Trumpin lentokone teki aikoinaan ensimmäisen ulkomaanmatkansakin Helsinkiin – kyydissä oli vanhempi Bush

Uudenuutukaista jumbojettiä odottelivat Suomessa innolla myös amerikkalaiset pilotit. Koneen kellot eivät ottaneet kääntyäkseen Helsingin aikaan.

Rodney Paavola
Trumpin lentokone teki aikoinaan ensimmäisen ulkomaanmatkansakin Helsinkiin – kyydissä oli vanhempi Bush

Yhdysvaltojen presidentin virkakone kuvattuna tämän vuoden tammikuussa Floridassa. Donald Trump tekee myös lukuisat golfmatkansa Mar-a-Lagoon Air Force Onella.

Matti Mörttinen

Yhdysvaltojen presidenttiä kuljettaja ja usein Air Force One -nimellä kutsuttu lentokone on saanut paljon palsta- ja bittitilaa näinä päivinä.

Boeingin 747-matkustajakonetta, jumbojettiä, ulkoisesti muistuttava erikoiskone kun on odotettavissa sunnuntaina Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Mukana tulevat Donald ja Melania Trump, joista edellisen on määrä tavata Suomen pääkaupungissa venäläiskollegansa Vladimir Putin.

Se ei ole vielä tullut erityisemmin esiin, että Air Force One tavallaan palaa kotiin, tai ainakin ensimmäiseen ulkomaankohteeseensa.

Nykyinen presidentin konetyyppi otettiin näet käyttöön vuonna 1990. Sen ensimmäinen kansainvälinen reissu alkoi 8. syyskuuta Washingtonista. Seuraavan päivän puolella Suomen aikaa se laskeutui Helsinki-Vantaalle.

Kyydissä oli tuolloin presidentti George H.W. Bush, joka kävi Helsingissä keskusteluja viimeiseksi sittemmin jääneen neuvostojohtajan Mihail Gorbatshovin kanssa.

Nancy Reagan määritteli sisustuksen

Kiinnostus lentoasemalla oli suurta, vaikka oli kulunut vain kaksi vuotta ja neljä kuukautta siitä, kun Bushin edeltäjä Ronald Reagan vieraili Suomessa. Reagania kuljetti vielä vanha presidenttikone, joka puolestaan vastasi ulkomuodoltaan Boeingin 707-sarjan matkustajaversioita.

Nykyversion piti alunperin valmistua Reaganin käyttöön, mutta tyypilliset viivytykset estivät häntä pääsemästä nauttimaan siitä. Rouva Nancy Reaganin kädenjälki kuitenkin tarttui koneeseen. Legendaarinen First Lady Nancy määritteli tyylilajin koneen sisustukselle.

Aamulehti kertoi syyskuussa 1990, että uudenuutukaisen Air Force Onen neitseellinen ulkomaanmatka sujui pääosin hyvin. Merkittävin puute Atlantin ylityksellä oli ollut se, että koneen kellot kääntyivät Helsingin aikaan vasta Suomea lähestyttäessä, vaikka niiden olisi pitänyt tehdä se paljon aiemmin.

Pilotitkin olivat innoissaan

Bushin saapumista ennen Helsinki-Vantaalle laskeutui toinen jumbojetti, joka kuljetti amerikkalaisia journalisteja. Tämän 747:n pilotit olivat myös innoissaan uudesta Air Force Onesta.

Seistessäni silloin pilottien vieressä yritin tietysti udella kaikenlaista, esimerkiksi sitä, miksi koneen nokassa on erotettavissa ylimääräinen "kyhmy" verrattuna tavanomaiseen 747:ään. Kovin paljon eivät kaverit osanneet tai halunneet kertoa, epäilivät toki sen liittyvän tutkajärjestelmiin.

He tälläytyivät lehdistön kanssa paraatipaikoille lentoaseman platalla nähdäkseen ensimmäisten joukossa koneen, jolla on aivan erityinen merkitys ja maine ilmailupiireissä. Onhan presidentilliselle koneelle omistettu muun muassa yksi hittielokuva, vuonna 1997 julkaistu Air Force One (pääosassa Harrison Ford). Ei muuten mikään häävi filmi.

Edellisestä visiitistä 21 vuotta

Tarkkaan ottaen Air Force One (Ilmavoimat yksi) ei ole koneen nimi, vaan kutsutunnus. Eikä kone ole Boeing 747, vaan sen sotilasversio VC-25A.

Lisäksi presidentillisiä koneita on kaksi identtistä kappaletta. Emme voi olla täysin varmoja, näemmekö sunnuntaina Suomessa saman sinivalkoisen ja United States of America -tekstiä kyljessään kantavan jumbon kuin 1990 ja 1997. Air Force Onen tuorein visiittihän on lähes 21 vuoden takaa, jolloin Bill Clinton piti Helsingissä huippukokouksen Venäjän presidentin Boris Jeltsinin kanssa.


Lue myös nämä


Kommentit (2)

  • Nimetön

    Virkakone kuvattuna, ja pääosassa kuvassa on krokotiileistä varoittava kyltti??

  • Asiapentti

    Air Force One on ihan hyvä toimintapätkä. Että jos on mies, niin leffassa ei pitäisi olla mitään vikaa. Tosin se veteen putoaminen lopussa on hieman kökkö. Mut hyvä artikkeli muuten!

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio