Pirkanmaa

Tampereen ja naapurikuntien joukkoliikenteeseen aiotaan tehdä useita muutoksia – Tässä niistä merkittävimmät

Talvikauden 2018–2019 muutoksista päättää Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta 22. helmikuuta.

Ossi Ahola
Tampereen ja naapurikuntien joukkoliikenteeseen aiotaan tehdä useita muutoksia – Tässä niistä merkittävimmät

Linjan 15 Pispalanharjun ja Keskustorin välinen osuus aiotaan lopettaa.

Heidi PesonenAamulehti

Tampereen ja naapurikuntien joukkoliikenteeseen esitetään useita muutoksia talvikaudelle 2018–2019. Muutosten hyväksymisestä päättää Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta 22. helmikuuta.

Esitettyihin muutoksiin kuuluu muutama kokonaan uusi yhteys, vuorojen lisäys viidellä linjalla sekä joidenkin vähiten käytettyjen palveluiden lakkautus. Näistä varsinkin linjan 15 Pispalanharjun ja Keskustorin välisen reittiosuuden lopettaminen on herättänyt vastustusta. Reittiosuuden lopettaminen ja korvaaminen linjojen 6 ja 25 muutoksilla aiotaan toteuttaa jo 4. kesäkuuta alkaen.

Lue lisää: Tampereella aiotaan lakkauttaa perinteikäs bussireitti – Asukkaat asettuivat vastarintaan: "Linja on välttämätön"

Talvikausi alkaa samaan aikaan, kun peruskoulut aloittavat lukukautensa eli 9. elokuuta.

Tässä esitetyistä muutoksista merkittävimmät

Lisää vuoroja:

Linja 5: Lisää vuoroja viikonloppuun.

Linja 11: Lisää vuoroja arkipäivinä Tampereen keskustan ja Partolan välille.

Linja 11C: Lisää vuoroja Pirkkalan Linnakallioon, Kurikkaan ja Kyöstille.

Linja 25: Lisää vuoroja arkipäiviin ja lauantaille.

Linja 42: Lisää vuoroja arkipäivinä Tampereen ja Kangasalan välille.

Linja 80: Lisää tarjontaa sunnuntaiaamuisin Ylöjärven ja Tampereen keskustan välille.

Yksittäisiä lisävuoroja on tulossa muutamille muillekin linjoille, pääosin ruuhka-aikoihin.

Uusia yhteyksiä:

Linja 6: Päätepysäkin siirto Nalkalantorille lisää vuoroja Nalkalan ja Eteläpuiston alueella (4.6.2018 alkaen).

Linja 11B: Uusi poikittaisyhteys Härmälän ja Partolan alueelta Lahdesjärvelle.

Linja 15: Siirtyy kulkemaan Järvensivulta rautatieaseman kautta Petsamoon (4.6.2018 alkaen).

Linja 58: Uusi poikittaisyhteys Sääksjärveltä Hervantaan.

Linja 71: Reittimuutos avaa vaihdottoman yhteyden Nokialta Lielahteen.

Vähemmän vuoroja:

Linja 2: Vuoroväli harvenee lauantaisin.

Linja 15: Reittiosuus Pispalanharju – Keskustori lopetetaan ja korvataan linjojen 6 ja 25 muutoksilla (4.6.2018 alkaen).

Linja 34: Lopetetaan ja korvataan linjalla 11C.

Linja 35: Vuoroja Multisillan ja Keskustorin välillä vähennetään arkena keskipäivällä.

Linja 91: Vuoroja vähennetään.

Lauantaiaamun liikennöinti tarkistetaan kaikilla linjoilla vastaamaan paremmin kysyntää.


Lue myös nämä


Kommentit (19)

  • Linja 15

    Pispalalalaiset joutuvat laskeutumaan Pyynikintielle päästäkseen bussiin nro 25 ja kiipeämään kotiin korkealle harjulle. Miksi järvensivulaiset eivät voisi kiivetä Kalevantien pysäkeille ja laskeutua kotiinsa alamäkeä. Miten järvensivulaisten matkustajien osuus voi olla suurempi kuin Pispalan, kun se osuus aiotaan säilyttää?
    Ja vielä: Miten Järvensivuntie voi olla yksityistie – keitä siellä oikein asuu?

  • Nimetön

    ”Näistä linjamuutoksista voisi tehdä päätelmän että nyt siirretään kapasiteeettia niille alueille joilla on suurin asuntorakentaminen käynnissä. Kapasiteettia ei kuitenkaan lisätä vaan se nykyinen kohdistetaan uudelleen. Määräänsä pidemmälle tämä ei ole kestävää kehitystä koska kuten me vanhoilla asuma-alueilla asuvat olemme voineet todeta niin meillä palvelutaso heikkenee joka kerta kun uudistetaan. ”

    En koe kuvailemasi kaltaista ongelmaa olevan Tampereella. Esimerkiksi Härmälä on todella vanha asuinalue, jolle myös uudisrakennetaan. Myös muualta löytyy näitä vanhoja alueita, joilta on vapautunut tilaa rakentamiselle. Liikenteen lisääminen kyseisille alueille hyödyttää myös vanhoja asukkaita.
    Moni reitti kulkee ”vanhojen” alueiden kautta. Uusista alueista ensimmäisenä mieleen tulee Vuores, johon kulkee yksi linja. Linjan varrella on esimerkiksi Hervanta. Hervannan asuinalueen rakentaminen on alkanut tietääkseni joskus 70-luvulla, eli ei mikään uusi alue sekään.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio