Kansi ja areena

Tampereen Kannen ja areenan työt käynnissä – Lue tästä kaikki tulevien vuosien suurimmasta rakennushankkeesta

Päivitämme tähän juttuun aina uusimmat tiedot monitoimiareenan rakentamisesta.

Studio Daniel Libeskind
Tampereen Kannen ja areenan työt käynnissä – Lue tästä kaikki tulevien vuosien suurimmasta rakennushankkeesta

Tampereen Kannen ja areenan korkeimmat tornitalot nousevat 100 metrin korkeudelle.

Raili RothAamulehti

Kannen ja areenan rakennustyöt ovat jo alkaneet Tampereen ratapihalla Sorin sillan eteläpuolella. Alueella ovat menossa koepaalutukset, kertoi hankkeen päätoteuttajan SRV:n Pirkanmaan aluejohtaja Henri Sulankivi.

Koepaalutuksen avulla selvitetään maa- ja kallioperän ominaisuuksia Kannen ja areenan lopullista perustamista varten.

Hallitus on esittänyt lisätalousarviossaan Tampereen monitoimiareenalle 18 miljoonaa euroa. Eduskuntakäsittelyn jälkeen rahoituksen siunaa lopullisesti opetus- ja kulttuuriministeriö.

Tampereen Kansi ja areena -hankkeen päätoteuttaja SRV tilasi eteläisen kansiurakan toteutuksen Kreate Oy:ltä.

Lue juttu:Hallitus esittää monitoimiareenalle 18 miljoonaa euroa – Näin kommentoi SRV päätöksen vaikutuksia: "Aivan loistavaa, viimeisiä ulkoisia uhkia poistui"

Vuoden paalutustyöt

Työt siis alkoivat, ennen kuin eduskunta on päättänyt lisätalousarviosta ja samalla 18 miljoonan euron valtiontuesta areenalle. Lisäksi Tampereen kaupungin ja sijoittajaryhmän on vielä tehtävä investointipäätös, jolla hanke käynnistetään monitoimiareenan osalta.

Kannen ja areenan paalutustyöt kestävät noin vuoden.

Eteläkannen pinta-ala tulee olemaan noin 20 000 neliömetriä eli kaksi hehtaaria. Kannelle SRV rakentaa hotellin ja kasinon sisältävän monitoimiareenan sekä kaksi korkeaa tornitaloa.

SRV suunnittelee työvaiheet yhdessä Liikenneviraston kanssa. Töitä sovitellaan hiljaisen junaliikenteen aikoihin.

Tampereen monitoimiareena on Liikenneviraston johtajan Pekka Petäjäniemen mukaan ratarakentamisen pilottihanke Suomessa. Areenasta on saatu toimintamalleja myös Turun, Oulun ja Tikkurilan hankkeisiin.

Hankesopimuksen allekirjoituksessa selvisi, että kasinon päälle rakennettavaan hotelliin tulee uudenalisia areenahuoneita.

Lue juttu: Monitoimiareenan hotellihuoneista on suora näköyhteys kiekkopeliin tai konserttiin

Näin rakennustyöt jatkuvat

Vuoden 2018 kuluessa ratapihan eteläpää saa kannen, jonka päälle nousevat elämysareena ja kaksi tornitaloa. Torneihin tulee liiketilaa, toimistoja ja asuntoja.

Areenan yhteyteen on suunnitteilla myös hotelli ja kasino.

Lue juttu: Näin Kannen ja Areenan rakentaminen etenee: enää valtionosuus ja investointipäätös uupuvat – Uusi kaupunginosa syntyy seitsemässä vuodessa

Syyskuussa Kreate Oy teki jo meluilmoituksen monitoimiareenan paalutuksesta ja iskuvasaroinnista ratapiha-alueella Sorin sillan eteläpuolella. Luvat haluttiin hankkia valmiiksi, jotta työt voivat alkaa heti, kun SRV ja kaupunki ovat päättäneet aloittaa rakennustyöt.

SRV Rakennus Oy:n hankekehitysjohtaja Kari Mäkelä sanoi Aamulehdelle, että töitä tullaan tekemään myös yöaikaan, koska päivällä radalla liikkuvat junat.

Loppuvuosi menee rakentamisen valmistelutöihin ja tontin paalutukseen.

Studio Daniel Libeskind
Monotoimiareenan rakennetyöt alkavat jo syksyllä.

Monotoimiareenan rakennetyöt alkavat jo syksyllä.

Lisätalousarvio sinetöi marraskuussa

Tampereen monitoimiareena on saamassa 18 miljoonaa euroa valtion tukea. Summa on kirjattu opetus- ja kulttuuriministeriön liikuntapaikkojen rahoitussuunnitelmaan vuosille 2017–2020.

Lue juttu: Tampereen areenahanke nytkähti eteenpäin – Mitä se tarkoittaa ja milloin 18 miljoonaa kilahtaa kassaan?

Lopullisen päätöksen avustuksesta tekee eduskunta hyväksyessään lisätalousarvion marraskuun alkupuolella.

Elokuussa EU-komissio näytti elokuussa vihreää valoa hankkeen valtionavustukselle.

Mikä Kansi ja areena?

Vuoden 2018 kuluessa ratapihan Sorin sillan eteläpuoli saa kannen, jonka päälle nousevat elämysareena ja kaksi tornitaloa. Areenan yhteyteen on suunnitteilla myös hotelli kasinoineen.

Lue juttu: Tampereen Kasino tulee Areenalle – "Uskon että päätös vauhdittaa myös Areena-hanketta"

Monitoimiareenan kokonaislaajuus on lähes 50 000 neliömetriä. Liike- ja toimistotiloille, asunnoille ja hotellille tulee runsaat 60 000 neliötä.

Suomen suurimmalle tapahtuma-areenalle sopivat kiekon lisäksi myös kansainvälisen mittakaavan konsertit. Katsomoon mahtuu jääkiekossa 13 000 ihmistä, konserteissa jopa 14 000 ihmistä.

Studio Daniel Libeskind
Monitoimiareenan konserttiin mahtuu 14000 ihmistä.

Monitoimiareenan konserttiin mahtuu 14000 ihmistä.

Nykyisen arvion mukaan rakennustöiden ensimmäinen vaihe valmistuu vuonna 2021. Areena ehtii näin valmiiksi sopivasti ennen Suomen jääkiekon MM-kisoja vuonna 2022.

Tavoitteena on, että pohjoiskannen rakentaminen alkaa heti ykkösvaiheen jälkeen. Pohjoiskannen päälle rakennetaan kolme tornitaloa lisää.

Alun perin tornitalot oli ajateltu ensisijassa toimistoiksi, nyt kaupunkilaisten odotetaan muuttavan niihin. Alueelle tulee jopa tuhat uutta asuntoa.

Tausta

Vuonna 2009 NCC ja Rikard Bjurström julkistivat Tampereen keskusareenan ensimmäiset suunnitelmat ja paikan radan päällä. Vuonna 2010 NCC tilasi alueelle visiosuunnitelman maailmankuululta arkkitehdiltä Daniel Libeskindilta.

Studio Daniel Libeskind
Alueen tornitaloihin tulee 1000 uutta asuntoa. Viimeisten tornitalojen pitäisi valmistua vuonna 2024.

Alueen tornitaloihin tulee 1000 uutta asuntoa. Viimeisten tornitalojen pitäisi valmistua vuonna 2024.

NCC vetäytyi suurrakentamisesta joulukuussa 2014.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi hankkeen toteutussopimuksen ja yhteistyökumppaneiksi SRV-Yhtiöt ja SRV-Rakennuksen toukokuussa 2016.

Lue juttu: Nyt on nimet paperissa: Tampere ja SRV allekirjoittivat kannen ja areenan toteutussopimuksen

Kaupungin laskelmien mukaan hanke tuo Tampereelle rakentamisen aikana vuosina 2017–2025 noin 3 600 työpaikkaa, eli noin 440 työpaikkaa vuodessa.

Rakentamisen huippuvuonna 2020 Tampereen alueelle pitäisi tulla hakkeesta noin 880 työpaikkaa ja muualle Pirkanmaalle 85 työpaikkaa.

Tonttihinnat kuohuttivat

Toukokuussa 2016 Aamulehti uutisoi Tampereen Kansi ja areena -hankkeen salaisesta toteutussopimuksesta.

Lue juttu: Tietovuoto paljastaa: Tampere myy tornitalojen tontteja SRV:lle poikkeuksellisen halvalla

Eteläkannen tornitalojen kerrosneliöhinnaksi tuli kaupassa 9,09 euroa. Pohjoiskannen tornitalojen kerrosneliön hinnaksi jäi 7,50 euroa.

Rakennusalan asiantuntija sanoi Aamulehdelle, että tonttien hinnoittelu on täysin poikkeuksellista. Asiantuntija arvioi, että Tampereen kaupungilla tuli areenahankkeen kanssa hätä

Kannen ja areenan suunnittelijat

Daniel Libeskindin toimiston tehtävänä on suunnitella kaupunkikuvaan sopiva kokonaisuus, jossa Keskusareena ja muu kannelle tuleva rakennusmassa liitetään arkkitehtuurisesti ja kaupunkikuvallisesti yhteen ympäröivän rakennuskannan kanssa. Libeskindin visiosuunnitelma esitellään marraskuussa 2010.

Keväällä 2017 Studio Liebskindin Tampereen projektin pääarkkitehti Stefan Blach joukkoineen pohti, miten Tapparan ja Ilveksen kotiareenan viherkatto voitaisiin toteuttaa. Aamulehti tapasi hankkeen arkkitehdit toukokuussa New Yorkissa.

Hotelli oli asettumassa piirustuspöydillä ja pienoismalleissa luontevasti areenan ylimpiin kerroksiin.

Kuka rakentaa ja mitä

Tampereen kaupunki ja sijoittajaryhmä solmivat Kansi ja areena -hankkeen toteutuksesta 11.5.2017 ehdollisen osakassopimuksen. Hankkeen pääosakas on SRV:n, LähiTapiola-ryhmän ja OP Ryhmän vakuutus- ja eläkeyhteisöjen yksityinen sijoittajaryhmä ja vähemmistöosakkaana Tampereen kaupunki.

Sijoittajaryhmä ja Tampereen kaupunki muodostavat areenakonsortion, joka rakennuttaa monitoimiareenan ja harjoitushallin. Lisäksi sijoittajaryhmä rakennuttaa hankkeen muut osat eli asuintornit, hotellin, toimisto- ja liiketilat sekä pysäköintihallin. Kokonaisuuteen kuuluu myös kuuden asuinkerrostalon rakennuttaminen Ranta-Tampellaan.

Kaupungin panostus hankkeeseen on 60 miljoonaa euroa. Sijoitus monitoimiareenan omistavaan yhtiöön on 26 miljoonaa, kaupungin omistukseen tulevan kannen rakentaminen 22,7 miljoonaa euroa ja kannen infrastruktuuri 11,3 miljoonaa euroa.

Koko Kansi ja areena -hankkeen kokonaisarvo on yli 500 miljoonaa euroa. Areenan ja harjoitushallin osuus on noin 100 miljoonaa euroa.

Asmo Raimoaho

Kaksi valitusta alkuvuodesta 2017

Kansi ja areena -hankkeesta tehtiin alkuvuodesta 2017 kaksi valitusta korkeimpaan hallinto-oikeuteen (KHO).

Valitusten takana olivat Tampereen kaupunginvaltuutettu, nykyisin Vaihtoehto Tamperetta edustava Aarne Raevaara ja perussuomalaisten valtuutettu Ossi Aho.

Valittajien mielestä kaupungin päätöksenteko asiassa oli salailevaa ja perustui tarkoituksenmukaiseen laintulkintaan.

KHO:ta pyydettiin myös tutkimaan, voiko Tampereen kaupunki näin sijoittaa yksityiseen hankkeeseen 60 miljoonaa ja ottaa kantaakseen huomattavan riskisijoituksen ilman turvaavia ehtoja.

KHO hylkäsi kaikki valittajien vaatimukset. Päätös julkistettiin 30. kesäkuuta.

Tämä on Aamulehden Tästä on kyse -artikkeli, joka kertoo kaiken Tampereen Kansi ja areena -hankkeesta. Artikkelia päivitetään aina tarvittaessa.

Tampereen monitoimiareena vuosi vuodelta

2009: NCC ja Rikard Bjurström julkistivat keskusareenan ensimmäiset suunnitelmat ja paikan radan päällä. Asemakaavamuutos vireille.

2010: Kaupunginhallitus hyväksyi areenaan liittyvät rahoituskuviot ja päätti rakentaa kannen. Valtuusto teki periaatepäätöksen kannen ja areenan rakentamisesta. Arkkitehti Daniel Libeskindin mukaantulo julkistetaan.

2011: Asemakaavan muutos hyväksytään.

2012: Korkein hallinto-oikeus hylkäsi kaavaa koskevat valitukset ja asemakaavan muutos vahvistui.

2010–2014: Areenalle etsitään rahoitusta ja tiedot tilanteesta vaihtelevat.

Helmikuu 2014: Keskusareena Oy ei saa rahoitusta kuntoon. Maaliskuussa Tampereen kaupunki ja NCC alkavat yhdessä viedä hanketta eteenpäin ja hakevat areenalle uutta toimijaa. Joulukuussa NCC vetäytyy hankkeesta, kaupunki etsii kannelle uutta kumppania. Areenan neuvottelut jatkuvat entisellään.

2015: Kaksi yritysryhmittymää on kiinnostunut hankkeesta. Toisessa ovat Lemminkäinen Talo, Lemminkäinen Infra, Restamax ja Eppu Normaali Oy. Toisen muodostavat SRV-Yhtiöt ja SRV-Rakennus. Kaupunginhallitus hyväksyy Liikenneviraston kanssa neuvotellun hankesopimuksen marraskuussa. Kaupunki maksaa tarvittavista maa-alueista 500 000 euroa.

2016: Kaupunginvaltuusto hyväksyi hankkeen toteutussopimuksen ja yhteistyökumppaneiksi SRV-Yhtiöt ja SRV-Rakennuksen. RAY päätti perustaa Suomen toisen kasinon Tampereelle osaksi monitoimiareenaa. Rakennusyhtiö SRV haki poikkeamislupaa, jonka ansiosta asuntoja voisi rakentaa alueelle enemmän kuin asemakaava sallii.

2017: Tampereen kaupunki ja SRV allekirjoittivat 3.10. osakassopimuksen. Ratapihalla alkoivat sähkötyöt. Viikolla 41 ovat vuorossa raideohjausten muutostyöt. Myös koepaalutukset on tarkoitus aloittaa lokakuussa.

2018: Suunnitelmien mukaan kannen rakenteet ja pilarit nousevat junaradan päälle.

2019: Areenan, hotellin, kasinon ja kahden tornitalon rakennustyöt alkavat.

2020–2021: Monitoimiareena ja ensimmäiset talot valmiina.

2022: Pohjoiskannen rakentamisen olisi tarkoitus alkaa.

2023: Pohjoiskannen kolme asuintornia alkavat nousta.

2024: Uusi kaupunginosa on valmis.


Lue myös nämä


Kommentit (17)

  • Mikään ei ole ilmaista, saati edullista

    ”Rahoitusmielessäkin hanke on erinomainen: kaupunki saa varsin maltillisella investoinnilla yli 400 miljoonaa yksityistä investointirahaa kaupunkiin, joka näkyy mm. työllisyydessä koko rakentamisen ajan.”

    Maltillinen investointi, mikä se on? Nämä investoinnit paisuvat jo alkumetreillä kuin pullataikina., eikä loppua näy. Jos yhtään ”velkaa velan päälle-ottoa” niin ratikassa kuin tunnelinpätkässä olet huomannut. Tai olisi pitänyt huomata. Kuukausihuollot, neljännesvuosihuollot, puolivuotishuollot ja vuosihuollot ja muut näpertelyt nielevät oman suuren osuutensa.
    Miten näkyy työllisyydessä? Rakentajia tulee lähiulkomaita myöten, vaikka sitä ei myönnetä.

  • on

    siellä kuvituskuvan perusteella etäläpuistokin täynnä taloja ja moni muupaikka joita ei varmaan vielä ole julkistettu ja yllättäin ne tullaan hyväksymään tiukoin enemmistöin 😉

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet