Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Näin sain parhaan tarjouksen puhelinliittymästä ja säästin 84 euroa vuodessa – Operaattorien tarjouskilpailu alkaa olla härskiä peliä

Haluatko parhaimman mahdollisen tarjouksen puhelinliittymästä? Älä ikinä tyydy nykyisen operaattorisi ensimmäiseen ehdotukseen. Minulla loppui erään suomalaisen operaattorin määräaikaisen liittymän tarjous huhtikuussa. Liittymä maksoi 22,90 euroa kuussa. Muutama viikko ennen määräajan päättymistä operaattori lähestyi ja esitti tarjouksen: saat nyt uuden, hieman nopeamman liittymän hintaan 24,90 euroa, jos toimit nopeasti. Minulle annettiin myös vaihtoehto: jos pidit nykyisestä liittymästäsi, saat senkin hintaan 24,90 euroa – eli kaksi euroa aiempaa kalliimmalla. Ilman tarjouksia liittymien hinnat ovat 30 euron tienoilla. Olisin voinut kävellä operaattorini liikkeeseen kysymään parempaa tarjousta, mutta tuttavien kokemuksista viisastuneena tiesin, ettei kannata. Sitä tuskin olisi tullut. Siksi menin suoraa päätä kilpailevan firman kauppaan ja kappas, sieltä lyötiin heti pöytään hyvin kilpailukykyinen tarjous: 19,90 euroa kuussa, aika lailla samoilla ominaisuuksilla kuin aiemman operaattorinkin liittymä. Tietysti otin heti tarjouksen vastaan ja tein paperit. Sovimme, että liittymä tulee voimaan toukokuussa, ja sain uuden sim-kortin mukaani. Kunnes seuraavana päivänä entinen operaattorini lähestyi tekstiviestillä: "Hei! Haluamme pitää sinut asiakkaanamme, joten tarjoamme..." Arvaatko jo mitä sieltä tuli? No totta kai vielä parempi tarjous: entinen liittymäni, samoilla ominaisuuksilla, nyt vain 17,90 euroa kuussa. Toisin sanoen käymällä kilpailijan puheilla, sain laskettua liittymäni hintaa reippaasti. Jos olisin tarttunut heti minulle tarjottuun 24,90 euron liittymään, maksaisin seitsemän euroa enemmän kuussa kuin nyt. Vuodessa se tekisi 84 euroa. Tällainen erikoinen tarjouspeli on nähtävästi yleistynyt. Myös eräällä läheiselläni kävi aivan samalla tavalla, kun hänen määräaikainen liittymänsä oli päättymässä. Operaattorit tietysti haluavat pitää asiakkaansa viimeiseen saakka ja seuraavat aktiivisesti kilpailijoiden tarjouksia. Mutta samalla he haluavat kokeilla, kuinka moni menee lankaan ja ottaa vastaan ensimmäisen tarjouksen. Jos siis pitäisi antaa yksi vinkki, se olisi tämä: piipahda kilpailijalla. Säästät todennäköisesti huomattavia summia.