Oletko vaihtamassa puhelinliittymää? Näin kovaa teleoperaattorien kilpailu on

Suomalaiset ovat viime kuukausina vaihtaneet puhelinliittymiä enemmän kuin yli kymmeneen vuoteen.

Petteri Paalasmaa
Oletko vaihtamassa puhelinliittymää? Näin kovaa teleoperaattorien kilpailu on

Usein kilpailevaa tarjousta ei tarvitse edes pyytää, sillä niin kovaa teleoperaattoreiden kilpailu asiakkaista on.

Janne Soisalon-Soininen

Teleoperaattorien välinen kilpailu asiakkaista tuntuu ottavan yhä kovempia kierroksia.

–Markkinoilla on nähty myös hetkellisiä ylilyöntejä. Tarjoukset ovat olleet paikoin hyvin aggressiivisia, DNA:n Kamtsan toteaa.

Markkinoilla on nähty hiljattain tilanteita, joissa edellinen palveluntarjoaja laittaa tarjouksensa paremmaksi pian asiakkaan vaihdettua operaattorinsa toiseen.

Kauppalehden tietojen mukaan operaattorien välinen kilpailu asiakkaista on ajoittain niin kovaa, että uusia tarjouksia satelee välittömästi edellisten perään.

Yhdessä tapauksessa asiakkaalle oli Power-myymälässä ehdotettu sopimuspaketin vaihtoa Elisalta DNA:lle. Useamman liittymän rajattoman puheen, viestien ja datan paketin kokonaishinta oli aiempaa edullisempi, joten asiakas päätti tarttua tarjoukseen.

Se sisälsi vielä lahjakortteja jokaista DNA:lle siirtyvää liittymää kohden.

Seuraavana päivänä Elisalta otettiin kyseiseen asiakkaaseen yhteyttä ja tarjottiin entistä edullisempaa kokonaishintaa. Hintaa markkinoitiin jopa puolet niin sanottua normaalia hintaa halvemmalla.

Teleoperaattorit siis saattavat seurata asiakkaiden valintoja ja toimia nopeasti niiden perusteella. Kilpailevaa tarjousta ei tarvitse edes pyytää.

DNA:n handset-liiketoiminnan johtaja Cedric Kamtsan ei ota kantaa yksittäisiin tapauksiin, mutta myöntää, että alalla saatetaan toimia näin.

–Kyllä tätäkin tapahtuu, Kamtsan sanoo.

Hän painottaa hinnoittelun olevan DNA:lla vain osa kokonaisuutta. Samaa sanovat muutkin operaattorit ja korostavat ensiluokkaisen palvelun tärkeyttä.

Hinnoittelun merkitystä on kuitenkin mahdotonta vähätellä, ainakaan tiukassa kilpailussa asiakkaista.

Numpac hoitaa numeronsiirrot

Elisan, Telian ja DNA:n yhteisesti omistama Numpac pitää tilastoa operaattorilta toiselle siirtyvistä matkapuhelinnumeroista. Numpac täyttää operaattorien numeron- siirto- ja reititysvelvoitteet.

Numeroiden korkea vaihtuvuus lisää operaattorien kustannuksia.

Vuonna 2017 siirtojen määrä kasvoi 18 prosenttia keskimäärin 70 800 numeroon kuukaudessa.

Suomessa on voinut vaihtaa teleoperaattoria vaihtamatta omaa numeroa kesästä 2003 alkaen. Näiden lähes 15 vuoden aikana numeroita on siirtynyt operaattorilta toiselle 10,7 miljoonaa kertaa.


Lue myös nämä


Kommentit (4)

  • Nimetön

    Yli 20 vuotta Soneran, tai nykyään Telian, asiakkaana eikä ikinä tarvetta vaihtaa. Ei se, vaihtamalla se ei parane. 😀

  • Nimetön

    Eiköhän jokainen yritys pyri pitämään asiakkaistaan kiinni ja jos se on hinnasta kiinni, niin ainahan niissä täytyy olla neuvotteluvaraa. Itsekin vaihdoin vuoden vaihteessa puhelinliittymäni toiselle operaattorille mutta syy vaihtoon oli enemmän tekninen kuin hinta, joka pysyi samana.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio