Tampereelta 1,5 tunnissa Tallinnaan? Peter Vesterbacka haluaa liittää merenalaisen miljarditunnelin Suomen junaverkostoon pikavauhtia

Tunnelia Tallinnaan puuhaava Peter Vesterbacka kävi perjantaina Tampereella varmistamassa, että erilaisten junaratahankkeiden suunnittelu etenee samaan suuntaan. Vesterbackan merenalaisen tunnelin hintalappu on tällä hetkellä 15 miljardia euroa.

Tomi Vuokola
Tampereelta 1,5 tunnissa Tallinnaan? Peter Vesterbacka haluaa liittää merenalaisen miljarditunnelin Suomen junaverkostoon pikavauhtia

Mobiilipeli Angry Birdsin ansiosta maailmanmaineeseen noussut Peter Vesterbacka saapui tunnusmerkiksi muodostuneessa punaisessa hupparissaan tapaamaan Tampereen pormestaria Lauri Lylyä. Kaksikko keskusteli muun muassa junaverkon kehittämisestä.

Essi LehtoAamulehti

Alle puolen tunnin junayhteyttä Helsingin ja Tallinnan välille suunnitteleva Peter Vesterbacka vieraili perjantaina Tampereella tapaamassa pormestari Lauri Lylyä.

Vesterbacka sanoo, että tapaaminen ei liittynyt Lylyn keskiviikkona Helsingin pormestarin sekä VR:n ja Finnairin toimitusjohtajien kanssa julkaisemaan vetoomukseen parempien ratayhteyksien puolesta.

–Tapaaminen oli sovittu jo aiemmin. Tarkoitus oli huolehtia siitä, että olemme samaa mieltä siitä, että eri hankkeet tukevat todella hyvin toisiaan, Vesterbacka sanoo Aamulehdelle.

Vesterbackan mukaan Tampere ja Tallinna ovat yhtä lähellä Helsingin metropolialuetta ja siksi molemmat ovat sijainnillisesti tärkeitä liikenneyhteyksien kehityksen kannalta.

–Lylyn ja kumppaneiden ulostulo oli hyvä. Suomessa on nyt saatu kasvu liikkeelle, joten tarvitsemme parempia yhteyksiä, jotta voimme vauhdittaa sitä vielä lisää.

Pormestarit ja liikenneyhtiöiden toimitusjohtajat halusivat vetoomuksellaan muun muassa vauhdittaa Tampereen ja Helsingin välisen junayhteyden parantamista. Jos sekä niin kutsuttu lentorata että Tallinnaan vievä junarata liitettäisiin päärataan, matka-aika Tampereelta Tallinnaan voisi olla noin 1,5 tuntia.

Kaksi tunnelisuunnitelmaa

Siinä, missä Uudenmaan liiton luotsaama FinEst Link -projekti lupaa, että tunnelin kannattavuudesta tehty selvitys on pian valmis, haluaa Vesterbacka päästä omassa projektissaan rakentamaan jo tänä vuonna.

Helsingin ja Tallinnan kaupunkien yhteisselvityksen mukaan juna pysähtyisi Suomessa Helsingin keskustassa, Pasilassa ja lentokentällä. Vesterbackan projektin pysäkit puolestaan sijaitsisivat Helsingin edustalle rakennettavalla saarella, Espoon Keilaniemessä ja Vantaalla lentoaseman tuntumassa. Tallinnassa molempien suunnitelmien pääteasema olisi lentokentän lähellä sijaitseva Ulemiste.

Vesterbackan kanssa yksityisen tunnelihankkeen takana ovat Pöyry, A-insinöörit, Fira ja FinEst bay area development. Vesterbacka kertoo, että tällä hetkellä hankkeen suurin huoli ovat luvat, joista hän on juuri neuvotellut ympäristöministeriön virkamiesten kanssa.

–Meillä on todella aggressiivinen aikataulu. Raha ei ole suurin huoli. Sitä ehtii kyllä saamaan kasaan. Teemme hyvää liiketoimintaa, joten kyllä rahoittajia aina löytyy.

Vesterbacka sanoo, että tällä hetkellä tarkin arvio tunnelin hinnasta on 15 miljardia euroa. Hänen mukaansa kiinnostusta rahoittamiseen on esimerkiksi Kiinassa, joka rakentaa tällä hetkellä presidentti Xi Jinpingin nimeämää uutta silkkitietä, kaupankäyntiverkostoa, jonka valtio toivoo ulottuvan Eurooppaan asti.

150 000 asuntoa

Aggressiivisella aikataululla Vesterbacka tarkoittaa yksityisen tunnelihankkeen tavoitetta saada ensimmäinen juna kulkemaan jouluaattona 2024.

–Se olisi sellainen hauska joululahja. Toki ajatus on aika kunnianhimoinen, koska sen pitäisi valmistua viidessä vuodessa.

Kunnianhimoinen hanke on muutenkin. Vesterbackan konsortio on suunnitellut, että yksi Suomen pään asemista rakennettaisiin noin 15 kilometrin päähän Helsingin rannikosta.

–Kun tunnelia kaivetaa, siinä syntyy paljon kiveä ja maata. Katsomme, missä saarella olisi pienin ympäristövaikutus.

Jokaiselle asemalle, saari mukaan lukien, olisi lisäksi tarkoitus rakentaa 50 000 asuntoa helpottamaan metropolialueen kiinnostavuuden luomaa asuntopulaa.

Tallinnan junamatka kestäisi puolestaan suunnitelman mukaan noin 20 minuuttia. Myöhemmin tunneli voitaisiin kytkeä osaksi Etelä-Suomen junaverkkoa ja liittää aikanaan Tampereen ja Helsingin välille suunniteltuun pikarataan.

–Mutta se suunnitelma on vasta idean tasolla, Vesterbacka sanoo.


Lue myös nämä


Kommentit (8)

  • Nimetön

    ”Haluaisin tietää kuinka paljon junalippu Tampere-Tallinna maksaisi ?”

    Liikaa. Helsinki- Tampere-junaliput maksavat nykyään alkaen 8.90 euroa. Bussiliput maksavat alkaen 2-5 euroa.

    Voisihan tämä olla uusi Olkiluoto 3-projekti Suomelle: rahat rakentamiseen löytyvät, mutta hanke ei tule koskaan maksamaan siihen pantuja rahoja takaisin.

    Päämotiivi tunnelin rakentamiselle on Tallinnan asuntokeinottelu.

  • Nimetön

    Jos juna kulkisi suoraan pysähtymättä Tampereelta tunnelinkautta Tallinnaan ja matkavauhti kokoajan 200 kmh niin se voisi toteutua tuo 1,5 tuntia, mutta samaan junaan ensin lastataan 50 rekkaa ja 100 henkilöautoa, niin tunti lisää jo lastaukseen ja turvatarkastukset pitää huomioida passintarkistuksineen päivineen ja vastaavasti purku ja tullausselvittelyt toisessapäässä niin eiköhän siinä matkustuksen keskiarvo liene yli 3 tuntia. Olisi se silti nopeampaa kuin ajelu täältä satamaan ja lautalla yli, mutta tämän erityisnopean palvelun hinta lienee luokkaa – lentäenkin pääset halvemmalla. Montakohän täyttä junaa viikottain suoraan Tallinnaan Tampereelta lähtisi. Jos se pysähtelee matkalla ja siihen lastataan lisää autoja ja ihmisiä, vaikka vain liittämällä valmiiksi lastattuja vaunuja aina jatkoksi niin ajankäyttö kasvaisi huomattavasti. Kaverin aikatauluteoriat ovat silkkaa jargonia, ellei kolminkertaisteta tuota budjettia 15 mrd:sta 45 Mrd:iin, jolloin rakentuisi junarata huippunopeille junille myöskin. Nykyinen pendoliinitaso ei riitä suunnitelmakuvauksiin.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio