Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Suomalaistutkija lensi tarkoituksella hurrikaanin silmään: "Kyllä tuntui, että nyt ravistelee"

Yliopiston lehtori Marja Bister tietää, miltä tuntuu lentää hurrikaaniin. Nykyään Helsingin yliopiston fysiikan laitoksella työskentelevä Bister oli vuonna 1991 uransa alussa, kun hän pääsi mukaan kansainväliseen hurrikaanitutkimukseen. Tutkijat lensivät Meksikon Acapulcosta käsin säähäiriöihin, jotka saattoivat olla kehittymässä hurrikaaneiksi. Tietoa keräämällä he yrittivät saada selville, mitä eroa on sellaisella häiriöllä, joka kehittyy hurrikaaniksi ja sellaisella joka ei kehity. –Kun lähdimme, emme tienneet, mitkä säähäiriöistä voimistuvat hurrikaaneiksi. Erääseen niistä lensimme vuorokauden välein viisi kertaa ja se voimistui lentojen välillä niin, että oli jo viimeisellä kerralla hurrikaani, Bister kertoo. Kyyti tuntui turvalliselta, vaikkei meno ihan tasaista ollutkaan. –Kyllä siinä turbulenssia oli ja tuntui, että nyt ravistelee. Varsinkin kun pilvivallin läpi mentiin kohti hurrikaanin silmää. Meille oli kuitenkin kerrottu, että lentäjät ovat kokeneita ja kone hyvä. Bister kertoo, että voimakkainta turbulenssi on silloin, kun kone lentää lähellä merenpintaa. –Ihan hyvältä tuntuu, kun kone nousee ylös. Myöhemmin Bister pääsi mukaan lennolle, joka kulki suuria tuhoja Floridassa aiheuttaneen hurrikaani Andrewin läpi. Bister kertoo, että vaikka nousuvirtaukset olivat voimakkaita kummallakin kerralla, ne eivät olleet niin rajuja kuin sellaisissa ukkosmyrskyissä, joita kehittyy silloin tällöin kuivan maan päällä. Nousuvirtaukset eivät muutenkaan ole lentokoneelle yhtä vaarallisia kuin lasku- eli syöksyvirtaukset. –Laskuvirtauksissa voimakkaat tuulet kulkevat alaspäin ja voivat viedä koneen mukanaan. Hurrikaaneissa laskuvirtauksia ei juuri nähdä. Tutkijat keräsivät lennoilla tietoa muun muassa tuulista, ilmanpaineesta ja ilman kosteudesta. Bister kertoo, että kehittymässä oleviin hurrikaaneihin lennetään nykyäänkin säännönmukaisesti. Lennoilla kerätään tietoa sekä tutkimustarkoituksiin että pyörremyrskyn voimakkuuden ja reitin ennustamiseksi. Itse hän ei enää kaipaa lennoille mukaan. –Nyt kun on lapsia, voi olla, että sanoisin ei kiitos.