Tampere

Ratinan kauppakeskus tuo lisää ruuhkia Tampereen keskustaan – Varaudu liikennesumppuihin etenkin kahdessa paikassa

"Ratinassa on iso pysäköintilaitos, joka voi aiheuttaa aikamoisen ruuhkapiikin", sanoo suunnittelupäällikkö Ari Vandell.

Silja Viitala
Ratinan kauppakeskus tuo lisää ruuhkia Tampereen keskustaan – Varaudu liikennesumppuihin etenkin kahdessa paikassa

Kun Ratinan parkkihallista nousee ylös Tampereen valtatielle, liikenteen sekaan voi olla hankalaa varsinkin ruuhka-aikana.

Jussi SaarinenAamulehti

Ratinan kauppakeskus aloittaa toimintansa torstaina Tampereella. Se tarkoittaa lisää autoliikennettä sellaisiin paikkoihin, jotka ovat jo ennalta ruuhkaisia.

Katso videolta, miten kauppakeskukseen ajetaan:

 

Suunnittelupäällikkö Ari Vandell Tampereen kaupungilta myöntää, että kulkemisessa kauppakeskukseen on luvassa haasteita.

–Ratinassa on iso pysäköintilaitos, joka voi teoriassa aiheuttaa aikamoisen ruuhkapiikin. Varsinkin avajaispäivänä niin voi käydä, kun liikennemäärät ovat suuria.

Ratinan parkkihallin sisään- ja ulosajorampit sijaitsevat Tampereen valtatiellä ja Suvantokadulla. Molemmat ovat jo valmiiksi ruuhkaisia paikkoja.

Vandell muistuttaa, että viitoituksessa on otettu Ratinan tuomat muutokset huomioon.

–Se on sitten eri asia, kuinka niitä keritään lukemaan. Olisi hyvä, että voisi jo kotona miettiä, miten ajaa, ettei tule äkkinäisiä tilanteita.

Silja Viitala
Kun halliin ajetaan idän suunnasta, ryhmittäydytään vasemmalle kaistalle ja liitytään siitä maan alle vievälle rampille.

Kun halliin ajetaan idän suunnasta, ryhmittäydytään vasemmalle kaistalle ja liitytään siitä maan alle vievälle rampille.

Kaistanvaihto hankalaa

Tampereen valtatien ramppi Ratinan pysäköintihalliin sijaitsee aivan Hatanpään valtatien risteyksen tuntumassa.

Kun halliin ajetaan idän suunnasta, ryhmittäydytään vasemmalle kaistalle ja liitytään siitä maan alle vievälle rampille. Moni saattaa huomata liian myöhässä olevansa väärällä kaistalla, ja silloin parkkihallin suuaukolle syntyy helposti sumppu.

Vandell tunnistaa, että tällainen ongelma voi syntyä. Siksi hän muistuttaa, että jokaisen olisi hyvä suunnitella ajoreittinsä ennalta.

Ongelmallista voi olla myös se, kun parkkihallista nousee ylös Tampereen valtatielle. Varsinkin ruuhka-aikana liittyminen liikenteen sekaan on hankalaa.

–Kannattaa olla varovainen, kun ajaa sieltä ulos. Siinä kohtaa on lyhyt sekoittumisalue ja kaistan vaihto pitää tehdä huolellisesti.

Aamulehti kävi ajamassa rampista sisään ja ulos ennen neljää iltapäivällä. Ulos ajaminen onnistui melko sujuvasti, koska rampista ylös tulevilla on liikennevalot.

Hannu Mänttäri

Suvantokadun sumppu?

Suvantokadun sisään- ja ulosajo pysäköintihalliin sijaitsee Ratinan stadionin lähettyvillä Koskikeskuksen parkkihallin rampin länsipuolella, aivan kadun päässä.

Jo ennalta tiedetään, että kun Koskikeskuksessa on paljon asiakkaita, Suvantokatu saattaa ruuhkautua. Siksi ruuhkien riski on huomattava.

Tampereen kaupunki on simuloinut alueen liikennevirtoja jo ennalta, mutta todellisuutta on mahdoton ennakoida täydellisesti.

–Suvantokadun vetokyky on rajallinen ja me seuraamme tilannetta. Sinne on ainakin avajaispäivänä tulossa liikenteenohjausta.

Vandellin mukaan tilannetta tarkkaillaan ja muutoksia järjestelyihin tehdään tarpeen vaatiessa.

Uudet liikennejärjestelyt

Ratinan avaamiseen on varauduttu liikennemuutoksilla.

Kun ajaa Tampereen valtatietä lännen suunnasta keskustaan päin, Hatanpään valtatiellä ei saa enää kääntyä. Uusi reitti kulkee Vuolteenkadun kautta.

Toinen muutos koskee Kalevantien suunnasta Hatanpään valtatien risteykseen ajavia. Myös tässä tapauksessa Hatanpään valtatiellä kääntyminen on kiellettyä ja liikenne kulkee Vuolteenkadun kautta.

Vuolteenkadulta autot voivat kääntyä Tampereen valtatielle molempiin suuntiin.

Vandellin mukaan myös tuleviin haasteisiin on varauduttu.

–On vielä olemassa muutama paikka, joissa kaupunki voi harkita liikennejärjestelyjen muutoksia.


Lue myös nämä


Kommentit (27)

  • Nimetön

    ”ulostulorampin ’sekoitusalue’ tulee olemaan kolarirysä ja järkyttäviä ruuhkia Hämeenpuiston asti aiheuttava kohta”
    Aivan. Etenkin, kun rysäyksen jälkeen ne autot jätetään paikalleen odottamaan poliisia, eikä ymmärretä ajaa hiukan sivumpaan sopimaan vakuutus ym. järjestelyistä – vaikka sitten sen poliisin kanssa.

  • Ulosajorampilla kolisee

    Joka päivä sillan yli neljän ruuhkassa ajavana olen varma, että ulostulorampin ’sekoitusalue’ tulee olemaan kolarirysä ja järkyttäviä ruuhkia Hämeenpuiston asti aiheuttava kohta. Hallissa autot odottavat kymmeniä minuutteja ulosajoa ja kun pääsevät ylös liikennevalolle kärsimättömyys kasvaa ja rampin valoista on päästävä läpi, maksoi mitä maksoi. Tuloksena punaisia päin ajamisia, härskejä kiilaamisia jonoon jne. Liikennesuunnittelun kukkanen – jälleen kerran.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio