Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

"Taisi mennä melkein 11 kuukautta siihen, että sain hammaslääkärin hoitoa" – Esitimme kymmenen kysymystä Tampereen ruuhkautuneesta hammashoidosta

Uutinen 5 000 kiireetöntä hammashoitoa jonottavasta tamperelaisesta on herättänyt lukijoissa runsaasti kysymyksiä. Aamulehti kertoi 7. huhtikuuta, että odotusaika on tällä hetkellä puoli vuotta. Lukijoiden mukaan verkon ajanvarauspalvelusta ei ole saanut edes varatuksi aikaa. Kun on soittanut puhelinajanvaraukseen, on ollut vaikea päästä läpi. Usein soitto on mennyt puhelinvastaajaan, joka on kehottanut varaamaan ajan netistä. Silloin, kun puhelimeen on vastattu, aikaa ei monesti ole ollut antaa. Esitimme kymmenen kysymystä johtavalle ylihammaslääkärille Eeva Torppa-Saariselle . 1. Eikö olisi parempi, että ajan saisi edes kauemmaksi kuin ei ollenkaan? –Aikoja annetaan korkeintaan 2–3 kuukauden päähän. Jos niitä annettaisiin pidemmälle, kokemuksen mukaan tulee valtavasti peruutuksia ja aikojen siirtoja esimerkiksi henkilökunnan vuosilomien vuoksi. 2. Miten määräytyy, kauanko kiireetöntä hoitoa joutuu odottamaan? –Optimaalista olisi, että jo aloitettua hoitoa jatkettaisiin 3–4 viikon välein. Tarkastusten ja kiireettömien hoitojen osalta on tällä hetkellä kinkkinen tilanne. Yleensä tällainen aloitetaan 2–3 kuukauden kuluessa. 3. Miksi jono on nyt pidempi? –Tällä hetkellä jonossa on eniten sellaisia, jotka kävivät viime vuoden loppuun asti ostopalveluissa ja joille on suositeltu hammaslääkärin tutkimusta, mutta mitään erityisen kiireellistä ei ole. Jos nyt annettaisiin aika kaikille jonossa oleville melkein 5 000 ihmiselle, vastaanotot olisivat tukossa. 4. Jos aikaa ei ole antaa, voisiko edes puhelimeen vastaavaa henkilökuntaa olla enemmän? –Henkilöstömitoitus on periaatteessa riittävä. Viime viikkoina pulmia ovat aiheuttaneet henkilökunnan äkilliset poissaolot. Myös tekniset pulmat ovat vaivanneet puhelinliikennettä. Osa soittajista on jäänyt kuuntelemaan jonomusiikkia, vaikka oikeasti he eivät enää ole olleet jonossa. Takaisinsoitto pitäisi saada käyttöön ensi viikolla. 5. Pitääkö itse tietää, kuinka kiireellisesti oma vaiva pitää hoitaa? –Ajanvarauksen yhteydessä hoidon tarpeen arviossa auttavat suunterveyden ammattihenkilöt. Sähköinen itsearviointityökalu tulee kokeiltavaksi piakkoin. 6. Kuinka usein ajan varannut jättää tulematta vastaanotolle? –Ei kovin usein enää nykyään, koska suuri osa asiakkaista on tilannut itselleen tekstiviestimuistutuksen. Lisäksi perumattomasta ajasta peritään maksu. Perumattomia poisjääntejä oli viime vuonna 1,85 prosenttia varatuista ajoista. 7. Tavalliseen lääkärin pitää lain mukaan päästää kiireettömän vaivan kanssa 3 kuukaudessa, mutta hammaslääkäriin 6 kuukaudessa. Miksi hammassairauksiin suhtaudutaan eri tavalla kuin muihin sairauksiin? –Esitetty kysymys on oleellinen. Kolme kuukautta olisi hammassairauksienkin osalta kohtuullinen, ja siihen olemme Tampereella pyrkineet. Nyt on poikkeustilanne. Liian pitkä odotus aiheuttaa turhaa kärsimystä. 8. Miksi Tampere lopetti ostopalvelusopimukset yksityisten hammaslääkärien kanssa? –Sopimukset olivat määräaikaisia, ja varat päätettiin käyttää aikuisten hammaslääkäripalvelujen hankintaan uuteen Tesoman hyvinvointikeskukseen Mehiläiseltä. 9. Kuka voi varata ajan Tesoman hammaslääkäreille? Mitä se maksaa? –Palvelut on ensisijaisesti suunnattu tesomalaisille, mutta muutkin tamperelaiset saavat halutessaan vaihtaa sinne. Maksut ovat samat kuin kaupungin hammashoidon palveluissa muuallakin. 10. Ketkä pääsevät valinnanvapauskokeilun kautta yksityiselle hammaslääkärille? Miten tämä toimii? –Palvelut on suunnattu kaikille 18 vuotta täyttäneille tamperelaisille. Tarkoitus on, että kokeilu alkaa toukokuussa ja kestää vuoden loppuun. Tiedotamme asiasta tarkemmin mahdollisimman pian. Näin Aamulehden lukijat kertovat jonottamisestaan hammashoitoon: "Kaksi päivää olen soittanut. Puhelimessa on mennyt 2–3 tuntia, ja koko ajan menee maksu. Tänään pääsin läpi, kun koko ajan soitin kello kahdeksasta puoli yhdeksään. Ylen uupunut ihminen otti vastaan ensimmäisen kiukkuisen lauseeni. Puhuin hänen kanssaan sen jälkeen ihan asiallisesti. Eihän tämä heidän syy ole ollenkaan. Sanottiin että kuukausia on jono hammalääkärille. Hammashygienistille ei ollut ainuttakaan aikaa Tampereen kaupungissa. Aivan käsittämätöntä. Kaiken huippu on, että ei ole puhelimeen vastaajia. Tämä on häpeäpilkku kaupungille." "Turhauttavaa veivata puhelinta, kun ei ole tietoa, pääseekö läpi. Mietin, kuinka moni jättää hampaansa hoitamatta, kun ei saa aikaa. Varsinkaan nuoria ei todellakaan kiinnosta roikkua puhelimessa. He vain jättävät asiat hoitamatta, hampaiden kustannuksella. Sinnikkäät keski-ikäiset enää viitsivät yrittää." "Itselläni meni kolme kuukautta päästä suuhygienistille lähimmälle hammashoitolalle. Jossain muualla olisi varmaan saanut nopeammin ajan. Suuhygienistin käynnin jälkeen pääsin hammaslääkärijonoon. Lopulta noin kuuden kuukauden jälkeen pääsin hammastarkastukseen ja tästä meni melkein kaksi kuukautta vielä, kun sain ensimmäisen kerran oikeaa hoitoa. Taisi siis mennä melkein 11 kuukautta siitä, kun varasin ajan suuhygienistille, siihen että sain hammaslääkärin hoitoa." "Minulla piti olla aika tammikuussa 2018, mutta edellisenä päivänä sain puhelun, että aika pitää perua, koska suuhygienisti on sairastunut. Aika siirrettiin huhtikuulle. Huhtikuun tapaamiseen menin vain kuullakseni, että suuhygienistin sormi oli murtunut ja aika joudutaan perumaan. Koska olen piakkoin muuttamassa toiselle paikkakunnalle, vastuu koitettiin sysätä sanomalla, että menet sitten siellä hammaslääkärille." "Yritin viime viikolla aikaa hammashoitajalle. Jonotin 20 minuuttia, sitten meni linjat kiinni. Seuraavana aamuna aloin heti kahdeksalta soittamaan. Pääsin linjalle 8.25. Jonotin siis yhteensä 45 minuuttia kuullakseni, ettei ole aikoja antaa. Eikä edes osata sanoa koska voisi aikoja varata." "Yritin viikolla 14 varata aikaa kiireettömään hammashoitoon. Yritin useana päivänä varmasti yli 100 kertaa yhteensä ja jonotin kolme kertaa noin 30 minuuttia. Ihmettelin onko joku häiriö, kun meni yleensä vastaajaan, jossa pyydettiin varaamaan netin kautta. Kuitenkaan siellä ei ollut vapaita aikoja, vaikka välillä koitin mihin vaan ja kenelle vaan. Olisi jo paljon helpottanut kun vastaajaan oli laitetun info tästä pahasta ruuhkautumiseta. Ei olis tarvinnut yrittää ja hankkia tarpeetonta puhelinlaskua." "Soitin hammasajanvarauksen ja kerroin, että hampaastani on lohjennut pala jo joitakin päiviä sitten. Kerroin, että tämä ei ole mikään kiireellinen tapaus. Ihmettelin, kun minulle tarjottiin kahden päivän päähän aikaa yksityiselle hammaslääkäriasemalle. Otin ajan vastaa ja menin lääkäriin. Totesin, että ei tässä nyt näin kiirettä olisi ollut. Minulle vastattiin, että lohkeamat pyritään hoitamaan kiireellisenä. Hyvä näin, mutta ei kaikki lohkeamiset varmaankaan ole kiireellisiä ja aikoja pitäisi priorisoida, kun lehden mukaan niitä ei tahdo saada." "Miksi ajanvaraus ei näe aikoja kuin alkavalle viikolle? Nehän on jo täytetty ennenkuin kaikki soittajat edes pääsevät varaamaan aikaa. Taas sama soittorumba seuraavalla viikolla. Joku tässä palvelussa mättää ja pahasti." Acutassa on hammaslääkäripäivystys niille, jotka tarvitsevat kiireellistä apua. Hakeudu Acutaan seuraavissa tapauksissa: Hammassärky on niin kova , että siihen ei särkylääke auta. Sinulla on kuumetta , ja suun ja leukojen alue on turvonnut. Sinulta on poistettu hammas , ja jälkisärky on kova, vaikka olet noudattanut hoito-ohjeita. Pysyvä hammas on irronnut suusta. Kiinteä oikomislaite hankaa, etkä saa korjattua hankaamista käyttämällä hankaamiskohdassa esimerkiksi vahaa tai ksylitolipurukumia. Toimi näin Maanantaista perjantaihin kello 8–18 soita hammaslääkäripäivystykseen puh. 03 5657 0111. Arki-iltoina kello 18–21 , viikonloppuisin ja arkipyhinä kello 7–21 soita terveyspalvelujen neuvontaan puh. 03 10023.