Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Ratikkatoimittaja Transtech: Raitiovaunut eivät välttämättä valmistu samaan aikaan raitiotien kanssa

Transtech Oy:n toimitusjohtaja Lasse Orre nauraa puhelimessa iloisesti. Hän on saanut tänään perjantaina tietää, että espanjalaisen kilpailijan valitus raitiotievaunujen toimittamisesta Tampereen kaupungille on mennyt markkinaoikeudessa nurin. Kun lakitoimisto välitti iloisen uutisen Orrelle, lähiseudun kaupunginjohtajat olivat juuri hänen vierainaan Transtechin tehtaalla. He saivat uutisen kunniaksi kakkukahvit. –Näinhän siinä pitikin käydä. Tämä oli oikeudenmukainen päätös. Kyllä me hurrasimme, vaikka olimmekin varmoja, ettei valitus mene läpi. Hän huomauttaa, että valituksen tähden vaunujen valmistuksessa menetettiin vuosi aikaa. –Nyt pitää istua Tampereen kaupungin edustajien kanssa alas ja katsoa, saadaanko menetetty aika vielä kurottua kiinni niin, että vaunut ovat valmiit, kun Tampereen raitiotie valmistuu vuonna 2021. En vielä uskalla luvata sitä. Suunnittelu vie jopa pari vuotta Nyt kun valitus on mennyt nurin, Transtech alkaa neuvotella Tampereen kaupungin kanssa sopimusta. –Siihen menee oma aikansa, mutta sopimus saataneen tehtyä tämän vuoden puolella. Tämän jälkeen alkaa projektisuunnitelman tekeminen ja raitiotievaunun suunnittelu. Tämä vie vuodesta kahteen vuotta. Epäselvää on, milloin ensimmäinen protoratikka pääsee huristamaan kiskoilla ja milloin varsinaiset vaunut ovat valmiit. Lue kaikki Tampereen ratikkahankkeesta . Tampere saa leveämmät ja pidemmät vaunut kuin Helsinki Tampereen kaupungin tarjouspyyntö sisältää ensi vaiheessa 16 vaunua Hervannasta keskustaan ja Taysiin. Tämän tilauksen arvo on noin 61 miljoonaa.Toisessa vaiheessa vaunut Lentävänniemen osuudelle käsittävät 10 vaunua. Kaupan arvo on noin 36,5 miljoonaa euroa. Kokonaisuudessaan 26 vaunua maksaa noin 97,5 miljoonaa. Transtech Oy:n tarjouksessa raitiovaunujen hankintahinta on noin 3,8–3,2 miljoonaa euroa kappaleelta hankintamäärästä ja optiojärjestelmästä riippuen. Lisäksi siihen sisältyy huoltosopimus, joka tarjouskyselyn perusteella kattaa 10 vuoden sopimuksen sekä 30 vuoden option huoltosopimuksesta. –Sopimus Tampereen kanssa on siis yksi merkittävimpiä sopimuksiamme, Orre toteaa. Hänen mukaansa Transtechilla on vaunujen toimittajana hyvä näyttö Helsingistä, jossa kehuskellaan ratikkavaunujen olevan maailman parhaat. –Tampere saa Helsinkiä leveämmät vaunut ja myös 10 metriä pidemmät. Lisäksi niitä voi ajaa molemmista päistä. Teknisesti vaunut ovat kuitenkin hyvin samankaltaiset kuin Helsingin. Edit: Jutun otsikkoa muutettu kello 17.36. Alkuperäinen otsikko oli: Ratikkatoimittaja Transtech: valituksen tuomasta viivytyksestä: "Vielä ei uskalla luvata, että vaunut ovat valmiit, kun raitiotie valmistuu" Oikaisu 9.10.2017 kello 9.50: Jutussa väitettiin virheellisesti, että Tampereen kaupungin tarjouspyyntö sisältäisi ensi vaiheessa 26 vaunua ja toisessa vaiheessa 16 vaunua. Tosiasiassa tarjouspyyntö sisältää kaikkineen 26 vaunua: ensi vaiheessa 16 vaunua ja toisessa vaiheessa 10 vaunua. Transtech on suomalainen kiskokalustotoimittaja ja konepajatuotteiden sopimusvalmistaja. Yritys on osa tsekkiläistä Skoda Transportation Groupia. Transtechilla on tehdas Otanmäessä Kajaanissa ja konttori Oulussa. Transtech on erikoistunut kiskokaluston valmistuksessaan kaksikerroksisten matkustajavaunujen ja matalalattiaraitiovaunujen valmistamiseen. Yritys on hiljattain solminut 200 miljoonan euron sopimuksen raitiovaunujen toimittamisesta Helsingin kaupungille sekä 50 miljoonan euron sopimuksen kaksikerrosvaunujen toimittamisesta VR:lle. Yhtiö arvioi aiemmin Aamulehdessä , että Tampereen ratikan alihankintatöiden kotimaisuusaste voisi olla noin 60 prosenttia, ja katsoi Tampereella olevan potentiaalisia alihankkijoita. Kalustokilpailutuksessa suomalaiselle Transtechille hävinnyt espanjalainen Stadler Rail Valencia, S.A.U. valitti hankinnasta markkinaoikeuteen. Markkinaoikeus päätti perjantaina, että valitus on aiheeton. "Kyllä me hurrasimme, vaikka olimmekin varmoja, ettei valitus mene läpi."