Talous

Rasismikohu ei ole H&M:n ainoa huolenaihe: myynti laskee ja verkkokaupan kehittäminen takkuaa

Asiantuntijoiden mielestä ruotsalaisyhtiö on epäonnistunut digitalisaatiossaan

ZUMA/Pete Maclaine
Rasismikohu ei ole H&M:n ainoa huolenaihe: myynti laskee ja verkkokaupan kehittäminen takkuaa

Ruotsalaisyritys H&M on ilmoittanut sulkevansa liikkeitä. Kuva on otettu Lontoossa alennusmyyntien aikaan.

STTTukholma

Ruotsalaisella vaatejätillä H&M:llä on takanaan vaikea vuosi. Yhtiötä tällä viikolla riepotellut rasismiskandaali on vain jäävuoren huippu, sillä pitkään menestyksen aallonharjalla surffaanneella H&M:llä on analyytikkojen mukaan vaikeuksia sopeutua vaatekaupan yhä vahvempaan siirtymiseen verkkoon.

Ruotsin tärkeimpiin vientibrändeihin kuuluva H&M on tuoreen tutkimuksen mukaan maailman 27:nneksi tunnetuin yhtiö, mutta sen osakekurssi on pudonnut 35 prosenttia viimeisen vuoden aikana.

–Tämä on ollut yksi H&M:n vaikeimmista vuosista, sanoi investointipankki Nordnetin ekonomisti Joakim Bornold.

H&M:n myynti laski vuoden viimeisellä neljänneksellä neljä prosenttia edellisvuodesta. Myynnin pudotus oli lähes ainutkertainen yhtiön historiassa ja analyytikkojen odotuksia suurempi. H&M ilmoitti joulukuussa sulkevansa osan liikkeistään, mutta ei kertonut kuinka monta. Yhtiöllä on kaikkiaan 4  553 myymälää ympäri maailman.

Asiantuntijoiden mukaan H&M on ollut hidas verkkokauppansa kehittämisessä.

–He ovat epäonnistuneet visiossaan verkkokaupasta ja siinä, kuinka he aikovat kilpailla täysin digitaalisten yhtiöiden kanssa, Bornold arvioi.

–Se yhdistettynä odotettua heikompiin myyntilukemiin on vaikuttanut sijoittajien luottamukseen.

Yhtiön toimitusjohtaja Karl-Johan Persson kiistää yhtiön digitaalisen strategian epäonnistuneen ja sanoo verkkokaupan tuottavan hyvin.

Mainos sai tähtien sapen kiehumaan

Tällä viikolla H&M joutui kohun keskelle rasistisena pidetyn mainoksen takia. Mainoskuvassa oli musta pikkupoika yllään huppari, jossa luki "Coolest monkey in the jungle", eli "Siistein apina viidakossa". Kohun jälkeen H&M veti kuvan pois ja pyysi anteeksi.

Kaikille se ei riittänyt. Monet maailmantähdet, kuten koripalloilija LeBron James, kritisoivat yhtiötä rajusti, ja kanadalaislaulaja The Weeknd jopa ilmoitti lopettavansa yhteistyön H&M:n kanssa. Etelä-Afrikassa H&M:n myymälät jopa joutuivat hyökkäysten kohteeksi.

Göteborgin yliopiston markkinoinnin professorin Eva Ossianssonin mielestä mainosmoka osoittaa H&M:n menettäneen kultaisen kosketuksensa.

–Se kertoo, että yhtiöllä on ongelmia selvitettävänään, niin verkkokaupan ja digitalisaation kehittämisen puolella kuin viestinnässäkin, Ossiansson sanoi.


Lue myös nämä


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet