Tampere

Ratikan kakkososan reitistä uusi avaus: Kaupunginhallitus haluaa selvittää, mitä maksaisi pistoraide Hiedanrannasta Lielahden keskustaan

Tampereen kaupunginhallitus haluaa lisäselvityksiä ennen päätöstä ratikan kakkososan kehitysvaiheen aloittamisesta. Nyt asia jätettiin jälleen pöydälle.

Timo Marttila
Ratikan kakkososan reitistä uusi avaus: Kaupunginhallitus haluaa selvittää, mitä maksaisi pistoraide Hiedanrannasta Lielahden keskustaan

Ratikan kakkosvaiheen reittiä on nyt suunniteltu kulkemaan Lielahden vanhan tehdasalueen eli uuden Hiedanrannan alueen halki. Kaupunginhallitus haluaa nyt lisäselvityksen siitä, mitä maksaisi pistoraide Hiedanrannasta Lielahteen.

Sari Rautanen, Heidi PesonenAamulehti

Tampereen kaupunginhallitus haluaa selvittää, voisiko ratikan kakkosvaiheen reitti viedä sekä Hiedanrannan kautta Lentävänniemeen että Hiedanrannasta erkanevaa pistoraidetta myöten Lielahden keskustaan.

Pormestari Lauri Lyly (sd.) kertoo, että yhtenä vaihtoehtona mietitään nyt sitä, että 7,5 minuutin vuoroväleillä keskustasta Hiedanrantaan kulkevista raitiovaunuista joka toinen menisi Lielahteen ja joka toinen Lentävänniemeen.

–Tässä on kyse siitä, että saataisiin kaikkia hyvin palveleva ratkaisu aikaiseksi. Nyt halutaan tehdä lisäselvitystä, että olisiko tämä [pistoraide] yksi vaihtoehto tilanteen ratkaisemiseksi, ja mitä se maksaisi, Lyly sanoo.

Mahdollisuutta päästä ratikalla Lielahden palveluihin ovat toivoneet sekä alueen yrittäjät että monet asukkaat.

Ratikan on ajateltu kulkevan tulevaisuudessa Ylöjärven suuntaan Lielahden läpi, joten pistoraide tulisi tavallaan hieman etuajassa, jos se rakennettaisiin jo toisessa vaiheessa 2021–2024.

–Tässä olisi sitten pätkä tehtynä jo valmiiksi Ylöjärven suuntaan, Lyly sanoo.

Kaupunginhallitus keskusteli asiasta pitkään maanantaina, ja jätti sitten pöydälle sekä ratikan kakkososan kehitysvaiheen aloittamista koskevan pykälän että Hiedanrannan rakennesuunnitelmaa koskevan pykälän. Lylyn mukaan niihin palataan vielä ennen joulua, kunhan lisäselvitykset on saatu tehtyä.

Matka-aika ei ratkaiseva

Aamulehti kävi maanantaina Lielahdessa kysymässä mielipiteitä raitiotien reitistä. Halusimme kuulla lähistöllä asuvilta, pitäisikö raitiotien kulkea Paasikivenkadulta suoraan Hiedanrantaan rakentuvalle asuinalueelle vai koukata Lielahden nykyisen liikekeskuksen kautta.

Lielahdessa kuultiin sellainen visio tulevan raitiotien linjaukseksi, että kaupunginisiltä ja -äideiltä saattaa mennä kokouskahvi väärään kurkkuun. Lielahden Prismassa puolen päivän aikaan piipahtanut Heikki Kuusijärvi ehdotti, että ratikalle kaivetaan kulkureitti maan alle.

–Jos reitti kulkisi tunnelissa Lentävänniemestä keskustaan, niin se voisi nousta Metson kohdalla pintaan. Tämä olisi kaikkein nopein vaihtoehto, Kuusijärvi perusteli.

Näin ratikan reitti Hiedanrannan kautta kulkisi:

 

Enemmistö Aamulehden haastattelemista ihmisistä oli sitä mieltä, että kauppakeskuksen kautta kulkeva reitti palvelisi asukkaita paremmin. Irma Saarisella on kotoa Lentävänniemestä 3,3 kilometrin matka Lielahteen. Hänelle olisi erittäin tärkeää, että ratikalla pääsisi lähelle kauppoja.

–Asioin pääasiassa näissä liikkeissä. Vielä jaksan kävellä paljon, mutta koko ajan ikää tulee lisää.

Vaikka matka Tampereen keskustasta kotiin olisi nopeampi suoraan Hiedanrannan kautta, ei minuutin tai kahden säästö paina vaakakupissa.

–Mitä silläkin ajalla tekisi? Nopeus ei ole mikään pointti.

Saarinen sanoi, että ratikkakiskojen vetäminen pelkästään Hiedanrannan kautta olisi iso virhe.

–Siinä unohdetaan Lielahden liikkeiden vetovoima. On paljon iäkkäitä ihmisiä, jotka eivät pysty kulkemaan puolen kilometrin matkaa Hiedanrannan reitiltä tänne. Työikäiset sen sijaan kulkevat paljon omalla autolla jo nyt.

Elina Saarikoski

Lue myös nämä


Kommentit (40)

  • Nimetön

    ”On hyvin tunnettua tämä pormestarin jahkailu jo edellisessä toimessaan. Asioita ei osata päättää vaan kysellään ja selvitetään ja viivytellään. Kakille ei voi olla mieliksi, selvin esimerkki päättämättömyydestä on vanha tavara-asema ja sen kohtalo. Säälittävää tunarointia.”

    Tämän ylläolevan ”Sera” kirjoittajan kommentit voivat olla kakille mieliksi, mutta eivät kaikille. Hän itse on jäänyt kiinni menneisyyteen ja edellisen pormestarin ”helmoihin”. Säälittävää. Elämä menee eteenpäin, eikä edellinen pormestari kuitenkaan tule takaisin. Onneksi.

  • Nimetön

    Hinta lienee sivuseikka ja muodollinen sellainen. Asia on päätetty, kysely muodollinen, jotta vaikuttaisi kuntalaisten mieliksi ikään kuin kaikki olisi tehty ja vielä ikään kuin demokraattisesti..
    Samaa ja likaista peliä on pelattu koko tunnelin rakentamisenkin aikana. Ja rahat kääri taskuunsa allianssi kyseenalaisen palkinnon kera, jonka palkinnon olisi voinut antaa mille tahansa muulle kunnalle, pienelle mutta rehelliselle.
    Odottakaas noita selityksiä ja selityksen selityksiä sekä tavallisen kuntalaisen tyhmyydelle ilkkuvia kommentteja, kun jo nyt valmis ratkaisu tuodaan pöytään ja kuntalaisen, kaikenmaksajan luettavaksi ja maksettavaksi.
    Ensin kysytään kuntalaisilta muodon vuoksi reittimielipidettä ja sitten tehdään oman jo tehdyn päätöksen mukaisesti. Malli suoraan tämän kaupungin yleisestä toimintatavasta ja Aamulehden taluttamisesta.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet