Tampere

Istutimme samaan pöytään pyöräilijä Juhana Suoniemen ja taksikuskin: kaksikko käsitteli selkkauksen, jossa Suoniemi rikkoi taksin peilin – Seurasiko siitä väittely autoilijat vastaan pyöräilijät?

Huhtikuussa kaupunginvaltuutettu Juhana Suoniemi rikkoi pyöräillessään taksin sivupeilin lasin ja taksinkuljettaja kiilasi hänet. Nyt Aamulehti kutsui kuljettajan ja Suoniemen lounaalle. Selkkauksen kuljettaja kieltäytyi, joten hänen sijastaan Suoniemen tapasi taksiautoilija Janne Lehtinen. Yhdessä he kävivät läpi öisen kahakan ja keskustelivat klassisesta tamperelaisesta aiheesta: taksikuskit vastaan pyöräilijät. Mitä yhteistä he löysivät?

LAURA TALVITIE / Aamulehti
Istutimme samaan pöytään pyöräilijä Juhana Suoniemen ja taksikuskin: kaksikko käsitteli selkkauksen, jossa Suoniemi rikkoi taksin peilin – Seurasiko siitä väittely autoilijat vastaan pyöräilijät?

Taksikuskin kanssa konfliktiin joutunut Tampereen kaupunginvaltuutettu Juhana Suoniemi (oik.) kertoo kuulevansa paljon jupinaa kevyen liikenteen väylillä seisovista autoista. Hän toivoo, että ainakin taksikuskit ammattikuljettajina noudattaisivat sääntöjä. Taksinkuljettaja Janne Lehtinen taas muistuttaa, että taksit ottavat usein kyytiin huonokuntoisia ihmisiä, jolloin autolla on päästävä lähelle ovia.

Minna Ala-HeikkiläAamulehti

Taksiautoilija Janne Lehtinen saapuu paikalle rentoutuneena, mutta kaupunginvaltuutettu Juhana Suoniemi (vihr.) on vähän varautunut.

Hyvä ruoka, parempi mieli. Siksi olemme tulleet lounaspöydän ääreen keskustelemaan vähän vaikeasta aiheesta: autoilijoiden ja pyöräilijöiden välisistä konflikteista ja ongelmista Tampereella sekä siitä, mitä niille voisi tehdä. Nyt ei ole tarkoitus etsiä syyllisiä, ei kärjistää eikä ärsyttää, vaan keskustella sovinnollisessa hengessä ja yrittää tulla toista vastaan edes vähän.

Aktiivipyöräilijä Suoniemi on valittu edustamaan pyöräilijöitä siksi, koska hän ajautui taksinkuljettajan kanssa konfliktiin huhtikuussa Tampereella, kun taksi oli pysäköinyt kevyen liikenteen väylälle. Suoniemen kertoman mukaan hän löi taksin peiliä kädellään, minkä seurauksena peilin lasi rikkoutui ja tästä raivostunut taksinkuljettaja kiilasi Suoniemen katuun.

Suoniemen kanssa riitautunut taksinkuljettaja ei halunnut osallistua keskusteluun, joten hänen sijastaan Tampereen Aluetaksi oy:n taksinkuljettajia edustaa taksiautoilija Janne Lehtinen.

Heti keskustelun aluksi Suoniemi tekee myönnytyksen:

–Olisin voinut toimia toisinkin, hän viittaa konfliktiinsa taksikuskin kanssa. Suoniemi on menossa lounaan jälkeen asiasta poliisikuulusteluun.

Lehtinen vastaa, ettei taksinkuljettaja tietenkään olisi saanut kiilata Suoniemeä. Hän kuitenkin jossain määrin ymmärtää kuskin hermostumisen, sillä ihmiset saattavat yöaikaan väännellä takseista esimerkiksi antennin irti tai heittää olutpullon ikkunaan.

Suoniemi on joutunut auton vuoksi onnettomuuteen pyörällään kerran aiemminkin Tampereella. Bussi ajoi takaa hänen päälleen niin, että hän lensi aidan yli ratikkatyömaalle.

Poliisin pitäisi valvoa pysäköintiä

No niin, alkusalaatit on syöty ja mennyt konflikti käsitelty. On pääruoan aika. Janne Lehtinen valottaa taksikuskien työoloja muistuttamalla heidän olevan autoineen yleensä siellä, missä on paljon ihmisiä. Ilta-aikaan ihmiset usein kävelevät ja pyöräilevät missä sattuu.

Suoniemi on tehnyt saman havainnon autoista: yöaikaan niillä ajetaan kevyen liikenteen väylillä ja aukioilla. Hän on tehnyt tästä valtuustokyselynkin, mutta kiteyttää saamansa vastauksen sanoihin "ei mitään tehtävissä".

Suoniemi kertoo kuulevansa paljon jupinaa kevyen liikenteen väylillä seisovista autoista. Hän sanoo tietävänsä, ettei tapa ole yksin taksien, mutta toivoo, että ajamisen ammattilaiset kunnioittaisivat sääntöjä.

–Välillä tuntuu, että suhtautuminen on välinpitämätöntä.

Lehtinen taas muistuttaa, että taksit ottavat usein kyytiin huonokuntoisia ihmisiä, jolloin autolla on päästävä lähelle ovia. Sekä Suoniemi että Lehtinen nimeävät tällaiseksi hankalaksi paikaksi entisen Anttilan oven edustan.

–Siinä tuntee aina olevansa jonkun tiellä, Lehtinen kuvaa.

Suoniemi valittelee, ettei poliisi edes hiljaisina aikoina näytä valvovan taksien pysäköintiä.

–Ei poliisien tarvitsisi kirjoittaa pyöräteille pysäköineille takseille sakkoja, vaan riittäisi, kun he huomauttaisivat asiasta.

Lehtinen innostuu ehdotuksesta.

–Se olisi tosi hyvä. Ruotsissa poliisin rooli on ohjaava eikä rankaiseva.

Katso videolta, millaisen vinkin kaupunginvaltuutettu Juhana Suoniemi antaa pyöräilijöille liittyen taannoiseen konfliktiinsa taksikuskin kanssa sekä mitkä taksinkuljettaja Janne Lehtisen toiveet Tampereen liikenteeseen:

 

Risteykset ovat pyöräilijän vaaranpaikkoja

Juhana Suoniemi kokee erityisen vaarallisiksi paikat, joissa autot tulevat risteykseen kolmion takaa ja ovat siis väistämisvelvollisia suhteessa pyöräilijään. Lehtinen on hetki sitten pelästynyt juuri tällaisessa tilanteessa - pyöräilijä jäi kääntyessä hänen autonsa etupilarin taakse kätköön.

–Toivon, että pyöräilijä katsoisi kohtaamistilanteessa auton kuljettajaa. Jos hän näkee kuljettajan, todennäköisesti kuljettajankin on mahdollista nähdä hänet.

Suoniemi mainitsee yhdeksi Tampereen keskustan ongelmakohdaksi Puutarhakadun. Se on pyöräilijöille seudullinen pääväylä ja siinä siis pitäisi pystyä ajamaan hyvää vauhtia, mutta Suoniemen mielestä autoilijat usein toimivat kadulla niin, että "minä tässä äkkiä vain vähän kieppaan pyörätien kautta"

Suoniemi ei pidä siitä, että pyöräilijät pakotetaan ajamaan kevyen liikenteen väylällä.

–Sallisin pyöräilijöiden ajaa ajoradalla pääsääntöisesti aina. Se lisäisi kaikkien turvallisuutta ja veisi nopeat pyöräilijät pois kevyen liikenteen väyliltä.

Sähköpyörällä pääsee kovaa

Janne Lehtinen pitää 20 kilometrinkin nopeutta pyörällä kovana, kun liikutaan kaupungin keskustassa, esimerkiksi Hämeenkadulla. Suoniemi taas muistuttaa, että nykypyörillä nopeus nousee 20 kilometriin tunnissa melkeinpä polkemattakin.

Lehtinen on seurannut äskettäin, kun sähköpyörällä ajanut vetäisi maantiepyöräilijästä kevyesti ohi Pispalan valtatien ylämäessä. Hän on itsekin kokeillut sähköpyörää ja kuvaa ajamisen tuntuneen niin makealta, ettei sähköpyörällä voi olla ajamatta kovaa.

Suoniemi toivottaa sähköpyöriä ja kaikkia muita pyöriä lisää liikenteeseen siksikin, että niiden yleistyminen auttaa autoilijoita ottamaan pyöräilijät huomioon ja siten pyöräilykulttuuri paranee.

LAURA TALVITIE / Aamulehti
Kaupunginvaltuutettu Juhana Suoniemi (vas.) ja Tampereen Aluetaksin taksiautoilija Janne Lehtinen istuivat saman pöydän ääreen ja keskustelivat pyöräilijöiden ja autoilijoiden välisistä ongelmista Tampereella.

Kaupunginvaltuutettu Juhana Suoniemi (vas.) ja Tampereen Aluetaksin taksiautoilija Janne Lehtinen istuivat saman pöydän ääreen ja keskustelivat pyöräilijöiden ja autoilijoiden välisistä ongelmista Tampereella.

Autoilija unohtaa vilkun, pyöräilijä suuntamerkin

Juhana Suoniemi pahoittelee, että moni autoilija unohtaa käyttää vilkkua. Lehtinen taas pahoittelee, etteivät pyöräilijät näytä suuntamerkkiä.

Molemmat ovat yhtä mieltä siitä, että pyöräilykulttuuria Tampereella voi heikentää se, että kaupunkiin muutetaan paljon muualta ja pyöräilijöiden reitit ovat tulijoille oudot. Toisaalta taas taksinkuljettajaksi ryhtyviltä ei vaadita ajokoetta, joskin Tampereen Aluetaksi pitää uusille kuljettajille tutor-päivän kokeneen kuljettajan kanssa.

Suoniemen ja Lehtisen mielestä oman mausteensa Tampereen liikenteeseen tuovat kaupungin monet työmaat. Pyöräilijän on vaikea tietää, mistä hänen kuuluu ajaa. Silti Juhana Suoniemi katsoo, että pyöräilykulttuuri paranee Tampereella koko ajan.

–Koko ajattelu on muuttunut. Kun keskustan pääreiteille saadaan yksisuuntaiset pyöräkaistat, moni ongelma poistuu.

Hänellä on neuvo tilanteen parantamiseksi jo nyt: pidetään jalkakäytävät jalankulkijoilla, pyörätiet pyöräilijöillä ja ajoradat autoilla. Silloin kaikki on selkeää.

Vieläkö Suoniemi saa taksilta kyydin?

Jälkiruokakahvia juotaessa Suoniemi yhtäkkiä sanoo:

–Tämä on ollut hyvä keskustelu. Tunnistan, että meillä pyöräilijöilläkin on varmaan peiliin katsomisen paikka. Emme tee autoilijoille haittaa tahallamme, mutta voisimme enemmän miettiä, miten meistä on vähemmän haittaa.

–Taksikuskeillakin on välillä asenneongelmaa, sanoo Lehtinen.

–Uskon, että tästä keskustelusta oli hyötyä. Sinä olet myöntänyt tehneesi virheen ja varmaan toisena osapuolena ollut taksikuskikin tietää, että väärin meni. Te olette varmaan oppineet jotakin ja esimerkin kautta myös monet muut. Tästä keskustelusta varmaan puhutaan taksinkuljettajien keskuudessa.

Ennen kuin Suoniemi nousee pöydästä, hän kysäisee:

–Vieläkö minä uskallan tulla taksin kyytiin?

Lehtisen äänessä on lämpöä, kun hän vastaa:

–Tervetuloa.

Konfliktista keskusteluun

Tamperelainen vihreiden kaupunginvaltuutettu Juhana Suoniemi riitautui taksinkuljettajan kanssa pyöräillessään Tampereella 22. huhtikuuta.

Kertomansa mukaan Suoniemi hermostui Tampereen Koskipuistossa taksinkuljettajalle, koska tämä oli pysäköinyt autonsa kevyen liikenteen väylälle. Suoniemi löi ohittaessaan taksin peiliin kädellään, minkä seurauksena peilin lasi rikkoutui.

Suoniemen kertoman mukaan taksinkuljettaja tästä hermostuneena kiilasi autollaan Suoniemen eteen, jolloin hän törmäsi auton etulokasuojaan ja lensi katuun.

Aamulehdellä ei ole tiedossaan taksinkuljettajan versiota tapahtuneesta.

Konflikti on edennyt poliisitutkintaan. Taksikuskia epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja Suoniemeä vahingonteosta. Poliisi kuuli Suoniemeä asiassa viime perjantaina.

Aamulehti kutsui osapuolet sovittelevaan keskusteluun pyöräilijöiden ja taksinkuljettajien välisistä ongelmatilanteista ja niiden ehkäisemisestä. Taksinkuljettaja ei halunnut osallistua keskusteluun, joten hänen sijastaan taksinkuljettajia edusti Tampereen Aluetaksi oy:n taksiautoilija Janne Lehtinen.

Suoniemi on ajanut autoa 24 maassa ja pyöräillyt 4 maassa. Hän taittaa lähes kaikki matkansa Tampereella pyörällä ja harrastaa maantiepyöräilyä.

Lehtinen on ajanut ammatikseen taksin lisäksi bussia ja toiminut liikenneopettajana. Silloin tällöin hän hyppää myös pyörän selkään.


Lue myös nämä


Kommentit (49)

  • Nimetön

    ”Liinuli’!
    Väistämisvelvollisuutta eu itenkään muuta se, tuleeko pyöräilijä jalkakäytävältä vai pyörätieltä.

  • Liinuli

    Keskustelut puolin ja toisin ovat hyväksi. Pyöräillessäni väistelen muita ehkä liikaakin (?), mutta autoillessani Tampereella olen todennut turhan monilla pyöräilijöillä olevan vääriä käsityksiä autoilijoiden väistämisvelvollisuuksista (esim. suojatietä ajava pyöräilijä, joka ei tule suojatielle pyörätieltä) tai mahdollisuuksista väistää pyöräilijää.
    Pari päivää sitten olin lähdössä Kalevankankaan hautausmaan parkkipaikalta autolla ja jouduin puolittain ajamaan yhdistetylle kävely/pyörätielle, jotta näin Kalevantietä kulkevan liikenteen. Samantien ilmestyi näkymättömistä (Messukylän suunnasta) kovaa vauhtia ajava pyöräilijä pitkin pyörätietä, jolle olin joutunut puoliksi pysähtymään ja odottamaan Kalevantien liikenteeseen rakoa, johon itse mennä. Itselläni ei ollut mitään tehtävissä tilanteelle siinä silmänräpäyksessä etenkin, kun hautausmaan portista tuli jalankulkijakin, joka lähti kulkemaan suuntaani enkä tiennyt, onko hän aikeissa ohittaa minut edestä vai takaa. Pyöräilijä joutui tietysti hiljentämään vuokseni vauhtia ja alkoi huutaa minulle. Hän ei reaktiostaan päätellen pystynyt yhtään ymmärtämään, miksi olin autollani osittain hänen tiellään.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio