Suomalainen sähkömoottoripyörä päätyy sarjatuotantoon, ja siinä piilee patenttiratkaisu – ensin prototyyppi pitää kuitenkin rikkoa ajamalla

Teemu Saukkion suunnittelema E2-sähkömoottoripyörä päätyy sarjatuotantoon. Uutuus esitellään ensi vuoden helmikuussa. Ensin on kuitenkin saatava prototyyppi ajamalla rikki.

RMK Vehicle Corporation
Suomalainen sähkömoottoripyörä päätyy sarjatuotantoon, ja siinä piilee patenttiratkaisu – ensin prototyyppi pitää kuitenkin rikkoa ajamalla

RMK Vehicle Corporation E2 sähkömoottoripyörä

Janne Tervola

Teemu Saukkion suunnittelema E2-sähkömoottoripyörä päätyy sarjatuotantoon. Näin ollen Saukkion pioneerityö sähkömoottoripyörien parissa saa jatkoa sarjatuotantomallilla. Uutuus esitellään helmikuun moottoripyörämessuilla, mutta halukkaat voivat jo tilata pyörän ennakkoon.

Saukkio rakensi viime vuonna E1-mallin, joka oli Suomen ensimmäinen omavalmisteinen sähkömoottoripyörä.

Metallitekniikka-lehden jutussa Saukkio maalaili, että seuraavassa mallissa moottori on integroitu takavanteeseen. Suunnitelma rupesi konkretisoitumaan Helsingin moottoripyöränäyttelyssä, jossa Saukkio rakensi alumiinirunkoa.

RMK Vehicle Corporation -yhtiön toimitusjohtajana on Juha-Pekka Rintamäki, joka tutustui Saukkioon oman tuotteensa kautta.

–Reilu vuosi sitten olin kehittämässä sähköavusteista pumppukärriä. Löysin Teemun Facebook-ryhmästä ja palkkasin hänet suunnittelemaan pumppukärriin sähköisen ajomoottorin, Rintamäki kertoo.

Nyt ratkaisu on patentoitu ja Rintamäki on neuvotellut tekniikan lisensoinnista eteenpäin.

Kun Rintamäki näki Teemun sähkömoottoripyörän ja sen nykyisen version rakentuvan, hän ehdotti niiden rakentamista. RMK Vehicle perustettiin huhtikuussa. Kolmanneksi osakkaaksi ja yrityksen varatoimitusjohtajaksi houkuteltiin Ari Viemerö, joka vastaa lakiasioista. Saukkio on yhtiön pääomistaja.

Janne Tervola
Teemu Saukkio ja ensimmäinen omavalmisteinen E1-malli.

Teemu Saukkio ja ensimmäinen omavalmisteinen E1-malli.

Takavanteen moottori

E2 on alumiinirunkoinen moottoripyörä, jonka erikoisuus on takavanteen kehään integroitu moottori. Moottori toimii myös osana takapyörän laakerointia, joten takavanteessa ei ole perinteistä napaa ollenkaan.

–Saimme torstaina jätettyä patenttihakemuksen, joten voimme kertoa tästä nyt julkisesti, pyörän suunnitellut Saukkio kertoo.

Haettu patentti koskee juuri takavanne-sähkömoottoriyhdistelmää. Vanteen kehä toimii samalla myös roottorina. Sähkömoottorin valmistaa oululainen Rantek.

E2:n toimintasäde on 200–300 kilometriä riippuen akkuvarustuksesta. Moottorin teho on 50 kilowattia. Huippunopeus on rajoitettu 160 kilometriin tunnissa. Suorituskyvystä kertoo paremmin maksimivääntömomentti, joka on 320 newtonmetri.

–Moottorin tehoa jouduttiin skaalaamaan alaspäin, koska ensimmäisen version vääntömomentiksi tuli 960 newtonmetriä. Liikkeelle lähtö sutimatta olisi ollut sula mahdottomuus.

RMK Vehicle Corporation
RMK Vehicle Corporation etsii valmistajaa takavannekonstruktiolle. Muut pyörän komponentit ovat jo koeteltua tekniikkaa.

RMK Vehicle Corporation etsii valmistajaa takavannekonstruktiolle. Muut pyörän komponentit ovat jo koeteltua tekniikkaa.

"Ensimmäinen yritetään saada ajamalla rikki"

Seuraavaksi yritys valmistaa kaksi prototyyppiä joiden perusteella tekniikan toimivuus varmistetaan.

–Ensimmäinen yritetään saada ajamalla rikki. Konstruktiossa on vielä varmasti muutettavaa, Saukkio sanoo.

Prototyyppisarjan jälkeen on tarkoitus valmistaa kahdeksan kappaletta ennakkotilaajille omavalmisteina, joille Saukkio on jo hakenut runkonumerot.

–Takavanteen valmistaminen on tällä hetkellä pullonkaula. Emme ole vielä löytäneet valmistajaa, joka suostuisi valmistamaan näin pieniä sarjoja ennen elokuuta.

Pyörän lopullinen hinta rekisteröitynä Suomeen on noin 24 990 euroa.

–Mikäli valmistuskustannukset alittavat merkittävästi arvioidun, pyörän hintaa lasketaan. Se oli minun vaatimukseni, Saukkio kertoo.

Pyörälle haetaan myös EU-tyyppihyväksyntää, jolloin niitä voitaisiin alkaa valmistamaan 150 kappaleen piensarjatuotantomoottoripyörinä.

–Takavanne-moottorikokonaisuus alentaa komponenttien määrää niin paljon, että pyörän valmistaminen Suomessa on järkevää. Ensimmäiset kappaleet valmistetaan Turussa pajallani, Saukkio kertoo.


Kommentit (5)

  • Janne Sund

    Täällä idässä ois hyvä kokeilla tuon oikeaa toimivuutta kun teitä on hiekkatiestä moottoritiehen eikä latauspaikkoja juurikaan. Malliltaan tuo on vähän sen oloinen ettei sillä pitkää matkaa ajeta mutta voishan sitäkin kokeilla

  • kiirettä pitää

    Takavanteen laakerointi?

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio