Tampereella halutaan aloittaa raitiotien toisen vaiheen suunnittelu – Esityksen mukaan reitti kulkisi Lielahden vanhan tehtaan kautta

Kakkosvaiheessa raitiotie on tarkoitus rakentaa Pyynikintorilta Lentävänniemeen. Reitin tarkempaa suunnittelua kiirehditään muun maussa Santalahden uuden asuinalueen rakennustöiden etenemisen takia. Kaupunginhallitus jätti asian aiemmin pöydälle ja käsittelee sitä nyt uudestaan maanantaina.

ARKKITEHTITOIMISTO NOAN
Tampereella halutaan aloittaa raitiotien toisen vaiheen suunnittelu – Esityksen mukaan reitti kulkisi Lielahden vanhan tehtaan kautta

Tältä Hiedanrannan keskusta näyttää havainnekuvassa. Raitiotie kulkisi alueen läpi. Yleissuunnitelmaa laatii Hiedanrannan kansainvälinen suunnitteluryhmä: Arkkitehtitoimisto NOAN, Jolma Arkkitehdit, Tupa Architecture, Schauman & Nordgren Architects, Mandaworks.

Tatu AiroAamulehti

Maanantaina kokoontuvan Tampereen kaupunginhallituksen on määrä käsitellä raitiotien kakkosvaiheen suunnittelu- ja kehitysvaiheen aloittamista. Kaupunginhallitus käsitteli asiaa jo lokakuun alussa, mutta jätti sen silloin pöydälle.

Päätösehdotuksen mukaan raitiotien kakkosvaiheen suunnittelu- ja kehitysvaihe aloitettaisiin jo nyt. Alun perin kakkosvaiheen suunnittelu oli tarkoitus aloittaa vasta muutaman vuoden päästä.

Kakkosvaiheessa raitiotie on tarkoitus rakentaa Pyynikintorilta Lentävänniemeen. Ensimmäistä osaa rakennetaan jo Pyynikintorilta Hervantaan ja yliopistosairaalalle.

Päätösesityksen mukaan raitiotien kakkosvaiheen kehitysvaihe halutaan tilata Raitiotieallianssilta 2,7 miljoonalla eurolla. Kakkosvaiheen suunnittelutyöhön aiotaan hakea valtion 30 prosentin tukea eli 0,81 miljoonaa euroa.

Lue lisää: Raitiotie rakennetaan Tampereelle – Tämä kaikki tiedetään ratikkahankkeesta

Tehtaan kautta

Kakkososan suunnittelussa on määrä tarkastella, miten raitiotie kulkisi Hiedanrannan uudessa kaupunginosassa Lielahden vanhalla tehdasalueella.

Tampereen kaupunki haluaa linjata raitiotien kulkemaan Lielahden vanhan tehtaan kautta, kuten Hiedanrannan maankäytön rakennesuunnitelmassa.

Kaupunginhallituksen on maanantaina määrä päättää rakennesuunnitelman hyväksymisestä. Aiemmin lokakuussa tämäkin asia jätettiin pöydälle.

Virkamiesvalmistelijoiden mielestä raitiotien linjaus tehdasalueen kautta on välttämätön, jos Hiedanrantaa halutaan kehittää vetovoimaisena kulttuuri-, liike- ja palvelutilana. Raitiotie mahdollistaisi sujuvan kulkemisen alueelle ja toisi asiakkaita.

Kaupunki on laskenut, että tehtaan kautta kulkeva raitiotielinja on 13–15 miljoonaa euroa edullisempi kuin raitiotien yleissuunnitelman mukainen ratkaisu, jossa raitiotie kulkisi Enqvistinkatua Lielahdenkadulle. Lisäksi tehtaan kautta kulkeva reitti on kolme minuuttia nopeampi keskustan ja Lentävänniemen välisillä matkoilla. Linjaus tehtaan kautta on edullisempi, koska se on lyhyempi eikä edellytä niin paljon nykyisen katuverkon avaamista.

Jo raitiotien toteutussuunnitelmassa laskettiin, että Hiedanrannan edullisinta reittiä käyttäen koko raitiotiehankkeen kustannusarvio on 282,9 miljoonaa euroa, josta kakkososan osuus on 44,1 miljoonaa euroa. Yleissuunnitelman mukaisella reittivaihtoehdolla kokonaiskustannus olisi 297,2 miljoonaa euroa.

Jos päättäjät eivät hyväksy raitiotien linjaamista tehdasalueen läpi, koko hankkeen kustannukset uhkaavat nousta.

Lue lisää: Tampere haluaa linjata raitiotien Lielahden vanhan tehtaan kautta – Jopa 15 miljoonaa euroa alkuperäistä suunnitelmaa halvempi

Lue lisää: Lielahdessa taistellaan ratikkalinjan puolesta – Yrittäjät: Ratikka polkaisisi liikkeelle monta hanketta, jotka tuovat euroja kaupungin kirstuun

Kiirehditään Santalahden takia

Kakkosvaiheen tarkempaa suunnittelua kiirehditään muun maussa Santalahden uuden asuinalueen rakennustöiden etenemisen takia. Toisin kuin Santalahden asemakaavan valmisteluvaiheen suunnitelmissa, tarkentuneiden suunnitelmien mukaan raitiotie aiotaan rakentaa Rantatiellä omalle uralleen erilleen muusta katuliikenteestä. Santalahden alueen rakentuminen edellyttää, että Rantatiestä tehdään mahdollisimman nopeasti tarkat katu- ja rakennussuunnitelmat.

