Tampere

Pelastajat leikkasivat kappaleiksi kuusi upouutta autoa Tampereella – Onnettomuuteen joutuneissa sähkö- ja hybridiautoissa piilee vaara, joka palokunnan on otettava huomioon

Palo- ja pelastusalan ammattilaiset harjoittelivat Tampereella, miten onnettomuuden uhreja voi pelastaa turvallisesti.

Eriika Ahopelto/Aamulehti
Pelastajat leikkasivat kappaleiksi kuusi upouutta autoa Tampereella – Onnettomuuteen joutuneissa sähkö- ja hybridiautoissa piilee vaara, joka palokunnan on otettava huomioon

Levittimet ja leikkurit purevat tehokkaasti ja pelastajat pääsevät autojen sisään pelastamaan liikenneonnettomuuden uhreja. Pian tämän auton perä taivutetaan ylös.

Juha LehtinenAamulehti

Suomalaisilla palo- ja pelastusalan ammattilaisilla oli keskiviikkona ainutlaatuinen tilaisuus harjoitella liikenneonnettomuuteen joutuneiden ihmisten pelastamista auton sisältä Tampereen messu- ja urheilukeskuksen pihalla.

Yleensä asiaa harjoitellaan vanhoilla autoilla. Nyt ranskalainen Renault-yhtiö oli tuonut Suomeen kuusi ajokunnossa olevaa upouutta henkilöautoa.

Autot kuorittiin koulutuspäivän aikana auki eri tavoin. Välineinä käytettiin levittimiä ja leikkureita.

Tarkoituksena oli opetella, millä tavalla nykyaikaisen auton sisään päästään pelastamaan matkustajia niin, ettei pelastustyössä oleva pelastaja tai auton sisällä oleva uhri joudu vaaraan.

Katso videolta, miten uusi auto leikataan auki:

 

Palopäällystöliiton koulutuspäällikkö Pasi Uurasmaa kertoo, että tällainen tapahtuma järjestettiin ensimmäistä kertaa Suomessa. Nykyaikaiset autot ovat pelastajien kannalta erilaisia vanhoihin autoihin verrattuna.

Uusissa autoissa voi olla esimerkiksi toistakymmentä turvatyynyä. Edessä olevien tyynyjen lisäksi niitä on auton sivuilla, istuimessa tai jopa ulkona jalankulkijoiden suojaamiseksi. Törmäys voi nostaa esimerkiksi konepellin ilmaan. Pelastajan täytyy ymmärtää, että kaikki turvatyynyt eivät ehkä olekaan onnettomuudessa lauenneet.

–Jos pelastaja ei tunne niiden sijaintia, turvatyynyt saattavat laueta pelastustyön takia tai sen aikana, Uurasmaa kertoo.

Pelastajia varten on verkossa sivustoja, joista voidaan katsoa tabletilla, mihin turvatyynyjä on piilotettu.

Uudet sähkö- ja hybridiautot tuovat omat haasteensa. Sähköauto voi olla käynnissä, mutta pelastaja ei kuule sitä. Pelastustyön aluksi varmistetaan aina, ettei onnettomuusauto pääse lähtemään liikkeelle.

Onnettomuusauton akuissa voi olla edelleen virtaa, joka on aina riski. Jos akut ovat vaurioituneet ja syttyneet esimerkiksi oikosulun takia palamaan, palaminen aiheuttaa kovia myrkkyjä.

Tavallisen ihmisen ei kannata lähteä sammuttamaan akkupaloa vedellä, koska se voi aiheuttaa sähköiskun. Litiumioni-akkua on koulutuspäällikkö Pasi Uurasmaan mukaan vaikea tai lähes mahdoton sammuttaa. Toki ammattilaiset tietävät, miten se tehdään.

Autojen turvatekniikka on kymmenen vuoden aikana kehittynyt. Turvavyöt joustavat ja antavat periksi eikä rintakehän alueelle tule enää vammoja kuin ennen. Uusien autojen korirakenne estää usein sen, ettei matkustaja jää puristuksiin auton sisällä.

Tästä voi syntyä myös sellainen harha, että onnettomuusauton sisällä oleva ihminen ei olisikaan loukkaantunut pahasti.

–Ihminen on kuitenkin edelleen heikko, jos tulee äkkipysähdys.

Onnettomuuspaikalla työskentelevät pelastajat joutuvat nykyisin aikaisempaa useammin vaaraan, kun ohiajavat autot ajavat liian läheltä.

Uurasmaa kertoo, että ainuttakaan pelastajaa ei ole onneksi Suomessa kuollut liikenneonnettomuuksien pelastustehtävissä, mutta läheltä piti -tilanteita on ollut.

Pelastajat laittavat usein yhden paloauton kauemmaksi onnettomuuspaikasta suojaamaan pelastustyössä olevia henkilöitä.

Palomestari Tommi Luhtaniemeä harmittaa, että monet ohiajavat hidastavat vauhtia ottaakseen kuvaa onnettomuudesta. Tämä aiheuttaa uuden onnettomuuden syntymisen ja peräänajon vaaran.

–Pitää keskittyä muuhun liikenteeseen, ei onnettomuuteen, hän sanoo.

Toimi näin

Jos tulet ensimmäisenä onnettomuuspaikalle, pysäytä auto turvallisesti ja riittävän kauas.

Siirry katsomaan, tarvitaanko apua.

Hälytä hätäkeskuksesta apu paikalle.

Varoita muuta liikennettä. Laita varoituskolmio tielle.

Jos hallitset ensiaputaidot, pidä huolta, että uhri pystyy hengittämään ja yritä tyrehdyttää verenvuoto.

Älä ota uhria autosta, ellei auto pala. Jos uhri on tiellä, siirrä se turvaan sivuun.

Jos tulet onnettomuuspaikalle, jossa on pelastustehtävä jo käynnissä, aja ohi. Älä jää kuvaamaan.


Kommentit (2)

  • Nimetön

    Mun auto kuvaa 8 kameralla joka suuntaan napista, ei tarvi topata on hidastimet ja vakautukset. Mutta ei tyynyjä tai hybritiä. Iso neliveto maasturi, aito ei mikään cityminkkiturkki kauppakassi. Itelle tehty ja leimattu.

  • Tampere

    Palomies-ensihoitajat = Suomen luotettavin ammattikunta !

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio