Testasimme autoradan, joka kelpaa diginatiivillekin: Autoja ohjataan kännykällä ja ajaminen onnistuu myös yksin

Arvio: Täysin digitaalinen Overdrive-autorata on pirteä haastaja klassisille sähköautoradoille.

Jukka O. Kauppinen
Testasimme autoradan, joka kelpaa diginatiivillekin: Autoja ohjataan kännykällä ja ajaminen onnistuu myös yksin

Overdriven autoja ei ohjata kaasukahvoilla, vaan esimerkiksi puhelimeen asennetulla sovelluksella. Kaasuttaminen ja aseiden käyttö tapahtuu painikkeilla, kaistanvaihto ja ohitukset puhelinta kallistamalla.

Jukka O. Kauppinen

Scalextricit ja muut vanhan koulukunnan autoradat eivät ole paljoa muuttuneet vuosikymmenten mittaan. Vanhat ura-autot ovat edelleen suosittuja etenkin autoratakerhojen suurilla radoilla, mutta eivät nekään aivan paikallaan ole polkeneet.

Digitaalisten ratojen myötä kotiratojenkin kahdelle uralle mahtuu useampia autoja, mutta aina joskus kannattaa palata lähtöruutuun ja miettiä, että voisiko asian tehdä uudestaan jollain toisella tapaa.

Näin toimii täysin digitaalinen Overdrive-autorata:

 

Lähtökohtana digitaalisuus

Overdrivessä digitaalisuus on ollut autoradan lähtökohta, ei lisäys.

Overdrive ja sen uudempi Fast & Furious -elokuvaan pohjautuva vaihtoehtoinen aloituspaketti tekevät autoratakisaamisesta sekä aiempaa helpompaa että raivostuttavampaa, ja ennen kaikkea erilaista.

Radoilla ei ole lainkaan uria, vaan autot tietävät itse millä kaistalla ne menevät, missä ne ovat ja myös missä muut autot ovat. Fyysisiä kaasukahvojakaan ei ole, vaan autoja ohjataan älypuhelimeen tai tablettiin asennetulla ohjelmalla.

Autot viestivät langattomasti ohjainlaitteen kanssa, ja samassa tilassa olevien pelaajien laitteet edelleen keskenään. Näin kaikki autot ja ohjainlaitteet tietävät koko ajan missä ja miten mennään.

Tarjoaa haasteita myös yksinpelaajalle

Tekniikka ja digitaalisuus tuovat autoratailuun paljon uutta, ennen kaikkea monipuolisuuden merkeissä. Autot voidaan antaa myös tekoälyhahmojen ajettavaksi, eikä ajamiseen siten tarvita edes kavereita.

Yksinpelaajille on rutkasti haasteita ja tarinatilaa ajettavaksi, mutta parhaimmillaanhan kisaaminen on tietenkin muiden kanssa.

Tosin tällöin pelisovelluksessa on yksi perustavanlaatuinen ongelma: lisää moninpelitiloja avautuu vain tarinatilaa pelaamalla.

Outo suunnitteluvirhe rajoittaa pelin potentiaalia pahemman kerran satunnaisen kaveriporukan iltamassa. Vähän hankalaa on sekin, että peliä ei noin vain kaivetakaan kaapista kisailua varten, vaan ensin on ladattava ja asennettava Overdrive-sovellus jokaiseen laitteeseen ja ladattava autojen akut.

Perinteinen sähköautorata on tässä suhteessa vaivattomampi, vaikka sen rakentaminen kestääkin oman aikansa. Mutta onhan suunnittelu, rakentaminen ja odottaminen ehdoton osa autoratakokemusta.

Mutta kun kaikki on valmista, Overdrive viihdyttää ja huvittaa. Peliä on päivitetty ja laajennettu julkaisun jälkeen ilmaiseksi, joten ostokselleen saa vastinetta myös pidemmän päälle.

Perinteistä tyyriimpi

Hinta on Overdriven suurin ongelma, sillä kaksi autoa sisältävät aloituspakkaukset maksavat 200 euron molemmin puolin.

Lisäautot maksavat 60–70 euroa kappale, ja radan laajennuspakkaukset 20–30 euroa kappale. Kun kunnon kisaamiseen tarvitaan mieluusti ainakin kolme autoa ja edes vähän lisärataa, niin Overdrivelle voi kertyä hintaa hyvinkin yli 300 euroa.

Vaikka tarjolla onkin rutkasti enemmän toiminnallisuutta kuin tavallisella sähköradalla, niin alle sata euroa maksavaan Scalextric-aloituspakettiin verrattuna harkintaa on pakko käyttää toinenkin minuutti.

Perinteiseen rataan löytää myös halvemmalla lisärataa, ja kaasukahvat toimivat todennäköisesti vuosikymmenenkin päästä. Mistä löydät tulevaisuudessa neljä sopivaa puhelinta tai tablettia Overdriveä varten, ja onko sovellus tuolloin edes ladattavissa?

Overdriven pelaaminen vaatii kohtuutehokkaan Android- tai iOS-pohjaisen älypuhelimen tai tabletin. Pelisovelluksen voi ladata ilmaiseksi laitteiden Google Play- ja App Store -kauppapaikoilta.


Lue myös nämä


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet