Pirkanmaa

Silminnäkijä kertoo Hämeenkyrön lento-onnettomuudesta: "Lentäjä oli hyvin hiljainen ja maansa myynyt"

Martti Syrjäniemi kuvaa tapahtumaketjua: "Koneen siipi osui puunlatvoihin, kone keinahti takavasemmalle, laskutelineet osuivat maahan ja kone istahti siihen."

Martti Syrjäniemi
Silminnäkijä kertoo Hämeenkyrön lento-onnettomuudesta:

- Koneen siipi osui puunlatvoihin, kone keinahti takavasemmalle, laskutelineet osuivat maahan ja kone istahti siihen, kuvailee silminnäkijä, lempääläläinen Martti Syrjäniemi Hämeenkyrön lento-onnettomuutta.

Minna Ala-HeikkiläAamulehti

–Kone lensi useasti yltämme. Sitä katsellessamme tuumin, että kyllä komeasti lentää ja olisipa se aika rytinä, jos se tulisi alas. Kun näin sitten todellakin tapahtui, mietin vain että voi ei, mitä nyt tapahtuu? Se oli epätodellinen hetki. Ajattelin, että eihän tällaista voi käydä, kuvailee lempääläläinen Martti Syrjäniemi tuntojaan, kun ultrakevyt lentokone putosi maahan Hämeenkyrössä lauantaina.

Syrjäniemi oli lennättämässä dronea eli kauko-ohjattavaa kuvauskopteriaan Hämeenkyrön kiitoradalla lauantaina.

Hänen ja muiden paikalla olleiden henkilöiden ensimmäinen huoli oli tietysti se, miten lentäjälle onnettomuudessa kävi. He soittivat hätäkeskukseen ja juoksivat vaurioituneen koneen luokse.

–Lentäjä kömpi koneesta ulos. Hän ei onneksi loukkaantunut, mutta hyvin hiljainen ja maansa myynyt hän oli.

Katso video onnettomuuspaikalta:

 

Lentäjä teki ylösvetoja

Martti Syrjäniemen viettäessä lauantaipäivää Hämeenkyrössä ultrakevyt lentokone pörräsi kentän yllä ja teki rullausharjoituksia kiitoradan päästä päähän.

–Ehkä kone oli ollut huollossa ja lentäjä teki teknisiä kokeita, Syrjäniemi otaksuu.

Hän kuvailee pilotin tehneen koneellaan läpilaskuja kiitoradan tuntumassa.

–Hän lähestyi kiitorataa ja lähellä radan pintaa nosti koneensa taas uudelleen ylös.

Pieleen menneessä lähestymisessä lentäjä oli Syrjäniemen mukaan tulossa koneellaan laskuun ja lähti noin parin metrin korkeudella tekemään ylösvetoa. Koneen vauhti putoaa tuossa kohdin alhaiseksi ja lisäksi Syrjäniemi kuvailee sään olleen täysin tyyni.

–Toisin kuin uutisissa väitettiin, tuuli ei todellakaan ollut syynä onnettomuuteen, hän sanoo.

Martti Syrjäniemi
Lentokoneen kuljettaja ei loukkaantunut maahansyöksyssä, mutta kone vaurioitui.

Lentokoneen kuljettaja ei loukkaantunut maahansyöksyssä, mutta kone vaurioitui.

Ei rytinää eikä savua

Martti Syrjäniemi toteaa, että kun kone lähtee nousemaan takaisin ylös tehojen ollessa täysillä ja moottorin pyöriessä myötäpäivään vastaliike kampeaa konetta vasemmalle.

–Tällöin kuljettajan pitäisi sivuperäsimellä ohjata konetta oikealle, jotta se pysyy linjassaan. Oletan, että tätä kuljettaja ei tehnyt riittävästi. Koneen ollessa lähellä sakkauspistettä lentäjä luultavasti lähti vetämään konetta täydellä kaasulla ylös, ettei se osuisi läheisiin mäntyihin. Tällöin vasen siipi todennäköisesti sakkasi ja kone sai lisäpotkua kaartaa vasemmalle.

Syrjäniemi kuvailee koneen vasemman siiven osuneen männynlatvoihin, koneen keinahtaneen takavasemmalle, laskutelineiden osuneen maahan ja koneen istahtaneen siihen.

–Kone oli kolmilapainen potkurikone. Yksi lavoista kaivautui syvälle maahan.

Syrjäniemi arvioi koneen pudonneen noin 5–6 metrin korkeudelta.

–Ei siinä mitään dramaattista rytinää tai pauketta kuulunut, eikä syttynyt tulipaloa.

Apua tuli nopeasti

Syrjäniemi kuvaa onnettomuuden osoittaneen, miten valtavan tehokkaasti ja nopeasti pelastuskoneisto Suomessa toimii.

–Noin kymmenessä minuutissa pelastushelikopteri oli jo paikalla, ja pian myös paloautot, ambulanssit ja poliisi.

Ultrakevyen lentokoneen miespilotti selvisi maahansyöksystä vammoitta. Onnettomuus sattui lauantaina iltapäivällä hieman jälkeen kello 16.

Ultrakevyt lentokone on kevytrakenteinen lentokone, jossa on yksi tai kaksi istuinpaikkaa. Niitä on sekä kaupallisesti valmistettuja että harrasterakenteisia.

Muokattu 3.9.2017 kello 13.57: Yhdessä kohtaa tekstiä puhuttiin virheellisesti ultraohjattavasta lentokoneesta. Oikea termi luonnollisesti on tekstissä muualla käytetty ultrakevyt lentokone.

Asmo Raimoaho

Kommentit (15)

  • MasaE

    Joku tuossa kirjoitti, että lennättäminen ei ”valitettavasti” ole kiellettyä. Olikohan tarkoitus sanoa, että valitettavasti kieltoa olettaneen kirjoittajan annalta koska tämä oli väärässä, vai että kiellon puuttuminen on valitettavaa?

    Lennokkitoiminnan yhtäkkinen ja hyvin ankara sääntely (jos kohta Trafi puhuu ”kansainvälisesti hyvin vapaamielisestä”) itsessään on valitettavaa. On aika selvä, että varsinaisten lentoasemien lentoreiteillä ei lennätetä, mutta koko maan yksittäisin poikkeuksin kattava 150/50/0 metrin korkeusraja on täysin ylimitoitettu. Nimenomaan korpikentille on saatu poikkeuksia noista korkeusrajoista, ja hyvä että edes niin.

  • Jussi Virtanen

    Olimme juuri lopetelleet päivän varjoliitolentoja, kun kyseinen ultra teki läpäreitä muutaman kappaleen yläpuolellamme. Paikalla oli vielä kentän keskivaiheilla oleva RC-pilottiryhmä. Kone oli ollut kentällä kanssamme jo pari kolme tuntia ennen onnettomuutta tehden myöhemmin onnistuneita lähestymisiä ja läpilaskuja.

    Olimme juuri nousemassa autoon, kun ajattelimme katsoa viimeisen läpilaskun aivan siitä lähietäisyydeltä. Kone tuli vakaassa laskussa, osui kiitotiehen, pompahti pari kertaa ja kääntyi vasemmalle metsää päin. Tassut oli irti maasta, pilotti löi hetkeä myöhemmin kaasun pohjaan yrittäen nostaa ennen lähestyviä puita ja kone kallistui vasemmalle sakaten pusikkoon kunnes rysähti. Juoksu samantien paikalle kiitotien toiselle puolelle. Pilotti käveli rauhallisesti kiitotielle puhuen puhelimeen.

    Kuvasin onneksi videon aivan vierestä tästä viimeisestä läpilaskusta ja ”ojaan ajosta”, joten pilotti saa tarkemmin analysoida esim. laippojen asennosta mikä meni pieleen.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet