Tampere

Purku-uhan alla olevaa tavara-asemaa puolustettiin mielenilmauksella Tampereella – Viranomaiset neuvottelevat tänään kiistellyn rakennuksen kohtalosta

Mielenilmaukseen osallistui kymmenkunta tavara-aseman puolustajaa.

Jari Toivonen
Purku-uhan alla olevaa tavara-asemaa puolustettiin mielenilmauksella Tampereella – Viranomaiset neuvottelevat tänään kiistellyn rakennuksen kohtalosta

Tampereella Frenckellin virastotalon edustalla järjestettyyn mielenilmaukseen osallistui kymmenkunta tavara-aseman puolustajaa.

Enni MansikkamäkiAamulehti

Tavara-aseman puolustajat kokoontuivat perjantaiaamuna Tampereen Frenckellin virastotalon edustalle mielenilmaukseen. Tavara-aseman kohtalosta järjestetään tänään viranomaisneuvottelu, jossa valmistellaan uutta asemakaavaa kiistellylle alueelle.

Alustavassa asemakaavaluonnoksessa vanha tavara-asema puretaan ja alueelle rakennetaan 7–8 kerroksinen kerrostalo. Sen sijaan toinen kiistelty rakennus Morkun talo jää suunnitelmassa paikoilleen ja sitä kunnostetaan.

Katso, videolta, miltä mielenosoituksessa näytti ja miten tavara-aseman tilanne pitäisi mielenosoittajien mielestä ratkaista:

 

Mielenilmaukseen osallistui kymmenkunta henkilöä ja paikalla oli saman verran median edustajia. Tavara-aseman puolustajat olivat varustautuneet kylteillä, ja pakkasaamussa kaikuivat "Tavara-asema säilytettävä!" ja "Kuka päättää Tampereella?" -huudot.

Salatut suunnitelmat

Paikalla olivat myös Tampereen kaupunginvaltuutettu Sinikka Torkkola (vas.) ja Tampereen vasemmiston puheenjohtaja ja varavaltuutettu Jouni Sirén, jotka kritisoivat päätöksentekoa läpinäkyvyyden puutteesta.

–Päätös on tehty jossain mystisessä ohjausryhmässä, jonka muistiot eivät ole julkisia. Sen sijaan missään poliittisessa päätösvaltaisessa elimessä ei ole tehty päätöstä siitä, että Ratapihankatu vedettäisiin suoraan ja tavara-asema purettaisiin. Meidän ensisijainen vaatimuksemme on, että suunnittelussa pitää olla mukana myös sellainen linjaus, jossa sekä Morkun talo että tavara-asema säilytettäisiin, Torkkola sanoo.

–Aiemmin tavara-asemasta on puhuttu nimenomaan liikenteellisenä ongelmana, mutta yhtäkkiä tilalle ollaan rakentamassa 8-kerroksista tornia. Siitä ei ole puhuttu yhdyskuntalautakunnassa missään vaiheessa puolella tavullakaan, Sirén jatkaa.

Jari Toivonen
Vasemmistovaikuttajat Sinikka Torkkola ja Jouni Sirén ihmettelevät, missä päätös tavara-aseman purkamisesta on tehty.

Vasemmistovaikuttajat Sinikka Torkkola ja Jouni Sirén ihmettelevät, missä päätös tavara-aseman purkamisesta on tehty.

Ei mikään miljardi-investointi

Torkkolan mukaan paras vaihtoehto olisi, jos Ratapihankatu saataisiin kulkemaan tavara-aseman ja ratapihan välistä poistamalla yksi raidepari, etenkin, kun koko ratapihaa on suunniteltu siirrettäväksi toisaalle.

Yhtenä ehdotuksena on myös ollut, että Vellamonkatu suljettaisiin autoilta ja kevyt liikenne menisi tavara-aseman alle tunneliin.

Vasemmistoaktiivit muistuttavat, että Tampereen kokoiselle kaupungille pari miljoonaa ei ole suuri investointi. Aamulehden saamassa Tampereen kaupungin valmisteluaineistossa tavara-aseman purkamisen ja Morkun talon korjauksen alustaviksi kustannuksiksi on arvioitu yhteensä 1,5–1,6 miljoonaa euroa.

Valmisteluaineistossa selvitettiin myös vaihtoehtoisia ratkaisuja, joissa molemmat rakennukset olisivat saaneet jäädä, mutta tällöin kustannukset olisivat nousseet arviolta 3,9 miljoonaan euroon.

Sirénin mielestä tavara-aseman ja Morkun talon kehittäminen pitäisi nähdä liikenneinvestointina.

–Jos Amuritunneliin ja Näsikallion eritasoliittymään löytyy kymmeniä miljoonia euroja, niin on kummallista, ettei tähän asiaan olla valmiita laittamaan muutamaa miljoonaa.

Elina Saarikoski
Alustavassa asemakaavaluonnoksessa Ratapihankatu vedetään suoraan ja tavara-asema puretaan. Paikalle rakennetaan 7-8 kerroksinen kerrostalo.

Alustavassa asemakaavaluonnoksessa Ratapihankatu vedetään suoraan ja tavara-asema puretaan. Paikalle rakennetaan 7-8 kerroksinen kerrostalo.

Tavara-asema

Viinikan liittymän ja Rantatunnelin yhdistävä Ratapihankatu on keskustan tärkeimpiä pääväyliä.

Tällä hetkellä tavara-aseman ympäristö on yksi Tampereen sekavimmista liikennesumpuista, sillä Ratapihankatu joutuu väistämään tavara-asemarakennusta tekemällä mutkan.

Tavara-asema on suojeltu rakennus. Edellinen kaupunginhallitus ei myöntänyt 3,2 miljoonan euron lisämäärärahaa rakennuksen siirtämiseen.


Lue myös nämä


Kommentit (21)

  • Nimetön

    Juurevuudelle ei voi laskea rahallista arvoa. Rakennuskulttuurin säilyttäminen on sivistystä. Vanhat rakennukset on rakennettu hyvin. Uudet tuovat homeongelmia. Onko Aamulehti huomannut, että Nokialla puolusteteaan arvorakennusten (lukio ja Kankaantaan koulu) säilyttämistä parhaillaan 400 ihmisen adressilla?

  • Nimetön

    EI se tavara-aseman mutka ole mikään ongelma, vaan se ettei pyörätie alita ratapihankatua, mikä olisi ollut helppo tehdä.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet