Tampere

Tampere houkuttelee valtiota mukaan Näsikallion eritason ja Amuritunnelin 43 miljoonan euron kustannuksiin

Rantatunnelin eritasoliittymän eli Näsikallion eritasoliittymän sekä siihen liittyvän Amuritunnelin asemakaavoitus alkaa.

Tampereen kaupunki
Tampere houkuttelee valtiota mukaan Näsikallion eritason ja Amuritunnelin 43 miljoonan euron kustannuksiin

Tältä näyttää havainnekuvassa Tampereen Satakunnankadulle suunniteltu Amuritunnelin suuaukko.

Jorma HuovinenAamulehti

Tampereen keskustan liikenteen sujuvoittamiseen tähtäävän maanalaisen Rantatunnelin eritasoliittymän eli Näsikallion eritasoliittymän sekä siihen liittyvän Amuritunnelin asemakaavoitus alkaa.

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma on nähtävillä 1. helmikuuta 2018 saakka.

Asiasta järjestetään avoin yleisötilaisuus torstaina 18. tammikuuta 2018 Galleria Nottbeckissa Finlaysonilla osoitteessa Satakunnankatu 18.

Hankepäällikkö Veikko Vänskä Tampereen kaupungilta arvioi, että asemakaavaehdotus voisi olla päätöksentekijöiden käsittelyssä vuoden 2018 lopulla.

–Pirkanmaan ely-keskuksen on määrä käynnistää eritasoliittymää koskevan tiesuunnitelman muutostyö. Tilaajatöiden kanssa hankkeiden kustannuksiksi arvioidaan 43 miljoonaa euroa. Aiomme neuvotella valtion kanssa rakennuskustannuksiin osallistumisesta, sanoo Vänskä.

Hankkeessa varaudutaan myös ajoyhteyden toteuttamiseen eritasoliittymästä suunnitteilla olevaan maanalaiseen pysäköintilaitokseen eli Kunkun parkkiin.

Näsikallion eritasoliittymään kuuluu jo rakennettu Rantaväylän tunnelin ylittävä maanalainen silta, kaksi kiertoliittymää ja neljä ramppia. Eritasoliittymän rakentamista ennakoitiin jo Rantaväylän tunnelin toteutuksessa. Ramppien alkupäät on jo louhittu ja kiertoliittymien välinen silta rakennettu.

Ajoyhteys Satakunnankadulle

Noin 700 metrin pituisen Amuritunnelin suuaukko sijoittuu Satakunnankadulle Mustanlahdenkadun ja Kortelahdenkadun väliselle katuosuudelle. Alustavan suunnitelman mukaan tunnelissa on yksi ajokaista molempiin ajosuuntiin. Sisään- ja ulosajo tunneliin tapahtuu Hämeenpuiston suunnasta/suuntaan.

Näsikallion eritasoliittymä ja Amuritunneli parantavat keskustan saavutettavuutta ja liikenteen toimivuutta huomattavasti. Kunkun parkin toteuttaminen ei ole mahdollista kaupunginhallituksen linjaamalla tavalla ilman eritasoliittymästä toteutettavaa ajoyhteyttä.

Yleisötilaisuus ensi torstaina

Kunkun parkin pysäköinti- ja huoltolaitoksen rakentaminen on osa ydinkeskustan maanalaisten pysäköinnin verkostoa. Se lisää keskustan vetovoimaa, parantaa sen saavutettavuutta kaikilla liikennemuodoilla ja edistää keskustan muuttamista hitaan liikkumisen alueeksi.

Kunkun parkin toteuttamista ja operointia koskeva hankintamenettely on parhaillaan käynnissä, ja tavoitteena on ratkaista kilpailu alkuvuonna 2018.

Avoin yleisötilaisuus järjestetään torstaina 18. tammikuuta 2018 Galleria Nottbeckissa, Finlayson, Satakunnankatu 18.

Tilaisuudessa on mahdollisuus keskustella hankkeen lähtökohdista ja tavoitteista muun muassa liikenteen yleissuunnitelman, vaikutusselvitysten ja asemakaavan laatijoiden kanssa. Ovet ovat avoinna kello 15.30 alkaen, yhteinen keskustelu kello 17–18.30.

Kaavan vireille tulosta ja kaavaprosessista kertovaan osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan ja muuhun aineistoon voi tutustua kaupungin verkkosivuilla sekä Palvelupiste Frenckellissä (os. Frenckellinaukio 2 B).

Rakentaminen maksaa 34,5 miljoonaa euroa

Rakentamiskustannuksiksi arvioidaan Näsikallion eritasoliittymän osalta 18,5 miljoonaa, Amuritunneli osalta 14 ja Satakunnankadun muutostöiden osalta kaksi miljoonaa euroa.

Rakentamiskustannukset ovat yhteensä 34,5 miljoonaa. Ne eivät sisällä Kunkun parkin rakentamiseen liittyviä kustannuksia.

Tilaajatehtävien kustunnuksiksi arvioidaan 8,5 miljoonaa, josta 2,5 miljoonaa suunnitteluun, 2,5 miljoonaa rakennuttamiseen ja 3,5 miljoonaa riskivaraukseen.

Rakentamis- ja tilaajakustannukset ovat yhteensä 43 miljoonaa euroa.


Kommentit (19)

  • Nimetön

    Eihän tällaisilla utopioilla ole mitään mahdollisuuksia toteutua. Laitakaupungin hiljaisia katuja, joissa käyttäjiä ei riitä nimeksikään överihintaisille hankkeille. Nyt tarvitaan rahaa sinne missä oikeasti on kasvavia liikennevirtoja. Kaiken huipuksi valtio osallistuu mukaan vain hankkeisiin, jotka lisäävät hiilineutraalin liikenteen suosiota. Akkuautot ovat tekniikkana epäonnistuneet eikä niitä uskalla kukaan ostaa arvonaleneman vuoksi.

  • Tampere luotijunineen

    Tampereen pormestari kertoo, että valtionavustuksissa Tampere on aina jäänyt jalkoihin. Jokaiseen liikennehankkeeseen on kuitenkin aina ropsahtanut kirstusta miljoonia/miljoona ja paljon päälle.. Uudelle pormestarille kannattaisi varmaan kertoa nämä asiat.
    Jos Tampere ajattelee, että valtion kirstu on pohjaton, ja euroja kolikkoineen täytyy teetättää lisää Tampereen uudelleenrakentamiseksi, halusivatpa kuntalaiset tai eivät, niin Tampere on itsekäs valituksineen…ja suuruudenhullu, ainakin omista kehumisistaan päätellen. Hyväveliverkoston ohjauksessa lehti kirjoittelee mahdottomia, omaa etuaan tavoitellen, jättää kirjoittamatta sekä aliarvioi lukijat.
    Suomi on muutakin kuin Tampere. Pohjoisessa tiet ovat huonossa kunnossa. Isä, joka kuljettaa lapsia autollaan malliesimerkkinä näytti, miten tiet ovat niin jäisiä, että niillä voi luistella.
    Itsekäs ja omahyväinen Tampere voi miettiä asioita toiseltakin kantilta, eikä olla aina käsi ojossa valtion kirstuun, ja vielä valittaa avustuksista kaupungin uudelleenrakentamiseen.
    Kuka tarvitsee vajaan tunnin ajansäästön matkustukseen, kun Suomessa vielä on paikkakuntia, joihin bussi kulkee ”joskus ja Jouluna”, juna ei koskaan?

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio