Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Vaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Tampereen liikennettä mutkistavan tavara-aseman taru uhkaa taas loppua, tilalle suunnitteilla korkea kerrostalo – "Olemme hankalassa pattitilanteessa"

Tampereen 110-vuotiasta tavara-asemaa uhkaa jälleen purkaminen. Tammikuun puolivälissä Tampereella järjestetään viranomaisneuvottelu, jossa valmistellaan uutta asemakaavaa kiistellyn tavara-aseman alueelle. Alustavassa asemakaavaluonnoksessa vanha tavara-asema puretaan ja alueelle rakennetaan 7–8 kerroksinen kerrostalo. Sen sijaan toinen kiistelty rakennus Morkun talo jää suunnitelmassa paikoilleen ja sitä kunnostetaan. Ratkaisua perusteellaan liikenteen sujuvuudella. Viinikan liittymän ja Rantatunnelin yhdistävä Ratapihankatu on keskustan tärkeimpiä pääväyliä. Tällä hetkellä tavara-aseman ympäristö on yksi Tampereen sekavimmista liikennesumpuista, sillä Ratapihankatu joutuu väistämään tavara-asemarakennusta tekemällä mutkan. Asemakaavan valmistelu käynnistyi syyskuussa yleisötilaisuudella, jossa kartoitettiin eri vaihtoehtoja. Kaupunkiympäristöstä vastaava apulaispormestari Aleksi Jäntti (kok.) ei ole vielä ehtinyt tutustua asemakaavaluonnokseen, mutta kertoo kannattavansa tavara-aseman purkamista. –Ajatuksena on, että tie saadaan oikaistua ja liikenne kulkemaan. Toisaalta alueesta halutaan saada myös tuloja ja edistää täydennysrakentamista. On paras vaihtoehto, että tavara-asema puretaan ja tehdään kevyelle liikenteelle alikulku Ratapihankadun ali, Jäntti sanoo. Jäntin mukaan tavara-aseman säilyttämistä ei nähty järkevänä, sillä rakennuksessa on kosteusvaurioita ja katto pitäisi käytännössä kokonaan uusia. Edellinen kaupunginhallitus ei myöntänyt 3,2 miljoonan euron lisämäärärahaa rakennuksen siirtämiseen. Kustannukset 1,5 miljoonaa euroa Aamulehden saamassa Tampereen kaupungin valmisteluaineistossa tavara-aseman purkamisen ja Morkun talon korjauksen alustaviksi kustannuksiksi on arvioitu yhteensä 1,5–1,6 miljoonaa euroa. Valmisteluaineistossa selvitettiin myös vaihtoehtoisia ratkaisuja, joissa myös Morkun talo olisi purettu tai molemmat rakennukset olisivat saaneet jäädä. Viranomaisneuvotteluun osallistuvat tammikuussa muun muassa ely-keskus, maakuntamuseo, liikennevirasto, Pirkanmaan liitto, Tampereen vesi, Tampereen sähkölaitos sekä henkilöitä Tampereen kaupungin asemakaavoituksesta, liikennesuunnittelusta ja rakennusvalvonnasta. Tamperelainen vihreiden kaupunginvaltuutettu Juhana Suoniemi on pettynyt alustavaan kaavaluonnokseen. Suoniemi on kannattanut ratkaisua, jossa Vellamonkadusta tehtäisiin päättyvä katu, ja tavara-aseman liikenne sekä kevyt liikenne sukeltaisivat Vellamonkadulta maan alle. –Tavara-aseman ympäristö on nykyään käytännössä ydinkeskustaa, joten on hieman outoa, että ydinkeskustasuunnittelua tehdään läpiajon ehdoilla. Tosin tietyillä puolueilla on ollut kategorinen linjaus, ettei enää yhtäkään autokatua voida sulkea, Suoniemi sanoo. Alueelle suunniteltuun uuteen kerrostaloon halutaan asuntojen lisäksi liike-, toimisto- ja palvelutiloja katutasokerrokseen. Uudessa rakennuksessa voitaisiin myös säilyttää tavara-aseman henkeä hyödyntämällä esimerkiksi paloja vanhan rakennuksen seinästä. –Suunnitelmassa se näytti aika tavalliselta kahdeksankerroksiselta laatikolta. Harmittaa, että suunnitelma on aika kunnianhimoton, eikä tilalle ole tulossa mitään näyttävää rakennusta vaan tavallinen bulkkikerrostalo. "Tämä ei ole helppo tapaus" Tavara-aseman siirto toiseen paikkaan on periaatteessa yhä mahdollista niin kauan, kunnes uusi asemakaava astuu voimaan. Jäntin mukaan siirto edellyttäisi kuitenkin sitä, että joku haluaisi lähteä toteuttamaan operaatiota ja että rakennukselle olisi mietittynä käyttötarkoitus. Vaikka uusi asemakaavaehdotus menisikin lävitse, tamperelaisten ei kannata vielä käydä heittämässä hyvästejä vanhalle rakennukselle. Suoniemi muistuttaa, että tavara-aseman suojelupäätös on vaikea purkaa, koska rakennuksen säilyttämiselle on aiemmin löydetty perusteet. –Rakennussuojeluasiantuntijoiden mukaan on hyvin suuri mahdollisuus, ettei purkulupaa oikeudesta tule, vaikka tekisi minkälaisen kaavan. On ihan selvää, että kaavasta tulee valitusprosessi, joka voin viedä monta vuotta ja siihen asti joudumme elämään tämän huonon tilanteen kanssa. Jäntti toivoo, etteivät viranomaiset tai maakuntamuseo lähtisi valittamaan, jotta Ratapihankadun tilanne saataisiin ratkaistua ennen Kansi ja areena -hankkeen valmistumista. –Olemme hankalassa pattitilanteessa. Emme voi tehdä päätöksiä vain yhden osatekijän ehdoilla, vaan joudumme tekemään kompromisseja liikenteen, kulttuuriarvojen ja taloudellisten kysymysten kesken. Tämä ei ole helppo tapaus. Oikaisu 8.2.2018 kello 15.54: Korjattu faktalaatikon tietoa punavangeista. Heitä pidettiin jo puretussa makasiinissa. Vuonna 1907 valmistuneen jugend-tyylisen tavara-aseman on suunnitellut Bruno Granholm. Tavara-aseman tehtävänä oli toimia tavarakuljetusten vastaanoton, lähettämisen ja välivarastoinnin tilana. Alkuperäinen käyttö loppui, kun toiminnot siirrettiin Viinikan ratapihalle. Sisällissodan jälkeen tavara-aseman makasiinissa pidettiin punavankeja. Tavara-aseman makasiinit eli tavarasuojat on jo purettu. 2000-luvulla tavara-asema on toiminut muun muassa varastona. Tavara-asema on suojeltu rakennus.