Saharan autiomaasta löytyi linja-auton kokoisen dinosauruksen hyvin säilynyt fossiili – "Tämä on se graalin malja, jonka olemme halunneet jo pitkään Afrikasta löytää"

Tutkijoiden mukaan fossiililöytö on merkittävä, sillä se auttaa selvittämään dinosaurusten elämää ja sukupuuttoa muinaisen Afrikan alueella.

Andrew McAfee/Carnegie Museum of Natural History

Titanosaurit olivat aikanaan suurimpia maapallolla eläneitä maaeläimiä.

Tutkijat ovat löytäneet erittäin hyvin säilyneen isokokoisen dinosauruksen fossiilin, jota tutkijat kuvaavat yhdeksi kaikkien aikojen tärkeimmistä Afrikasta tehdyistä dinosauruslöydöistä. Saharasta Egyptistä löytyneen fossiilin sanotaan olevan täydellisin liitukauden lopun dinosaurusfossiili, mitä Afrikan mantereelta on löydetty.

Dinosaurukset kuolivat sukupuuttoon 66 miljoonaa vuotta sitten liitukauden lopussa tapahtuneessa massasukupuutossa.

Löydön tehneen egyptiläisen Mansourin yliopiston johtaman tutkimusryhmän mukaan fossiili koostuu hyvin säilyneistä kallon ja alaleuan osista, niskanikamista ja selkänikamista, kylkiluista, olkaluista sekä etu- ja takajalkojen luista.

–Kun näin ne ensimmäisen kerran, leukani loksahti. Tämä on se Graalin malja, jonka me paleontologit olemme halunneet jo pitkään Afrikasta löytää, Matt Lamanna Carnegien luonnonhistoriallisesta museosta kuvaa löydön tärkeyttä.

Afrikka on alue, jossa eläneistä dinosauruksista tiedetään hyvin vähän, sillä mantereelta ei ole tehty monia merkittäviä muinaisten sauropodien historiaa valottavia fossiililöytöjä.

–Tämä on ensimmäinen tärkeä palapelin reunapala, ja se auttaa meitä palapelin kokoamisessa. Olemme saattaneet jopa löytää tärkeän kulmapalan, sanoo tutkimusryhmän jäsen Eric Gorscak.

Tutkimuksen julkaisi maanantaina Nature Ecology and Evolution.

Tutkimusartikkelissa uusi dinosauruslaji on saanut nimen Mansourasaurus shahinae.

Suurikokoisimpia maaeläimiä

Kun dinosaurukset katosivat maapallolta, niiden mukana katosi myös Mansourasaurus shahinae.

Se oli noin linja-auton kokoinen pitkäkaulainen ja pitkähäntäinen titanosauri.

Titanosaurit olivat suurikokoisimpia maaeläimiä, joita maapallolla tiedetään eläneen.

Titanosaurit ovat laajin ja monimuotoisin sauropodien ryhmä.

Sauropodit olivat nelijalkaisia kasvissyöjiä. Niitä eli liitukaudella kaikkialla maapallolla.

Mantereet erkanivat

Tutkijoiden mukaan M. shahinae on erittäin tärkeä, sillä Afrikasta on tehty merkittävästi vähemmän dinosauruslöytöjä kuin muilta mantereilta.

Taustalla on, että dinosaurusten valtakaudella eli triaskaudella ja jurakaudella mantereet olivat liimautuneet toisiinsa Pangea-nimisenä jättiläismantereena.

Liitukaudella mantereet alkoivat irtautua toisistaan ja ne alkoivat hakea hahmoa, jollaisina me ne nyt näemme

Afrikasta tehtyjen fossiililöytöjen vähyyden takia ei tiedetä, kuinka hyvin eläimet noiden suurten mullistusten aikaan liikkuivat toisistaan erkanevien mantereiden välillä, erityisesti nykyisen Euroopan ja Afrikan välillä.

Ei tiedetä myöskään sitä, kuinka moni laji joutui eristyksiin ja alkoi kehittyä omaksi lajikseen.

Muun muassa näihin kysymyksiin uusi fossiililöytö auttaa vastaamaan.

–Löytö auttaa meitä ymmärtämään, miten eläimet liikkuivat mantereelta toiselle, Dena Smith tutkimusta rahoittaneesta NSF-säätiöstä sanoo edustaja.

Tutkijoiden mukaan he ovat jo saaneet tietää, että Mansourasaurus shahinae on lähempää sukua Euroopan ja Aasian alueen dinosauruksille kuin Etelä-Amerikan tai eteläisen Afrikan dinosauruksille.

Selville on saatu myös, että ainakin jotkut dinosaurukset kulkivat Euroopan ja Afrikan välillä noina suurten mullistusten aikoina.

–Afrikan viimeiset dinosaurukset eivät olleet niin täysin eristyksissä muusta maailmasta kuin tähän asti on luultu, Eric Gorscak sanoo

• Rea Listi

Olemme tieteessä aika pitkällä ja monikaan asia ei tule enää mullistumaan.

Ei ainakaan evoluutioteoria.

Moni muu sitten tuleekin.

• Eila