Raitiotien ykkösosan rakentamisvaiheen kustannuksissa voidaan säästää rahaa, jos väliaikaiseksi ajateltu sähkönsyöttöasema suunnitellaan ja rakennetaan heti lopulliseen paikkaansa Pyynikintorin sijasta Sepänkadun varteen.

Lisäksi kaupunki arvioi, että ajoissa aloitettu suunnittelu vähentää aikatauluihin liittyviä riskejä ja niistä mahdollisesti aiheutuvia lisäkustannuksia. Esimerkiksi lupa- ja kaavoitusprosessit voivat kestää yllättävän pitkään.

Kolmessa osassa

Kakkososan suunnittelu on tarkoitus tehdä kolmessa osassa: Pyynikintori–Santalahti, Santalahti–Niemenranta (Hiedanrannan alue) ja Niemenranta–Lentävänniemi.

Kakkososan kehitysvaiheen tavoitteena on laatia toteutussuunnitelma ja sitova tavoitekustannus, joiden perusteella kaupunginvaltuusto voi päättää kakkososan rakentamisesta joko osissa tai kokonaisuutena. Ykkösosan rakentamisesta valtuusto päätti 7. marraskuuta 2016.

Ensimmäinen osa rakennetaan vuosina 2017–2021. Toisen osan rakennustyöt on suunniteltu vuosille 2021–2024.

Lauri Lylyn (sd.) pormestariohjelmassa raitiotien jatkosta linjataan näin: "Raitiotien jatkaminen Hiedanrantaan/Lentävänniemeen toteutetaan valtuuston hyväksymän toteutussuunnitelman pohjalta kustannus-hyötyarvioon nojaten."

Pormestariohjelmaan on sitoutunut 66 Tampereen 67 kaupunginvaltuutetusta.

Lue lisää: Aamulehti selvitti: Tampereen valtuusto haluaa jatkaa ratikkaa – Hanketta vastustaneetkin antavat nyt tukensa

Lue lisää: Tampere aikoo täyttää valtavan ranta-alueen Näsijärvestä – miljoona kuutiota louhetta rahdataan yllättävästä paikasta

Näin Hiedanranta etenee

Hiedanranta on uusi kaupunginosa, joka rajautuu läntiseen sisäänajokatuun sekä Paasikiventiehen etelässä, Lielahdenkatuun lännessä, Niemenrannan alueeseen pohjoisessa ja Santalahden alueeseen idässä. Hiedanrannassa sijaitsee Metsä Boardin entinen sellutehdas.

Kaupunginhallituksen suunnittelukokous päätti huhtikuussa 2016 Hiedanrannan suunnittelun tavoitteista ja kansainvälisen suunnittelukilpailun järjestämisestä.

Huhtikuussa 2017 suunnittelukokous päätti Hiedanrannan maankäytön yleissuunnitelman laatimisesta. Työtä jatkettiin suunnittelukilpailun voittaneiden työryhmien kanssa.

Ensimmäisessä vaiheessa laadittiin maankäytön rakennesuunnitelma. Se tarkennetaan maankäytön yleissuunnitelmaksi, joka valmistuu arviolta keväällä 2018.

Hiedanrannan ensimmäinen asemakaava valmistuu arviolta vuonna 2019.

Tavoitteena on, että Hiedanrannan infrastruktuurin rakentaminen alkaisi vuosina 2020–21. Raitiotieliikenne Hiedanrannan läpi on mahdollista aloittaa vuonna 2024. Alueen rakentuminen kokonaisuudessaan kestää vuosikymmeniä.


Lue myös nämä


Kommentit (10)

  • Lisäinfo

    Nimimerkkiä ”vähän ihmetyttää” tuntuu ihmetyttävän matkustajien puute suunniteltavalla ratikkalinjalla. Matkustajia on reitin varrelle kuitenkin tulossa jo lähivuosina paljon, kun Pohjola Rakennus / Yh Kodit sekä Lemminkäinen alkavat rakentaa Santalahtea aina Tukitikkutehtaalta lännessä sijaitsevalle entiselle Pahvitehtaalle asti. Netistä löytyy jo hankkeille luodut sivut.

    Tervetuloa Santalahteen!


    http://www.lemminkainen.fi/asunnot/asuntohaku/tampereen-santalahti/

    Santalahden osayleiskaavalla on ikää jo melkein 10 vuotta, ja muutoksen alkaminen onkin odottanut vain sopivia suhdanteita.

    https://www.tampere.fi/asuminen-ja-ymparisto/kaavoitus/yleiskaavoitus/voimassa-olevat-yleiskaavat/santalahti.html

    Nyt kun Santalahden teollisuusalueen viimeisetkin vuokralaiset ovat poistuneet, vanhoja teollisuusrakennuksia aletaan purkaa tiettävästi vielä talven 2017-2018 aikana lukuun ottamatta suojeltua tulitikkutehdasta.

    Yhdessä uuden Hiedanrannan alueen kanssa ratikkareitin varrelle rakennetaan seuraavan 10 vuoden kuluessa lukuisia uusia asuinkerrostaloja, joissa tulee asumaan tuhansia ihmisiä, joten ratikalle riittää matkustajia aivan varmasti.

  • Vähän ihmetyttää

    Vähän ihmetyttää että miksi tämä läntinen ratikkalinja tarvitaan, nykyisillä asukasmäärillä ratikka tulee enimmäkseen kolkuttelemaan keskustan ja lietsun väliä tyhjänä? – yleensä tehdään ensin laskelmat matkustajamääristä ja sitten päätökset yhteyksien rakentamisesta.

    Vanhat tehdasmakasiinit Santalahdessa joutaisi purkaa maan tasalle, ei niissä ole mitään arkkitehtonisesti erikoista säilyttämisen arvoista.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet