Tampere

Tampere haluaa linjata raitiotien Lielahden vanhan tehtaan kautta – Jopa 15 miljoonaa euroa alkuperäistä suunnitelmaa halvempi

Arvion mukaan tehtaan kautta kulkeva raitiotielinja on 13–15 miljoonaa euroa edullisempi kuin raitiotien yleissuunnitelman mukainen ratkaisu.

Arkkitehtitoimisto NOAN
Tampere haluaa linjata raitiotien Lielahden vanhan tehtaan kautta – Jopa 15 miljoonaa euroa alkuperäistä suunnitelmaa halvempi

Tältä Hiedanrannan keskusta näyttää havainnekuvassa. Raitiotie kulkisi alueen läpi. Yleissuunnitelmaa laatii Hiedanrannan kansainvälinen suunnitteluryhmä: Arkkitehtitoimisto NOAN, Jolma Arkkitehdit, Tupa Architecture, Schauman & Nordgren Architects, Mandaworks.

Tatu AiroAamulehti

Tampereen kaupunki haluaa linjata raitiotien kulkemaan Lielahden vanhan tehtaan kautta Hiedanrannan uudessa kaupunginosassa.

Raitiotien ensimmäistä osaa rakennetaan jo Pyynikintorilta Hervantaan ja yliopistosairaalalle. Kakkosvaiheessa raitiotie on tarkoitus rakentaa Pyynikintorilta Hiedanrannan kautta Lentävänniemeen vuosina 2021–2024, mikäli kaupunginvaltuusto niin päättää.

Kakkososan suunnittelussa on määrä tarkastella, miten raitiotie kulkisi Hiedanrannan uudessa kaupunginosassa Lielahden vanhalla tehdasalueella. Hiedanrannan maankäytön rakennesuunnitelman mukaan raitiotie kulkisi vanhan tehtaan vierestä.

Kaupunginhallituksen oli maanantaina määrä päättää rakennesuunnitelman hyväksymisestä, mutta asia jätettiin pöydälle, eli sitä käsitellään kaupunginhallituksessa uudelleen myöhemmin.

Santalahden uuden asuinalueen rakennustöiden etenemisen takia kaupunki haluaisi aloittaa raitiotien kakkosvaiheen suunnittelu- ja kehitysvaiheen jo nyt, kun alun perin se piti aloittaa vuonna 2019. Maanantaina kokoontunut kaupunginhallitus halusi kuitenkin jättää tämänkin asian pöydälle hautumaan.

Asmo Raimoaho

Lue lisää: Tampere haluaa kiirehtiä raitiotien toisen vaiheen suunnittelua – kaupunginhallitus jätti asian pöydälle

Lue lisää: Raitiotie rakennetaan Tampereelle – Tämä kaikki tiedetään ratikkahankkeesta

13–15 miljoonaa halvempi

Virkamiesvalmistelijoiden mielestä raitiotien linjaus tehdasalueen kautta on välttämätön, jos Hiedanrantaa halutaan kehittää vetovoimaisena kulttuuri-, liike- ja palvelutilana. Raitiotie mahdollistaisi sujuvan kulkemisen alueelle ja toisi asiakkaita.

Kaupunki on laskenut, että tehtaan kautta kulkeva raitiotielinja on 13–15 miljoonaa euroa edullisempi kuin raitiotien yleissuunnitelman mukainen ratkaisu, jossa raitiotie kulkisi Enqvistinkatua Lielahdenkadulle. Lisäksi tehtaan kautta kulkeva reitti on kolme minuuttia nopeampi keskustan ja Lentävänniemen välisillä matkoilla. Linjaus tehtaan kautta on edullisempi, koska se on lyhyempi eikä edellytä niin paljon nykyisen katuverkon avaamista.

Jo raitiotien toteutussuunnitelmassa laskettiin, että Hiedanrannan edullisinta reittiä käyttäen koko raitiotiehankkeen kustannusarvio on 282,9 miljoonaa euroa, josta kakkososan osuus on 44,1 miljoonaa euroa. Yleissuunnitelman mukaisella reittivaihtoehdolla kokonaiskustannus olisi 297,2 miljoonaa euroa.

Jos päättäjät eivät hyväksy raitiotien linjaamista tehdasalueen läpi, koko hankkeen kustannukset uhkaavat nousta.

Aamulehti kysyi heinä-elokuun vaihteessa valtuustoryhmien puheenjohtajilta, pitäisikö raitiotietä jatkaa Pyynikintorilta Lentävänniemeen. Kokoomuksen, rkp:n ja kristillisdemokraattien Ilkka Sasi, sdp:n Atanas Aleksovski, perussuomalaisten Lassi Kaleva, keskustan Jouni Ovaska ja Tampereen puolesta -ryhmän varapuheenjohtaja Yrjö Schafeitel vastasivat, että vain, jos kustannusarvio pysyy toteutussuunnitelman mukaisesti enintään 44,1 miljoonassa eurossa. Vasemmistoliiton Mikko Aaltonen ja vihreiden Jaakko Stenhäll olisivat valmiit kakkosvaiheen rakentamiseen joka tapauksessa. Vaihtoehto Tampereen Aarne Raevaara vastustaa kakkosvaiheen rakentamista.

Lue lisää: Aamulehti selvitti: Tampereen valtuusto haluaa jatkaa ratikkaa – Hanketta vastustaneetkin antavat nyt tukensa

Hiedanrantaan yli 20 000 uutta asukasta

Lielahden tehdasalueelle rakennettavasta Hiedanrannasta tulee suunnitelmien toteutuessa uusi kaupunginosa 20 000–25 000 asukkaalle.

Hiedanranta on tarkoitus rakentaa tehokkaasti ja kaupunkimaisesti. Hiedanranta jaetaan järvikaupunginosaan, tehdaskaupunginosaan ja "Uuteen Lielahteen".

Alueen rakentamismahdollisuuksia halutaan lisätä Näsijärven rantaa täyttämällä. Ensimmäisen vesistötäytön vesilupahakemus jätettiin viime kesänä aluehallintovirastolle. Ajatuksena on ollut, että raitiotie voisi kulkea rantatäyttöalueella.

Hiedanranta on jo nyt aktiivisessa käytössä. Hiedanrannassa on järjestetty useita tapahtumia, ja siellä toimii useita yrityksiä.

Muokkaus 5.10. kello 15.26: Muutettu kuvakrediitiksi Arkkitehtitoimisto NOAN.

Lue lisää: Tampere aikoo täyttää valtavan ranta-alueen Näsijärvestä – miljoona kuutiota louhetta rahdataan yllättävästä paikasta

Näin Hiedanranta etenee

Hiedanranta on uusi kaupunginosa, joka rajautuu läntiseen sisäänajokatuun sekä Paasikiventiehen etelässä, Lielahdenkatuun lännessä, Niemenrannan alueeseen pohjoisessa ja Santalahden alueeseen idässä. Hiedanrannassa sijaitsee Metsä Boardin entinen sellutehdas.

Kaupunginhallituksen suunnittelukokous päätti huhtikuussa 2016 Hiedanrannan suunnittelun tavoitteista ja kansainvälisen suunnittelukilpailun järjestämisestä.

Huhtikuussa 2017 suunnittelukokous päätti Hiedanrannan maankäytön yleissuunnitelman laatimisesta. Työtä jatkettiin suunnittelukilpailun voittaneiden työryhmien kanssa.

Ensimmäisessä vaiheessa laadittiin maankäytön rakennesuunnitelma. Se tarkennetaan maankäytön yleissuunnitelmaksi, joka valmistuu arviolta keväällä 2018.

Hiedanrannan ensimmäinen asemakaava valmistuu arviolta vuonna 2019.

Tavoitteena on, että Hiedanrannan infrastruktuurin rakentaminen alkaisi vuosina 2020–21. Raitiotieliikenne Hiedanrannan läpi on mahdollista aloittaa vuonna 2024. Alueen rakentuminen kokonaisuudessaan kestää vuosikymmeniä.


Lue myös nämä


Kommentit (45)

  • matti

    kyllä se ratikka kannattaa tehdä juuri näin jotta palvelee niitä tulevaisuuden 25000 ihmistä joilla ei autoja ole. tietysti varmaan harmittaa jos kuuluu niihin muutamaan tuhanteen jotka tuolla kauempana nyt asuvat, heillä kuitenkin jo lienee auto…

  • Walde

    Tampereen raitiotietä ei tarvitse välttämättä linjata mitenkään! Reitit voi vapauttaa normaalille liikenteelle!

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet