THL:n erikoistutkija: "Emme väittäneetkään ihmisiä kuolevan kadulla" – uusi alkoholilaki ei aiheuttanut myyntipiikkiä

Uusi alkoholilaki ei aiheuttanut merkittävää nousua alkoholin kulutuksessa alkuvuonna. THL:n Thomas Karlssonin mukaan ostettu alkoholi on ollut hieman aiempaa väkevämpää.

Joel Maisalmi / Arkisto
THL:n erikoistutkija: "Emme väittäneetkään ihmisiä kuolevan kadulla" – uusi alkoholilaki ei aiheuttanut myyntipiikkiä

Valviran tilastojen mukaan alkoholin myynti laski litroissa mitattuna tammi-maaliskuussa 0,9 prosenttia verrattuna viime vuoteen. Kaupan yritysten mukaan A-oluen osuus oluen kokonaismyynnistä on ollut alkuvuonna 5–10 prosentin välillä.

Juho Mäkelä

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ennusti, että alkoholin kulutus nousisi neljä prosenttia vuonna 2018. THL:n erikoistutkijan Thomas Karlssonin mukaan alkuvuoden luvuista on liian aikaista vetää johtopäätöksiä koko vuoden kulutuksesta.

–Presidentti pisti nimensä alle uuteen alkoholilakiin 28. joulukuuta ja siinä oli kolme päivä aikaa varautua muutokseen. Toimijoille kestää hetki ennen kuin systeemit saadaan rullaamaan kuin Strömsössä, Karlsson sanoo Lännen Medialle.

Valviran tilastojen mukaan alkoholin myynti laski litroissa mitattuna tammi-maaliskuussa 0,9 prosenttia verrattuna viime vuoteen. 100 prosenttiseksi alkoholiksi muutettuna myynti nousi Suomessa 0,7 prosenttia.

THL:ää on syytetty siitä, että laitos pelotteli ihmisiä ennen alkoholilain voimaantuloa vuoden 2018 alussa.

–Emme ole koskaan sanoneet, että jonot olisivat pitkät päivittäistavarakauppaan ja ihmisiä kuolisi kadulla, Karlsson kuittaa.

"Lonkero on hyvin suomalainen juoma"

Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtajan Kari Luodon mukaan tuoreet myyntiluvut osoittavat, että alkoholilain uudistuksesta maalatut pelot olivat raskaasti liioiteltuja.

–Suomalaisten alkoholinkäyttö on muuttunut, eikä tuotetta valita pelkkien prosenttien perusteella. Se mitä me sanoimme lainvalmistelussa, on pitänyt paikkansa, keskiolut on aina valtatuote ja ykköstuote markkinoinnissa, Luoto sanoo Lännen Medialle.

Kaupan yritysten mukaan A-oluen osuus oluen kokonaismyynnistä on ollut alkuvuonna 5–10 prosentin välillä. Sataprosenttiseksi alkoholiksi muutettuna oluen myynti laski tammi–maaliskuussa 4,1 prosenttia.

Lonkeroiden myynti nousi litroissa tammi-maaliskuussa peräti 48 prosenttia. Karlssonin mukaan lonkeroiden myynnin raju kasvu johtuu suoraan siitä, että perinteistä etanolipohjaista lonkeroa saa nyt 350 Alkon sijaan myös yli 5 000 päivittäistavarakaupasta.

–Lonkero on hyvin suomalainen juoma, joka lanseerattiin Helsingin vuoden 1952 olympialaisiin.

Miedoista viineistä mahdollinen hittituote kauppoihin

THL:n Thomas Karlssonin mukaan kesän säällä on suuri merkitys alkoholin vuoden kokonaismyyntiin.

–Jos on lämmin kesä, se usein korreloi sen kanssa, että ihmiset viihtyvät terassilla pidempään ja juovat alkoholia enemmän.

Kari Luoto uskoo, että tänä kesänä ihmiset ostavat myös mökeille lonkerot ja A-oluet päivittäistavarakaupasta.

–Mielenkiintoista nähdä, mitä kuluttajakäyttäytymisessä tapahtuu miedoissa viineissä. Oman terveyden vaaliminen on tällä hetkellä kuluttajilla erittäin vahva trendi.

Mietojen viinien myynti nousi litroissa tammi-maaliskuussa 3,1 prosenttia verrattuna viime vuoteen.

Oikaisu 30.5.2018 klo 13.45: Käymisteitse valmistettua lonkeroa on saanut jo aiemmin päivittäistavarakaupasta toisin kuin tekstissä ensin väitettiin.

Lue myös (vain tilaajille):

Markettien kevytviinien maku on saippuavettä ja smurffilimsaa – Viiniraati testasi kaikki hyllyltä löytyvät ja löysi kaksi melkein juotavaa


Kommentit (13)

  • Marko

    Olen seuraillut noita oluen ostajia ja pannut merkille, että nelosta ostetaan muutama tölkki ja loput juomat ovat kolmosta, joka on edullisempaa. Joillakin on saattanut saunaolut vaihtua kolmosesta neloseen, mutta eipä niitä montaa tölkkiä olekaan pari kolme neljä tölkkiä. En jaksa myöskään uskoa, että ongelmakäyttäjä nelosolutta ostaisi, joka on puolta kalliimpaa mutta joka ei sisällä puolta enempää alkoholia.

  • Yxpöljä

    Eikös Keravan tölkkimainoskin jouduttu teippaamaan Batteryksi.Eikö THL huolestu että suurempi ongelma on energiajuomia lipittävät lapset. Väkevämpi olut on ihan naurettava tapaus. THL.n ammattitaidottomuutta kaikki

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio