjausmassata on jo lentänyt taivaan tuuliin ja paikka on taas yhtä vaarallinen kuin ennenkin!

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio