Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Ranta-Tampella tuo Tampereelle kymmeniä miljoonia ja summa on suurempi kuin aluksi arvioitiin – Näin rantatunnelin rahalliset tavoitteet ovat täyttyneet

Rantatunnelille Tampereella aikanaan asetettujen tavoitteiden toteutumista arvioidaan ensi maanantaina kokoontuvalle kaupunginhallitukselle. Esimerkiksi Ranta-Tampellasta saatavia maanjalostustuloja on laskettu olevan 81,7 miljoonaa euroa. Rantaväylän tunnelin rakentamisen loppuyhteenvedon esittelevä konsernijohtaja Juha Yli-Rajala arvioi päätösesityksessään, että marraskuussa 2016 käyttöön otetun tunnelin tavoitteiden toteutuminen on osin jo arvioitavissa hyvin. Hän viittaa arvioissaan myös Liikenneviraston helmikuussa julkaisemaan Rantatunneli – arvoa rahalle -arviointiraporttiin allianssimallilla toteutetusta hankkeesta. Tuloja ennustettua enemmän Yli-Rajala nostaa yhdeksi esimerkiksi maanjalostuksen tulot Ranta-Tampellasta. Sieltä saatavat maanjalostuksen tulot ovat yhteenvedon mukaan 81,7 miljoonaa euroa. Tästä on tontinmyyntituloja 53,7 miljoonaa euroa, josta 5,5 miljoonaa on vuokrattujen tonttien pääoma-arvoa. Rakennusyritys YIT:n maksaman maanvaihdon väliraha on yhteenvedon mukaan 4,8 miljoonaa ja YIT:n maksama maankäyttösopimuskorvaus 23,2 miljoonaa. Ranta-Tampellan maanjalostustulot ovat yhteenvedon mukaan pääosin joko jo toteutuneet tai sopimuksin sovittu. –Kokonaisuutena kaupungin saamat maanjalostuksen tulot Ranta-Tampellasta ovat 6,6 miljoonaa euroa suuremmat kuin 2013 ennustettiin, Yli-Rajala kertoo. Nettokustannus lähellä ennustettua Kokonaisuutena kaupungin investointien nettokustannus on yhteenvedon mukaan lähellä vuonna 2013 tehtyä ennustetta. Kaupungille aiheutuneet tunnelin väylä- ja infrakustannukset ovat yhteensä 181 miljoonaa. –Kaupungin maanjalostukset tulot ovat 103 miljoonaa, joten investointien nettokustannus on 78 miljoonaa. Arvio vuonna 2013 oli 68 miljoonaa, Yli-Rajala kertoo. Työllistikö luvatusti? Tunnelityömaan luvattu työllistävyys on kiinnostanut osaa kaupunkilaisista pitkin matkaa. Yhteenveto kertoo, että VTT:n vuonna 2013 tekemässä arvioinnissa pitkän tunnelin työllisyysvaikutuksiksi arvioitiin rakentamisaikana noin 11 000 henkilötyövuotta. Tähän sisältyy tunnelin, muun infran ja talonrakentamisen henkilötyö. Varsinainen tunnelin rakentamisen vaikutus oli yhteenvedon mukaan 830 henkilötyövuotta. Tavoitteiden toteutumista arvioidaan eri kulmista vielä pitkään. –Osan toteutumista voidaan arvioida vasta vuosien kuluttua, Yli-Rajala muistuttaa kaupunginhallituksen esityslistalla. Rantatunneli otettiin käyttöön marraskuussa 2016. Rantaväylän tunnelin työmaan valmistelut alkoivat lokakuussa 2013, ja sitä rakennettiin 2014–2016. Kokonaiskustannuksen ennustetaan toteutuvan noin 198 miljoonan euron suuruisena. Tästä Tampereen kaupungin osuus on noin 133 miljoonaa euroa. Liikenneviraston osuus on noin 65 miljoonaa euroa. Kokonaiskustannuksissa on tänä vuonna tehtävä noin miljoona euroa maksava tunnelin ajoratojen viimeinen päällystekerros. Myös mahdollisiin takuuaikaisiin korjauksiin varaudutaan. Allianssin takuuaika päättyy vaiheittain 2018–2022.