Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Tampere maksaa yli 10 000 euroa kuussa bussien lipuntarkastuksesta, vaikka vain ani harva matkustaa pummilla – Näin kaupunki perustelee

Aamulehden kaupunkilehti Moro uutisoi torstaina, että Helsingin seudun liikenteen (HSL) tarkastajat ovat tarkastaneet matkalippuja Tampereen seudun joukkoliikenteessä nyt reilun vuoden ajan eli elokuusta 2016. Tänä vuonna lipuntarkastajat ovat tarkastaneet 26 528 matkustajaa 2980 bussissa, mutta määränneet vain 95 tarkastusmaksua. Liputta tai väärällä lipulla matkustavien määrä on siis Tampereen seudun joukkoliikenteessä hyvin pieni. Merkittävä osa tarkastusmaksun saaneista on matkustanut joko tarkoituksella tai epähuomiossa A- ja B-vyöhykkeen lipulla C-vyöhykkeellä. Voidaanko tulkita, että Tampereen seudulla maksetaan matkaliput kuuliaisesti, asiakaspalvelupäällikkö Tanja Lehtonen? –Varmasti maksetaan verrattuna pääkaupunkiseutuun. Tällä hetkellä valtaosa kulkee bussiin etuoven kautta, mikä takuulla vaikuttaa asiaan. Tampereella on erilainen kulttuuri alun perin. Pääkaupunkiseudulla on paljon avorahastusta, joten (liputtomuus)prosentin kuuluukin olla toisenlainen. Meillä liputtomuus nousee lähelle kolmea prosenttia reuna-alueille mentäessä. –Se on kulmasta kiinni, pitääkö lukua isona vai pienenä. HSL on kuitenkin todennut, että täällä on paljon rehellistä väkeä. Tampere maksaa tarkastustoiminnasta 10 300 euroa kuussa. Tarkastusmaksu on 80 euroa, joten 95 pikavoitosta on kertynyt tarkastusmaksutuloa 7600 euroa, joka kaiken lisäksi menee Helsingin seudun liikenteen kassaan. –Järjestelmän tarkoitus ei ole kerätä tarkastusmaksuja, vaan turvata lipputulot ja saada ihmiset ostamaan oikeat liput sille matkavälille, jota kulkevat. Ei ole tarkoitus eikä kenenkään toivomus tienata tarkastusmaksuilla. Onko lippujen tarkastus järkevää toimintaa Tampereella? –Toimintaa voi tehdä monessa muodossa – periä tarkastusmaksun tai olla perimättä. Olemme olleet valtavan tyytyväisiä HSL:n tapaan hoitaa tämä asia. Meille tämä on ollut hyvä ratkaisu. –Matkalippujen tarkastajan koulutusvaatimus on lain mukaan 160 tuntia, josta puolet on luentoja ja puolet työssä oppimista. Pelkästään tällaisen koulutuksen järjestäminen omin päin olisi ollut melko arvokasta. –Ratikan tulo vuonna 2021 on se, mikä pitää pitää mielessä. Haemme sopivaa vaihtoehtoa, joka olisi sujuva. ¨ Eli nyt haetaan kokemuksia myös raitiotietä varten? –Kyllä. Onko ratikassa avorahastus, joka edellyttää lippujen tarkastusta? –Näin on ajatus. Tuleeko vastaavia ratkaisuja myös busseihin, sellaisia päätöksiä ei vielä ole. Miten tamperelaiset ovat suhtautuneet tarkastajiin? –Tarkastajat ovat kertoneet, että on ollut hyvä vastaanotto ja kaikki ovat olleet kovin ymmärtäväisiä. Jopa on kiitetty siitä, että he ovat liikenteessä.