Auto ja liikenne

Professori arvioi, että nopea autokoulu voi olla riski nuorille miehille – itsehillintä pettää turhan helposti

Ajotutkinnon suorittaminen on nuorille miehille helppo nakki, mutta liikenteen riskien sisäistäminen ei, sanoo psykologian emeritusprofessori, joka oli mukana edellisessä ajokorttiuudistuksessa.

Nea Ilmevalta
Professori arvioi, että nopea autokoulu voi olla riski nuorille miehille – itsehillintä pettää turhan helposti

Nuoruus ja kokemattomuus ovat vaarallinen yhdistelmä liikenteessä. Mahdollisuus autokoulun nopeaan läpijuoksuun ei yhtälöä ainakaan helpota, psykologian emeritusprofessori Esko Keskinen pelkää.

Kari PitkänenAamulehti

Heinäkuun alusta voimaan astuva ajokorttiuudistus pudottaa henkilöautokortin suorittajan pakolliset ajotunnit alle puoleen. Entisen 48 ajotunnin sijaan pakollisia ajotunteja on enää 22.

Muutos epäilyttää Turun yliopiston psykologian emeritusprofessori Esko Keskistä. Hän oli kollegoineen tiiviisti mukana edellisen, noin kymmenen vuotta sitten läpi viedyn ajokorttiuudistuksen toteutuksessa.

–Yleinen sääntö on, että mitä helpommin kokelas haluaa suorittaa ajokortin ja mitä nopeammin päästä läpi tutkinnosta, sitä suurempi on hänen mahdollisuutensa joutua onnettomuuteen.

Taustalla tutut syyt

Ajokortin suorittamisen jälkeisille kolareille ovat erityisen alttiita nuoret miehet, jotka yleensä selviää autokoulusta kuin leikiten.

Suurin osa nuorimmista kuljettajista ajaa liikenteessä sääntöjen mukaan ja ilman kolareita. Laskennallisesti nuorimpien 18–20-vuotiaiden kuljettajien onnettomuusriski on kuitenkin noin kolminkertainen verrattuna muutamaa vuotta vanhempiin autoilijoihin.

–Uusien kuljettajien vakavissa onnettomuuksissa on paljon yhteisiä piirteitä: ylinopeus, rattijuopumus, ajaminen ilman turvavyötä sekä väsymys. Onko näistä jokin asia sellainen, jota kuljettajat eivät muka autokoulun jälkeen tiedä? Ei ole.

–Kyse ei olekaan ajokokemuksen, vaan elämänkokemuksen puutteesta. Nuorilta miehiltä pettää liikenteessä itsehillintä, saman ikäisiltä naisilta ajoneuvon hallinta, Keskinen summaa.

Kari Pitkänen
Psykologian emeritusprofessori Esko Keskinen oli mukana edellisessä ajokorttiuudistuksen toteutuksessa.

Psykologian emeritusprofessori Esko Keskinen oli mukana edellisessä ajokorttiuudistuksen toteutuksessa.

Miehestä mittaa

Tutkimusten mukaan 18–20-vuotiaiden kuljettajien ärsytyskynnys on liikenteessä kaikkein matalin.

–Kysyimme nuorilta, kuinka usein toiset liikenteen osalliset ovat haastaneet sinut kilpailuun, Keskinen kertoo.

–Kun kysymys muotoiltiin näin, hämmästyttävän monet miehet kokivat tulleensa haastetuiksi, naiset eivät juuri lainkaan.

Uusimpien onnettomuustietojen perusteella nuorison ajotavat näyttävät onneksi siistiytyneen merkittävästi kymmenessä vuodessa.

Vuonna 2016 nuorimmat, alle 21-vuotiaat kuljettajat olivat pääaiheuttajia enää joka 8. kuolonkolarissa. Osuus oli alhaisin 20 vuoteen.

Tunnistatko riskit?

Heinäkuun alun jälkeen ajokorttia ei enää suoriteta kahdessa vaiheessa kuten tähän asti. Kaikki opetus annetaan tai hankitaan kerralla, minkä jälkeen on edessä kuljettajatutkinto.

Neljän tunnin teoria- ja kymmenen tunnin ajo-opetuksen lisäksi pakollista on kahdeksan tunnin mittainen riskikoulutus. Se jakautuu neljään teoria- ja neljään ajotuntiin, josta osa voidaan suorittaa simulaattorilla.

–Kaksivaiheisuuden poistaminen ei ole yksinomaan huono asia. Vanhasta järjestelmästä oli tullut aika moninainen, ja jopa kahden vuoden väliaika ykkös- ja kakkosvaiheen välillä oli liian pitkä, professori Keskinen myöntää.

–Jotta riskit kuitenkin voisi oikein käsittää ja käsitellä, kuljettajalla pitäisi olla jo kokemusta ajamisesta. Riskitehtävien kysymykset eivät myöskään saisi olla liian itsestään selviä, jotta liikenteen piilevät vaaratekijät tulevat esiin.

Trafi suosittaa riskikoulutuksen käymistä vasta juuri ennen kuljettajantutkintoa. Tällöin kokelaalle on kertynyt ajokokemusta, auton käsittely on hallittua ja oma toiminta liikenteessä varmemmalla pohjalla.


Lue myös nämä


Kommentit (2)

  • Nimetön

    Järjen jättiläiset jälleen tekemässä ajokorttiuudistuksen vähentää ajotunteja sekä simulaattorilla ajoa. Ei tarvitse proffia analysoimaan ko uudistusta kun tyhmemmätkin tietää mitä siitä seuraa. Nähty esim liikuvan poliisin lakkautettua.

  • 30+ ja vieläkin häiritsee

    Kaipasin joskus tämän henkisissä jutuissa muotoa OSALLA nuorista miehistä… Suuri osa tämän hienon yhteiskunnan kantavista voimista on miehiä. Miehiä jotka ovat käyneet tunnollisesti koulunsa ja löytäneet elämällensä suunnan.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio