Tampere

Näin ratikka tulevaisuudessa matkaa kohti Hiedanrantaa: Paasikiventien yli tulee 100 metriä pitkä silta

Ratikka kulkee tulevaisuudessa Sepänkadun ja Hiedanrannan välillä Silta-vaihtoehdon mukaisesti ja ylittää Paasikiventien siltaa pitkin. Kakkosvaiheen rakentamispäätös tulee valtuustoon viimeistään lokakuussa 2020.

Ramboll
Näin ratikka tulevaisuudessa matkaa kohti Hiedanrantaa: Paasikiventien yli tulee 100 metriä pitkä silta

Tältä Paasikiventien ylittävä ratikkasilta näyttää havainnekuvassa.

Heidi PesonenAamulehti

Tampereen kaupunginhallitus päätti maanantaina, että raitiotie linjataan kaupungin länsipuolella, Sepänkadun ja Hiedanrannan välillä Silta-vaihtoehdon mukaisesti.

Vaihtoehdossa ratikka kulkee Santalahden alueella Rantatie-kadun ja Paasikiventien välissä ja ylittää Paasikiventien noin 100 metriä pitkää ylikulkusiltaa pitkin Santalahden asuinalueen länsipuolella.

Ratikka ja autot kulkevat Rantatiellä omilla väylillään.

Ramboll
Kaupunginhallitus päätti, että ratikka linjataan Sepänkadun ja Hiedanrannan välillä Silta-vaihtoehdon mukaisesti.

Kaupunginhallitus päätti, että ratikka linjataan Sepänkadun ja Hiedanrannan välillä Silta-vaihtoehdon mukaisesti.

Vaihtoehtoja osuudelle oli neljä, mutta Sillan katsottiin olevan edullisin, kustannustehokkain, toteutettavuudeltaan riskittömin sekä tukevan erinomaisesti Santalahden alueen kehittämistä.

Se myös noudattelee eniten aikanaan yleissuunnitelmassa esitettyä linjausta.

Silta-vaihtoehdossa raitiotien rakentamiskustannusten arvioidaan olevan 30,3 miljoonaa euroa.

Muut vaihtoehdot olivat kalliimpia. Ranta-vaihtoehdon kustannuksiksi arvioitiin 41,2 miljoonaa euroa, Tunneli-vaihtoehdon 88,4 miljoonaa euroa ja Kansi-vaihtoehdon 122,1 miljoonaa euroa.

Asmo Raimoaho
Silta ylittää Paasikiventien Santalahden asuinalueen länsipuolella. Näsijärven rantaan Pölkkylänniemen ja Lielahden tehdasalueelle aiotaan rakentaa alue, jonka työnimenä on Järvikaupunki.

Silta ylittää Paasikiventien Santalahden asuinalueen länsipuolella. Näsijärven rantaan Pölkkylänniemen ja Lielahden tehdasalueelle aiotaan rakentaa alue, jonka työnimenä on Järvikaupunki.

Pitkällä aikavälillä Ranta-vaihtoehto olisi kannattavin, sillä se mahdollistaisi Näsijärven ranta-alueen rakentamisen Silta-vaihtoehtoa paremmin. Järvikaupungin rakentaminen on kuitenkin niin paljon kauempana tulevaisuudessa kuin Santalahden asuinalueen rakentaminen, että Silta-vaihtoehto katsottiin paremmaksi.

Silta-vaihtoehto ei myöskään estä myöhemmässä vaiheessa Paasikiventien erottamien alueiden yhdistämistä esimerkiksi kansiratkaisulla.

Silta-vaihtoehdon miinuspuoliin kuuluu, että se edellyttää Santalahden alueen länsipäässä linjausmuutosta Paasikiventiehen eli valtatiehen 12.

Lue lisää: Tampere aikoo laittaa ratikan kulkemaan siltaa pitkin Santalahdesta Näsijärven rantaan – Halpa mutta ruma vaihtoehto voitti vertailun

Kaupunginhallitus ohjeisti jatkoa niin, että kevyen liikenteen yhteydet ja pysäkkiratkaisut on otettava huomioon jatkosuunnittelussa.

Esimerkiksi jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä Pispalasta ja Rantatien varrelta Paasikiventien yli Näsijärven rantaan tulee kehittää. Näsijärven rantaan on tarkoitus tulla yhtenäinen viher- ja virkistysalue Santalahdesta Särkänniemeen, ja alueen on oltava hyvin saavutettavissa.

Kaupunginhallitus asetti tavoiteaikatauluksi, että raitiotien kakkososan rakentamisesta päätetään valtuustossa viimeistään lokakuussa 2020.

Lue lisää: Raitiotie rakennetaan Tampereelle – Tämä kaikki tiedetään ratikkahankkeesta


Lue myös nämä


Kommentit (5)

  • Go ahead

    Komea suunnitelma – eiku työt käyntiin!

  • Make

    Entäs kun tulee henkilövahinoja aiheuttanut onnettomuus Hämeenkadulla? Ratikkaliikenne seisoo koko kaupungissa pahimmillaan tunteja?

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio