Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Tampereen ratikka sai Euroopan investointipankilta 150 miljoonan euron lainan – Varapääjohtaja Alexander Stubbilta toive Kummolalle

Euroopan investointipankki (EIP) on myöntänyt Tampereen raitiotien ensimmäiselle osuudelle 150 miljoonan euron lainan. EIP:n varapääjohtajan Alexander Stubbin mukaan hanke tukee niitä arvoja, joita EIP pitää tärkeinä. –Olen iloinen voidessani ilmoittaa tänään, että EU-maiden yhteinen pankki rahoittaa tätä hanketta. Ensimmäinen raitiovaunulinja sujuvoittaa ihmisten arkea ja liikennettä Tampereella. Se myös tekee kaupungista entistä vihreämmän, houkuttelevamman ja helposti saavutettavamman paikan asua ja työskennellä, mikä samalla parantaa koko alueen kilpailukykyä. Tämä tukee niitä arvoja, joita EIP pitää tärkeinä, Stubb perusteli tiedotteessa. Hän esitti lisäksi toiveen yksityisautomiehenä tunnetulle Kalervo Kummolalle . –Toivon, että raitiovaunun ensimmäinen matkustaja on Kale Kummola, Stubb totesi. Tampereen pormestari Lauri Lyly (sd.) sanoo olevan positiivista, että iso instituutio on rahoittamassa hanketta. EIP:n ja kaupungin välinen lainasopimus allekirjoitettiin perjantaina 29. syyskuuta Tampereella. –Hanke sopii erittäin hyvin EIP:n toimintaan, ja he myös kehuivat, että Tampere, allianssi ja ratikkayhtiö täyttävät esimerkillisesti ne kriteerit, jotka lainan saantiin tarvitaan, Lyly sanoo. Entä varapääjohtajan toive ratikan ensimmäisestä matkustajasta? –Se on järjestettävissä. Täytyy keväällä 2021 pitää huoli, että Kale on mukana, Lyly naurahtaa. "Antaa meille todella hyvän selkänojan" Tampereen kaupungin konsernijohtaja Juha Yli-Rajala sanoi Aamulehdelle illalla, että EIP:n rahoitus on erittäin merkityksellinen asia. –EIP tutkii todella tarkkaan kohteet, joita se lähtee rahoittamaan. Tampereella tällaisia kohteita on nyt ollut, mitkä täyttävät EIP:n kriteerit muun muassa kestävästä kehityksestä, Yli-Rajala kommentoi. Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtajana 1. lokakuuta aloittava Pekka Sirviö sanoi, että lainan merkitys on hyvin suuri. –Se on erittäin merkityksellinen ja antaa meille todella hyvän selkänojan. Summalla rahoitetaan koko hanketta ja sitä nostetaan tarpeen mukaan, kun projekti etenee. EIP rahoittanut jo aiemminkin EIP on ollut rahoittamassa Tampereen hankkeita aiemminkin. Jo vuonna 2001 pankki oli mukana rahoittamassa Naistenlahden lämpö- ja sähkövoimalan kunnostustöitä sekä kaupunkikeskustan kehittämistä ennen kaikkea Tampellan ja Finlaysonin entisillä tehdasalueilla. Lisäksi EIP rahoitti kaksi vuotta sitten Rantatunnelin rakennushanketta. Raitiotien ensimmäinen osa on 15 kilometriä pitkä ja sen yksi linja kulkee Pyynikintorilta Hervantaan sekä Tampereen teknilliselle yliopistolle ja toinen linja Tampereen yliopistolliselle sairaalalle. Raitiotien infrastruktuurin ja Hervantaan tulevan varikon rakentamisen kokonaiskustannusarvio on 282,9 miljoonaa euroa, jos toinen vaihe linjataan edullisinta Hiedanrannan kautta kulkevaa reittiä. Ensimmäisen vaiheen kustannusarvio on 238,8 miljoonaa euroa ja toisen 44,1 miljoonaa euroa Hiedanrannan linjauksella. Tampereen raitiotien vaikutusten arviointi -yhteenvetoraportissa oletetaan, että valtion 30 prosentin osuuden jälkeen kaupungin investointi raitiotieinfrastruktuuriin on noin 200 miljoonaa euroa. Vaunukalusto ja rinnakkaishankkeet eivät sisälly raitiotien kustannusarvioon. Kaluston hinnaksi on arvioitu 97,5 miljoonaa euroa, jos vaunuja hankitaan 26 kappaletta. Rinnakkaishankkeiden, joihin kuuluu muun muassa Hämeensillan remontti, kustannusarvio on noin 56 miljoonaa euroa. Muokkaus 29.9.2017 kello 19.03: Lisätty Juha Yli-Rajalan ja Pekka Sirviön kommentit.