Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Pieni vaatekauppa kasvoi yksiön alkovista miljoonabisnekseksi – palkittiin nyt Suomen parhaana verkkokauppana

Keminmaalainen verkkovaatekauppa Disturb Scandinavia on voittanut Suomen paras verkkokauppa 2018 -kilpailun suurten kauppojen sarjan. Yritys aloitti yksiöstä, mutta nyt Tiina ja Petri Skinnarin yrityksellä on tuhannen neliön halli Keminmaassa, joka on paitsi varasto myös pieni muotitalonsa. Siellä yritys suunnittelee ja kaavoittaa Disturb Clothing -mallistonsa vaatteita, jotka valmistetaan Kiinassa ja Turkissa. Alussa yhtiökumppaneilla ei ollut mitään kokemusta verkko- saati vaatekaupasta tai edes yrittäjyydestä. Petri oli tehnyt uraansa sähkömiehenä ja Tiina kouluttautunut tuplamaisteriksi ranskan ja kansainvälisen liiketalouden tutkinnoilla. –Verkkovaatekauppa oli totaalinen hyppy tuntemattomaan, Skinnari muistelee. Idea oli alkaa myydä valtavirrasta poikkeavia vaatteita verkossa ja nimenomaan miehille. Aluksi vaatteita myytiin pienestä oululaisesta yksiön alkovista, mutta vuonna 2013 yritys muutti Vantaalle maahantuojan kanssa samoihin tiloihin. –Se oli puolenvuoden vauhtipyrähdys, jossa bisnes otti kunnolla tuulta alleen. Liikevaihto kasvoi lähes kahteen miljoonaan euroon ja seinät tulivat vastaan. Yritys etsi tiloja Vantaalta, mutta yritys käänsi katseensa Ruotsin markkinoille. –Järkeilimme, että rajan läheisyys voisi olla logistisesti fiksua. Niinpä yrittäjät ja heidän varastonsa suuntasivat Keminmaahan, josta Skinnarit ovat alunperin kotoisin. Keminmaassa liikevaihto pysytteli kahden miljoonan euron tuntumassa, kunnes tänä vuonna se otti 30 prosentin harppauksen 2,5 miljoonaan euroon. Keminmaa on osoittautunut hyväksi yrityspaikaksi, vaikka alkuperäinen suunnitelma Ruotsin valloituksesta ei olekaan alkanut – vielä. Pääosa asiakkaista on ollut Suomessa. Siihenkin Keminmaa on ollut logistisesti hyvä kohde. –Suurimpaan osaan maata voimme toimittaa päivässä tai kahdessa paketin, Skinnari kertoo. –Ei ole Suomessa logistisesti mitään väliä missä päin ollaan. Päinvastoin, olemme kamalan tyytyväisiä täällä. Ei ole parkkimaksuja, ruuhkia tai korkeita vuokria. Olemme saaneet todella hyvän, sitoutuneen henkilöstön. Olemme iloisia täällä. Yrityksen palkkalistoilla on nyt 12 henkilöä. Yrityksen myynnistä 98 prosenttia tulee verkosta, mutta yrityksellä on myös pieni kivijalkamyymälä hallinsa yhteydessä. Seuraavaksi yrityksen suunnitelmissa on laajentaa kansainvälisille markkinoille: ensin Ruotsiin, sen jälkeen muihin EU-maihin, kuten Saksaan ja Tanskaan. Yritys on valmistautunut siihen hiomalla entisestään verkkopalveluaan ja asiakaskokemustaan. –Oli kyse verkkokaupan toimivuudesta, toimituksista tai palautuksista, asiakaskokemus on kaikki kaikessa. Pakka on nyt siinä kunnossa, että voimme lähteä kansainvälisille markkinoille, Tiina Skinnari toteaa. Suomen paras verkkokauppa 2018 -kilpailun voitti keminmaalainen Disturb Scandinavia . Toiseksi sarjassa tuli Cocopanda.fi ja kolmanneksi Reima Oy. Kilpailun järjesti Osuuspankki yhdessä kumppaneidensa kanssa. Kuluttajat antoivat kilpailussa yhteensä 60 000 palautetta. –Voittajakaupat ovat panostaneet valikoimaan, joka erottautuu muista. Tämä yhdistettynä verkkokaupan mutkattomaan toteutukseen on omiaan luomaan erinomaisen käyttökokemuksen, sanoo kilpailua järjestäneen Checkout Finlandin toimitusjohtaja Perttu Kröger kilpailun tiedotteessa .