Tampere

Oletko ihmetellyt, mitä pysäköinnintarkastajat tekevät Tampereen busseissa? Tästä on kyse

Tampereen pysäköinninvalvonnan henkilökunta alkaa tarkastaa lippuja Tampereen busseissa. Nyt henkilökuntaa koulutetaan tarkastuksiin HSL:n tarkastajien avulla.

Hanne Tamminen / Tampereen seudun joukkoliikenne
Oletko ihmetellyt, mitä pysäköinnintarkastajat tekevät Tampereen busseissa? Tästä on kyse

Tampereen pysäköinninvalvojat ovat harjoitelleet lippujen tarkastamista HSL:n tarkastajien kanssa. Tamperelaisen tarkastajan tunnistaa keltaisesta viivasta selässä ja hihassa. HSL:n tarkastajilla taas on vaaleansininen kyltti rinnassa.

Jenna Keto-TokoiAamulehti

Tampereen linja-autoissa on nähty viime päivinä suuria määriä lipuntarkastajia, sillä tamperelaiset tarkastajat aloittivat työn opettelun Helsingin Seudun Liikenteen (HSL) tarkastajien koulutuksessa.

Tampereen lipuntarkastajat ovat pysäköinninvalvonnan henkilökuntaa eli pysäköinnintarkastajia. He aloittivat käytännön harjoittelun viime keskiviikkona ja kouluttautuminen jatkuu toistaiseksi edelleen HSL:n tarkastajien kanssa. Kevään aikana Tampereella on tarkoitus siirtyä ainakin osittain tamperelaisiin tarkastajiin.

Laki edellyttää lipuntarkastajilta 160 tunnin koulutuksen. Siksi HSL:ltä siirretään nyt oppia lipuntarkastamisesta. Tampereen seudun joukkoliikenteen asiakaspalvelupäällikkö Tanja Lehtonen sanoo, että pysäköinninvalvonnan henkilökunta oli luonnollinen valinta tarkastajaksi.

–Siellä on samantyyppisiä prosesseja olemassa entuudestaan. He käsittelevät maksuja ja heillä on samantyyppisiä menettelyjä, Lehtonen toteaa.

Pysäköinninvalvonta on tarkastanut lippuja Tampereella myös aiemmin, mutta Tampereella ei tuolloin ollut lupaa tarkastusmaksun perimiseen. Kun Tampere sai luvan tarkastusmaksun perimiseen, pysäköinninvalvonta ei voinut tarkastaa lippuja koulutuksen puutteen takia.

Lehtonen lupaa, että työvoimaa riittää niin pysäköinninvalvontaan kuin lipuntarkastukseenkin. Minkäänlaisia aikatauluja tai työnjakoja ei ole vielä tehty.

Yli 10 000 euroa kuukaudessa

Helsingin seudun liikenteelle on maksettu viime vuonna yli 10 000 euroa kuukaudessa tarkastuksista. Pian tarkastajia on myös Tampereelta, mutta kaupunki on samalla selvittänyt yhteistyötä myös Jyväskylän kaupungin kanssa, kertoo Lehtonen.

–Tänä vuonna on tarkoitus kokeilla kaikenlaista ja testata uusia yhteistyökuvioita. Mitään pidemmän aikavälin päätöksiä ei ole tehty siitä, kuka lopulta tarkastukset hoitaa. Lähinnä tässä kokeillaan asioita ennen ratikan tuloa vuonna 2021, sanoo Lehtonen.

HSL aloitti tarkastukset lähes pari vuotta sitten vuoden 2016 kesällä. Ensimmäisen tarkastusvuoden aikana vuosien 2016 ja 2017 välillä Tampereella tarkastettiin yli 26 000 matkustajaa. Tuolloin määrättiin alle 100 tarkastusmaksua.

Tarkkoja tavoitteita tämän vuoden tarkastusmääristä ei ole, mutta Lehtosen mukaan busseissa tullaan tekemään tarkastuksia viikoittain. Toiminnasta ei välttämättä tule päivittäistä ainakaan heti.

Lehtonen ei osaa arvioida, tuottaako muutos säästöjä. Aiemmin on arvioitu, että omien työntekijöiden käyttäminen nostaisi kuluja.

–Jos toiminta laajenee, myös hinta nousee. Siitä ei ole vielä tehty päätöksiä. Vuoden lopulla olemme taas viisaampia.

Lue myös:

Tampere maksaa yli 10 000 euroa kuussa bussien lipuntarkastuksesta, vaikka vain ani harva matkustaa pummilla – Näin kaupunki perustelee

Bussilippujen tarkastus

HSL on tarkastanut 1,5 vuotta tamperelaisten matkalippuja. Tampere on maksanut palvelusta kuukaudessa yli 10 000 euroa. Myös tarkastusmaksut menivät HSL:lle.

Koulutuksen jälkeen bussilippuja tarkastaa myös Tampereen pysäköinninvalvonnan henkilökunta. Tamperelaisten tarkastajien tekemät tarkastusmaksut päätyvät Tampereen kaupungille.

Tarkastusmaksu ilman lippua tai väärällä lipulla matkustavalle on 80 euroa.

Vuodessa Tampereella tarkastettiin yli 25 000 matkustajaa yli 2 900 bussissa. Busseissa määrättiin vain noin 100 tarkastusmaksua. Mittaus tehtiin vuosien 2016 ja 2017 aikana.


Lue myös nämä


Kommentit (28)

  • Nimetön

    Onpas kannattavan kuuloista jos 18kk valvottu, ja saatu 100 kiinni, niin jokaiseen 80 virhemaksuun on laitettu 1800 euroa valvontaan kuuluvaa kustannusta. Jos olisin saatu 200 kiinni niin silloin ei olis kulunut kun 900 euroa jokaista 80 virhemaksua kohti. Mutta tälle on varmaan hyvä syy… o_O

  • Nimetön

    Pysäkillä kannattaa kaikkien istua sillä pienellä katoksessa olevalla penkillä sopi tai ei. Samaten bussissa kannattaa katsoa ettei ole hiekkaa kenkien alla.

    Muuten antavat tarkastusmaksun maastossa olemisesta.

    Saa nähdä mitä muita omia sääntöjä keksivät.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio