Tiede

Tällä viikolla pääsee seuraamaan robottiveneen testejä – TTY:n kehittämä alus osaisi jo ajaa Alarannasta Viikinsaareen omin päin

Robottivene osaa jo tunnistaa hyvin monia erilaisia kohteita järvellä. Se osaisi jo ajaa itsekseen Alarannasta Viikinsaareen, mutta kokeissa aluksessa on mukana kapteeni ja miehistöä.

Jukka Ritola / Aamulehti
Tällä viikolla pääsee seuraamaan robottiveneen testejä – TTY:n kehittämä alus osaisi jo ajaa Alarannasta Viikinsaareen omin päin

Robottivenettä Tampereella kehittävät tutkijat toivottavat kaikki tervetulleeksi seuraamaan autonomisen pinta-aluksen Pyhäjärvellä.

Vesa VanhalakkaAamulehti

Yleisöllä on mahdollisuus seurata TTY:llä Tampereella kehitteillä olevan robottiveneen testejä Ratinan suvannon liepeillä Pyhäjärvellä tiistaista perjantaihin.

Tutkijat ovat tavattavissa teltassa kokeiden maa-asemalla. Teltta sijaitsee Laukonsillan kupeessa sillan Ratinan stadionin puoleisessa päässä.

Kokeita seuraamaan

Tampereen teknillisessä yliopistossa kehitettävän robottialuksen koeajoja voi seurata Tampereella tiistaista perjantaihin klo 10–14 välisenä aikana.

Tutkijat ovat tavattavissa Laukonsillan kupeessa sillan Ratinan stadionin puoleisessa päässä. Kuka tahansa voi pistäytyä paikalla ja esittää kysymyksiä sekä seurata kokeiden edistymistä teltan näytöiltä.

Robottivene on Tampereen teknillisessä yliopistossa TTY:ssä kehitettävä täysin itsenäisesti ilman miehistöä sisävesissä, rannikkoalueilla ja saaristossa etenevä autonominen pinta-alus.

Koealus on alun perin puolustusvoimille suunniteltu maihinnousualuksen prototyyppi, jota ei koskaan otettu käyttöön.

Metallirunkoisen aluksen pituus on 8 metriä ja leveys 3 metriä.

Teltassa voi muun muassa katsella reaaliajassa veneen ottamia tutka- ja kamerakuvia järvellä.

–Kuka tahansa voi teltassa pistäytyä. Teltan näytöistä pääsee hyvin seuraamaan, mitä juuri sillä hetkellä tapahtuu. Paikalla olevat tutkijat vastaavat mielellään kaikkiin kysymyksiin, kertoo TTY:n projektipäällikkö Jussi Aaltonen.

Teltta avautuu tiistaina aamulla kello 10. Autonomista venettä odotetaan paikan päälle puolen päivän tienoilla.

Tekoälyn avulla itsenäisesti ilman miehistöä etenevää autonomista alusta kehitetään TTY:llä yhteistyössä Alamarin-Jet Oy:n kanssa.

Tavoitteena on autonominen alus, jota voidaan käyttää erilaisissa pelastus-, etsintä- ja kartoitustoimissa. Mahdollista on myös, että joskus tulevaisuudessa autonomiset alukset toimivat taksiveneenä Pyhä- ja Näsijärvellä.

"Erottaa jo hyvin kohteita"

Datan keruu alukselle ohjauskomentoja antavaa tekoälyä varten aloitettiin Pyhäjärvellä touko–kesäkuun vaihteessa.

Lue lisää: Tampereella tehdään historiaa: TTY:n robottivene laskettiin virallisesti vesille – keskiviikkona se alkaa kerätä dataa, jonka avulla tekoäly oppii ohjaamaan alusta

Tämän viikon kokeissa keskitytään miehittämättömän aluksen perustoimintoihin, kuten esimerkiksi reitin seurantakykyyn ja ympäristön havainnointikykyyn. Lisäksi kehitetään maa-aseman ja miehittämättömän aluksen välisen radiolinkin toimintaa sekä siihen liittyvien suunta-antennien seurantakykyä.

Jukka Ritola / Aamulehti
Autonomisessa pinta-aluksessa on useita ympäristöä havainnoivia laitteita. Tekoäly analysoi ja tulkitsee havaintolaitteiden keräämän tiedon sekä muuttaa datan aluksen ohjausjärjestelmän ymmärtämään muotoon.

Autonomisessa pinta-aluksessa on useita ympäristöä havainnoivia laitteita. Tekoäly analysoi ja tulkitsee havaintolaitteiden keräämän tiedon sekä muuttaa datan aluksen ohjausjärjestelmän ymmärtämään muotoon.

Datan keruu ja tekoälyn opettaminen on Aaltosen mukaan edennyt hyvin. Itsenäinen reitinseurantakyky on jo olemassa, ja vene näkee jo hyvin järvellä olevia kohteita.

–Alus erottaa jo oikein hyvin esimerkiksi toiset veneet, suppaajat ja muut vastaavat kohteet. Ne erottuvat vedestä lämpökameralla selkeästi. Myös rantaviivan alus näkee hyvin, Aaltonen sanoo.

Vaikeampaa on vielä tunnistaa matalia ja pieniä kohteita, jotka ovat saman lämpöisiä kuin vesi. Tällaisia kohteita ovat esimerkiksi matalat kivet ja kalaverkkojen kelluvat merkit.

Miehistö mukana koko ajan

Kokeiden aikana miehistä on aluksessa mukana koko ajan.

Autonomisen aluksen tekoälyn on oltava niin fiksu, että se tunnistaa kaiken, mitä järvellä tulee vastaan. Sen on tunnistettava kaikki kohteet oikein. Kohteisiin on myös osattava reagoida oikealla tavalla.

–Alus osaisi jo ajaa Alarannasta Viikinsaareen itsekseen, mutta kokeiden tässä vaiheessa se ajaa ilman ihmisen ohjausta vielä vain toveittain, sillä aivan varmoja ei vielä olla siitä, kuinka hyvin se noita heikommin havaittavia kohteita näkee. Myös rannasta lähdöissä ja rantaan tuloissa autonomisella pinta-aluksella on vielä jonkin verran oppimista, Aaltonen sanoo.

Haastavaa on vielä esimerkiksi kalaverkon merkkien havainnointi.

–Tavoite on, että kun havaintolaitteet näkevät verkon toisessa päässä olevan pintamerkin, ne osaavat etsiä myös verkon toisen pään.

Verkoista tai uistelusiimoista ei Pyhäjärvellä kalastavien ihmisten robottiveneen takia tarvitse kuitenkaan huolissaan olla, sillä verkot ja uisteluveneet kierretään riittävän kaukaa. Veneessä mukana olevat kapteeni ja miehistö tarkkailevat ympäristöä koko ajan.

Jos alus jostain syystä verkkoon osuisi, se ei verkkoa tärvelisi. Robottiveneen dieselmoottoreissa ei ole potkureita. Alus etenee vesisuihkun työntämänä.

Vesa Vanhalakka Twitterissä:@vanhalakka


Lue myös nämä


Kommentit (3)

  • Jarno Niskanen

    Olipa taas järkevä tuotekehityspaljastus. Siinäpä avuliaat harmaan toiminnan ylläpitäjät kehittävät aluevesille toimeksiantoja lisäämään jo ongelmissa oleviin rajatoimintoihin. Eikö näissä ajatella riskianalyysin kautta yhtään ajatustakaan.

  • Juho

    Kuka ny vesille enään haluaisi aikaa tuhlaamaan mukavahan se olis ku vois tietokoneelta kattella maisemat kotoa käsin. Mullakin baylaineri seissyt jo 10 vuotta käyttämättömänä, ostan heti laitteet kun mahdollista ja vene vesille

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio