Kansi ja areena

Tampereen Kannen ja areenan työt käynnissä – Lue tästä kaikki tulevien vuosien suurimmasta rakennushankkeesta

Päivitämme tähän juttuun aina uusimmat tiedot monitoimiareenan ja Tampereen uuden kannen rakentamisesta.

Studio Daniel Libeskind
Tampereen Kannen ja areenan työt käynnissä – Lue tästä kaikki tulevien vuosien suurimmasta rakennushankkeesta

Tampereen Kannen ja areenan korkeimmat tornitalot nousevat 100 metrin korkeudelle.

Raili Roth, Tatu AiroAamulehti

Kansi ja areena -hankkeen toteutuminen varmistui tammikuussa 2018 Tampereella lopullisen rakentamispäätöksen myötä. Samalla hankkeen rakennustyöt pääsivät täyteen vauhtiin.

Tampereen ydinkeskustaan, junanradan päälle, rakennetaan kansi, jonka päälle tehdään noin 13 000 katsojaa vetävä monitoimiareena, toimisto- ja liiketiloja, asuntoja, hotelli ja muun muassa kasino. Visiosuunnitelman teki kuuluisa arkkitehti Daniel Libeskind.

Areenan on tarkoitus valmistua vuonna 2021 ja koko kansi- ja areenahankkeen vuonna 2024. Areena ehtii näin valmiiksi sopivasti ennen Suomen jääkiekon MM-kisoja vuonna 2022.

Lue lisää: Kansi ja areena -hanke sai lopullisen sinetin – "Rakentamisen tahti työmaalla kiihtyy"

Monitoimiareenan osakassopimus allekirjoitettiin lokakuussa 2017. Rahoitussopimus monitoimiareenan sijoittajien eli OP-ryhmän vakuutus- ja eläkeyhteisöjen, Lähi-Tapiola-ryhmän, rakennusliike SRV:n sekä kaupungin muodostaman yhteisyrityksen sekä monitoimiareenan rahoittajien kanssa allekirjoitettiin tammikuussa 2018. Monitoimiareenan rahoittajat ovat Nordea, OP Tampere, Handelsbanken ja Lähi-Tapiola.

Monitoimiareenalle on myönnetty 18 miljoonan euron valtiontuki.

Studio Daniel Libeskind
Monotoimiareenan rakennetyöt alkoivat syksyllä 2017.

Monotoimiareenan rakennetyöt alkoivat syksyllä 2017.

Työt alkoivat 2017

Kansi- ja areenahankkeen rakennustyöt alkoivat vuoden 2017 lopulla Tampereen ratapihalla Sorin sillan eteläpuolella. Alueella olivat tuolloin menossa noin vuoden kestävät koepaalutukset, kertoi hankkeen päätoteuttajan SRV:n Pirkanmaan aluejohtaja Henri Sulankivi. Koepaalutuksen avulla selvitettiin maa- ja kallioperän ominaisuuksia kannen ja areenan lopullista perustamista varten.

Tampereen Kansi ja areena -hankkeen päätoteuttaja SRV tilasi eteläisen kansiurakan toteutuksen Kreate Oy:ltä.

Eteläkannen pinta-ala tulee olemaan noin 20 000 neliömetriä eli kaksi hehtaaria. Kannelle SRV rakentaa hotellin ja kasinon sisältävän monitoimiareenan sekä kaksi korkeaa tornitaloa. Torneihin tulee liiketilaa, toimistoja ja asuntoja.

SRV suunnittelee työvaiheet yhdessä Liikenneviraston kanssa. Töitä sovitellaan hiljaisen junaliikenteen aikoihin.

Tampereen monitoimiareena on Liikenneviraston johtajan Pekka Petäjäniemen mukaan ratarakentamisen pilottihanke Suomessa. Areenasta on saatu toimintamalleja myös Turun, Oulun ja Tikkurilan hankkeisiin.

Hankesopimuksen allekirjoituksessa selvisi, että kasinon päälle rakennettavaan hotelliin tulee uudenalisia areenahuoneita.

Monitoimiareenan kokonaislaajuus on lähes 50 000 neliömetriä. Liike- ja toimistotiloille, asunnoille ja hotellille tulee runsaat 60 000 neliötä.

Suomen suurimmalle tapahtuma-areenalle sopivat kiekon lisäksi myös kansainvälisen mittakaavan konsertit. Katsomoon mahtuu jääkiekossa 13 000 ihmistä, konserteissa jopa 14 000 ihmistä.

Tavoitteena on, että pohjoiskannen rakentaminen alkaa heti ykkösvaiheen jälkeen. Pohjoiskannen päälle rakennetaan kolme tornitaloa lisää.

Alun perin tornitalot oli ajateltu ensisijassa toimistoiksi, nyt kaupunkilaisten odotetaan muuttavan niihin. Alueelle tulee jopa tuhat uutta asuntoa.

Lue lisää:Tampereen Kasino tulee Areenalle – "Uskon että päätös vauhdittaa myös Areena-hanketta"

Lue lisää: Monitoimiareenan hotellihuoneista on suora näköyhteys kiekkopeliin tai konserttiin

Studio Daniel Libeskind
Monitoimiareenan konserttiin mahtuu 14000 ihmistä.

Monitoimiareenan konserttiin mahtuu 14000 ihmistä.

Tausta

Vuonna 2009 NCC ja Rikard Bjurström julkistivat Tampereen keskusareenan ensimmäiset suunnitelmat ja paikan radan päällä. Vuonna 2010 NCC tilasi alueelle visiosuunnitelman maailmankuululta arkkitehdiltä Daniel Libeskindilta.

Studio Daniel Libeskind
Alueen tornitaloihin tulee 1000 uutta asuntoa. Viimeisten tornitalojen pitäisi valmistua vuonna 2024.

Alueen tornitaloihin tulee 1000 uutta asuntoa. Viimeisten tornitalojen pitäisi valmistua vuonna 2024.

NCC vetäytyi suurrakentamisesta joulukuussa 2014.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi hankkeen toteutussopimuksen ja yhteistyökumppaneiksi SRV-Yhtiöt ja SRV-Rakennuksen toukokuussa 2016.

Lue juttu: Nyt on nimet paperissa: Tampere ja SRV allekirjoittivat kannen ja areenan toteutussopimuksen

Kaupungin laskelmien mukaan hanke tuo Tampereelle rakentamisen aikana vuosina 2017–2025 noin 3 600 työpaikkaa, eli noin 440 työpaikkaa vuodessa.

Rakentamisen huippuvuonna 2020 Tampereen alueelle pitäisi tulla hakkeesta noin 880 työpaikkaa ja muualle Pirkanmaalle 85 työpaikkaa.

Tonttihinnat kuohuttivat

Toukokuussa 2016 Aamulehti uutisoi Tampereen Kansi ja areena -hankkeen salaisesta toteutussopimuksesta.

Lue juttu: Tietovuoto paljastaa: Tampere myy tornitalojen tontteja SRV:lle poikkeuksellisen halvalla

Eteläkannen tornitalojen kerrosneliöhinnaksi tuli kaupassa 9,09 euroa. Pohjoiskannen tornitalojen kerrosneliön hinnaksi jäi 7,50 euroa.

Rakennusalan asiantuntija sanoi Aamulehdelle, että tonttien hinnoittelu on täysin poikkeuksellista. Asiantuntija arvioi, että Tampereen kaupungilla tuli areenahankkeen kanssa hätä

Kannen ja areenan suunnittelijat

Daniel Libeskindin toimiston tehtävänä oli suunnitella kaupunkikuvaan sopiva kokonaisuus, jossa Keskusareena ja muu kannelle tuleva rakennusmassa liitetään arkkitehtuurisesti ja kaupunkikuvallisesti yhteen ympäröivän rakennuskannan kanssa. Libeskindin visiosuunnitelma esiteltiin marraskuussa 2010.

Keväällä 2017 Studio Liebskindin Tampereen projektin pääarkkitehti Stefan Blach joukkoineen pohti, miten Tapparan ja Ilveksen kotiareenan viherkatto voitaisiin toteuttaa. Aamulehti tapasi hankkeen arkkitehdit toukokuussa New Yorkissa.

Hotelli oli asettumassa piirustuspöydillä ja pienoismalleissa luontevasti areenan ylimpiin kerroksiin.

Kuka rakentaa ja mitä

Tampereen kaupunki ja sijoittajaryhmä solmivat Kansi ja areena -hankkeen toteutuksesta 11.5.2017 ehdollisen osakassopimuksen. Hankkeen pääosakas on SRV:n, LähiTapiola-ryhmän ja OP Ryhmän vakuutus- ja eläkeyhteisöjen yksityinen sijoittajaryhmä ja vähemmistöosakkaana Tampereen kaupunki.

Sijoittajaryhmä ja Tampereen kaupunki muodostavat areenakonsortion, joka rakennuttaa monitoimiareenan ja harjoitushallin. Lisäksi sijoittajaryhmä rakennuttaa hankkeen muut osat eli asuintornit, hotellin, toimisto- ja liiketilat sekä pysäköintihallin. Kokonaisuuteen kuuluu myös kuuden asuinkerrostalon rakennuttaminen Ranta-Tampellaan.

Kaupungin panostus hankkeeseen on 60 miljoonaa euroa. Sijoitus monitoimiareenan omistavaan yhtiöön on 26 miljoonaa, kaupungin omistukseen tulevan kannen rakentaminen 22,7 miljoonaa euroa ja kannen infrastruktuuri 11,3 miljoonaa euroa.

Koko Kansi ja areena -hankkeen kokonaisarvo on yli 500 miljoonaa euroa. Areenan ja harjoitushallin osuus on noin 100 miljoonaa euroa.

Asmo Raimoaho

Kaksi valitusta alkuvuodesta 2017

Kansi ja areena -hankkeesta tehtiin alkuvuodesta 2017 kaksi valitusta korkeimpaan hallinto-oikeuteen (KHO).

Valitusten takana olivat Tampereen kaupunginvaltuutettu, nykyisin Vaihtoehto Tamperetta edustava Aarne Raevaara ja perussuomalaisten Ossi Aho.

Valittajien mielestä kaupungin päätöksenteko asiassa oli salailevaa ja perustui tarkoituksenmukaiseen laintulkintaan.

KHO:ta pyydettiin myös tutkimaan, voiko Tampereen kaupunki näin sijoittaa yksityiseen hankkeeseen 60 miljoonaa ja ottaa kantaakseen huomattavan riskisijoituksen ilman turvaavia ehtoja.

KHO hylkäsi kaikki valittajien vaatimukset. Päätös julkistettiin 30. kesäkuuta.

Tämä on Aamulehden Tästä on kyse -artikkeli, joka kertoo kaiken Tampereen Kansi ja areena -hankkeesta. Artikkelia päivitetään aina tarvittaessa.

Tampereen monitoimiareena vuosi vuodelta

2009: NCC ja Rikard Bjurström julkistivat keskusareenan ensimmäiset suunnitelmat ja paikan radan päällä. Asemakaavamuutos vireille.

2010: Kaupunginhallitus hyväksyi areenaan liittyvät rahoituskuviot ja päätti rakentaa kannen. Valtuusto teki periaatepäätöksen kannen ja areenan rakentamisesta. Arkkitehti Daniel Libeskindin mukaantulo julkistetaan.

2011: Asemakaavan muutos hyväksytään.

2012: Korkein hallinto-oikeus hylkäsi kaavaa koskevat valitukset ja asemakaavan muutos vahvistui.

2010–2014: Areenalle etsitään rahoitusta ja tiedot tilanteesta vaihtelevat.

Helmikuu 2014: Keskusareena Oy ei saa rahoitusta kuntoon. Maaliskuussa Tampereen kaupunki ja NCC alkavat yhdessä viedä hanketta eteenpäin ja hakevat areenalle uutta toimijaa. Joulukuussa NCC vetäytyy hankkeesta, kaupunki etsii kannelle uutta kumppania. Areenan neuvottelut jatkuvat entisellään.

2015: Kaksi yritysryhmittymää on kiinnostunut hankkeesta. Toisessa ovat Lemminkäinen Talo, Lemminkäinen Infra, Restamax ja Eppu Normaali Oy. Toisen muodostavat SRV-Yhtiöt ja SRV-Rakennus. Kaupunginhallitus hyväksyy Liikenneviraston kanssa neuvotellun hankesopimuksen marraskuussa. Kaupunki maksaa tarvittavista maa-alueista 500 000 euroa.

2016: Kaupunginvaltuusto hyväksyi hankkeen toteutussopimuksen ja yhteistyökumppaneiksi SRV-Yhtiöt ja SRV-Rakennuksen. RAY päätti perustaa Suomen toisen kasinon Tampereelle osaksi monitoimiareenaa. Rakennusyhtiö SRV haki poikkeamislupaa, jonka ansiosta asuntoja voisi rakentaa alueelle enemmän kuin asemakaava sallii.

2017: Tampereen kaupunki ja SRV allekirjoittivat 3.10. osakassopimuksen. Ratapihalla alkoivat sähkötyöt. Viikolla 41 ovat vuorossa raideohjausten muutostyöt. Myös koepaalutukset on tarkoitus aloittaa lokakuussa.

2018: Suunnitelmien mukaan kannen rakenteet ja pilarit nousevat junaradan päälle.

2019: Areenan, hotellin, kasinon ja kahden tornitalon rakennustyöt alkavat.

2020–2021: Monitoimiareena ja ensimmäiset talot valmiina.

2022: Pohjoiskannen rakentamisen olisi tarkoitus alkaa.

2023: Pohjoiskannen kolme asuintornia alkavat nousta.

2024: Uusi kaupunginosa on valmis.


Lue myös nämä


Kommentit (20)

  • Nimetön

    Taitaa Tampereelta mennä jääkiekon 2022 kisat ohi, kun Helsingissä aletaan rakentamaan nopemmalla aikataululla uutta areena vuodeksi 2022.

  • Nimetön

    Nyt näyttää kansi ulottuvan jo Armonkalliolle asti… koskas tuo jatke on kaavoitettu? Koko ajan kun projektista on kirjoitettu, on kannen pitänyt ulottua vain asemalle asti. Ratapihankadun ja rautatien väliin tulee kohta jo rivi tornitaloja, sitten vielä kansi? No, jäähän se koko idean ja ratavarren liikenteen rampauttava tavara-aseman röttelö sentään paikoilleen,

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio