Tampere

Tältä näyttää Tampereen oman ratikan sisällä – "Kyllähän tämä hyvältä vaikuttaa"

Mallikappaleeseen tutustuvat ryhmät voivat vaikuttaa palautteellaan ratikan kehittämiseen.

Antti Haukka
Tältä näyttää Tampereen oman ratikan sisällä – "Kyllähän tämä hyvältä vaikuttaa"

Tampereen ratikan raakamaketti on kuvattu 20. maaliskuuta Oulussa Transtechin verstaalla.

Mika JyräväAamulehti

Ensimmäiset tamperelaiset ovat päässeet tutustumaan Tampereen ratikan puiseen mallikappaleeseen eli makettiin. Oulussa Transtechin konttorilla mallikappaletta käy kolmen päivän aikana katsomassa ja arvioimassa Tampereen Raitiotie Oy:n hallituksen lisäksi ryhmä tavallisia tamperelaisia.

–Katselmusten tarkoitus on antaa palautetta suoraan suunnittelijoille esimerkiksi istuinmukavuudesta ja kaiteista. Kyllähän tämä hyvältä vaikuttaa, raitiotien kehitysohjelman projekti-insinööri Antti Haukka kertoo.

Antti Haukka
Ratikan puinen mallikappale esiteltiin ensimmäisen kerran tamperelaisyleisölle tiistaina 20. maaliskuuta

Ratikan puinen mallikappale esiteltiin ensimmäisen kerran tamperelaisyleisölle tiistaina 20. maaliskuuta

Huomenna, viimeisenä katselmuspäivänä, makettiin tutustuu esimerkiksi pyörätuolilla ja lastenvaunujen kanssa liikkuvia tamperelaisia.

Palautteen pohjalta mallikappaleeseen voidaan tehdä muutoksia jopa välittömästi. Paikalla on muutostöitä varten puuseppiä.

Seuraava katselmuskierros järjestetään vajaan kuukauden päästä, jolloin myös media pääsee tutustumaan ratikan mallikappaleeseen.

Antti Haukka
Raitiovaunun käytävällä on säästetty tilaa taittoistuimien avulla.

Raitiovaunun käytävällä on säästetty tilaa taittoistuimien avulla.

Oikaisu 20.3.2018 kello 18.09: Jutussa väitettiin aiemmin Transtechin tehtaan sijaitsevan Oulussa. Tehdas sijaitsee Kajaanissa.


Lue myös nämä


Kommentit (17)

  • Kaitsu

    Hesassa jo kauan asuneena en ymmärrä vastakkain olevia istuimia ja pöytiä istuimien välissä (en tiedä onko tässä mallissa pöytiä). Kukaan ei halua matkustaa selkä menosuuntaan ja pöydät näyttävät Hesassa lietsovan julkijuopottelua entisestään liikennevälineissä. Taitettavat istuimet ovat muuten ok, mutta niiden määrä on melkoinen, kun ottaa huomioon, että ainakin hesalaiset kansoittavat aina ensin istuimet ja seisovat vasta sitten, kun ei enää mahdu istumaan. Ei kai ratikkaa rakenneta vain lastenvaunuja varten? Toivottavasti lattian korkeuksissa suhteessa rotvalliin on huomioitu esteettömyysasiat, että pyörätuolin ja rollaattorin kanssa pääsee yksinkin liikkuva hyvin kyytiin ja pois.

  • Nimetön

    Luulisi että noista ratikoista olisi jo riittämin tietoa. Mitenkä mahtaa käydä esim päiväkotiryhmien matkanteko ilman istuimia samoin ikäihmisten ym. Kyllä se vaan niin on, että busseissa, junissa ym kulkuneuvoissa on istumapaikka ainoa viisas ja turvallinen matkantekotapa. Ilmeisesti vain ne jotka haluavat seistä ko menopeleissä eivät niitä käytä. Vain pakosta ihmiset joutuvat seisomaan nykyisin ja tulevaisuudessa.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio