Näin naistenpäivä näkyi torstaina: Stockwomann, supersankareita, näyttäviä etusivuja, kritiikkiä ja muutama täysin epäonnistunut kampanja

Naistenpäivä huomioitiin torstaina laajasti.

Arja harjunmaa
Näin naistenpäivä näkyi torstaina: Stockwomann, supersankareita, näyttäviä etusivuja, kritiikkiä ja muutama täysin epäonnistunut kampanja

Naistenpäivänä on perinteisesti annettu kukkia naisille.

Jenna Keto-TokoiAamulehti

Kansainvälistä naistenpäivää on vietetty torstaina niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Se on huomattu myös useissa lehdissä, yrityksissä ja järjestöissä. Keräsimme yhteen näyttävimmät kampanjat, kiinnostavimmat kommentit ja kritiikkiä, jota naistenpäivä on kerännyt.

1. Stockwomann

Tavarataloketju Stockmann osallistui naistenpäivään varsin näyttävästi Helsingissä, kun se muutti Helsingin keskustan valtavan nimikylttinsä naisten kunniaksi Stockmannista Stockwomanniksi. Kampanja oli selvästi etukäteen valmisteltu, sillä jopa Stockmannin kuiteissa luki naistenpäivänä Stockwomann. Kampanja oli yksi päivän puhutuimmista Twitter-viestipalvelussa.

"Uskomme siihen, että jokainen voi itse luoda omat tyylisääntönsä. Älä siis välitä siitä, miltä sinun odotetaan näyttävän", tavaratalo sanoi Twitter-tilillään.

2. Puhdasta asiaa ja supersankareita

Naistenpäivään osallistuttiin useaan otteeseen jakamalla faktatietoa naisista.

Verohallinto julkaisi kuvan, jossa kertoo verofaktoja naisista.

Rikosseuraamuslaitos julkaisi tilaston naisten ja miesten määrästä vankilassa.

3. Media tarttui aiheeseen ilon ja asian kautta

Aamulehden printtilehden kannessa nähtiin tänään yhdeksän iloista Tampereen Keskustorilla kulkenutta naista, jotka kertovat ajatuksiaan naiseuden iloista. Artikkeli julkaistiin myös Aamulehden verkkosivuilla.

Kantta oli tviittailtu Twitterissä.

Helsingin Sanomat taas varasi koko etusivunsa naisille. Sivulla nähdään tyypillisesti joka päivä kokosivun mainos. Sivulla lehti kirjoittaa, että tällä hetkellä kolmannes lehden artikkeleissa esiintyvistä henkilöistä on naisia. Se pitää muuttaa, lehti kirjoittaa.

Helsingin Sanomien etusivua tviittailtiin runsaasti päivän aikana. Siihen myös reagoitiin nopeasti:

4. Naisten euro

Naistenpäivänä moni puhui palkkatasa-arvosta ja naisen eurosta. Niin myös Finlayson, mutta hieman eri lähtökohdista. Yritys nimittäin lanseerasi jälleen kerran naistenpäivän kunniaksi naisten euro -kampanjan.

Finalyson on toteuttanut saman kampanjan ennenkin. Uutisoimme taannoin, että hanke ei kerännyt ainoastaan kiitoksia, vaan sitä syytettiin myös sukupuolisyrjinnästä.

5. Lippu tankoon

Lahden kaupunki liputti keskiviikkona naistenpäivän kunniaksi, vaikka päivä ei virallinen liputuspäivä olekaan.

6. Kannanottoja ja kritiikkiä

Kansanedustaja Nasima Razmyar totesi monen muun tavoin, että naistenpäivänä ei tarvita ruusuja.

Tamperelainen kansanedustaja Sofia Vikman otti kantaa tyttöjen ja poikien tasa-arvon puolesta.

Myös sukupuolien moninaisuuteen liittyviä kommentteja on julkaistu tänään ja eilen runsaasti. Esimerkiksi Iiris Suomela muistuttaa, että naiseutta ei näe päältä päin.

7. Iloa ja tasa-arvon juhlintaa

Monen muun tavoin Suomen yrittäjät julkaisi suomalaista tasa-arvoa ja sen historiaa juhlistavan julkaisun.

Myös Alma Media julkaisi onnittelunsa naisille. Almalaisista 54 prosenttia on naisia.

Pirkanmaan pelastuslaitos jakoi Twitter- ja Instagram-tileillään supersankariaiheisen kuvan, jossa pelastuslaitoksella ja poliisivoimissa työskenteleviä naisia kutsutaan pelastaviksi enkeleiksi.

8. Myös epäonnistuneita kampanjoita

Demarinuorien viestintäsuunnittelija Noora Eilola kertoo Twitter-tilillään, että kauppakeskus Kampissa jaettiin naistenpäivänä kuukautissuojia ja alennuskuponkeja plastiikkakirurgiaan. Paketin vastaanottaja ei ilahtunut.

Ilta-Sanomien valintaa kritisoitiin useaan otteeseen, kun miehet laitettiin puhumaan naisten puolesta. Yksi asian esiin nostaneista oli kansanedustaja Sanna Marin.


Lue myös nämä


Kommentit (2)

  • Äänestän kolme fiksuinta

    Verottajan faktat naisista veronmaksajina, Finlaysonin muistutus naisten eurosta ja Suomen yrittäjien onnittelut naisyrittäjille.

  • Nimetön

    Miksei tuo Hesarin kömmähdys ollut mukana? Ei uutisia tehdä sukupuolen, vaan tärkeyden, journalistisin perustein yms syistä. Samaa sarjaa on tuo puhuminen naisen eurosta, koska tuossa ei oteta mukaan tuntimäärää, eikä työtä. Samasta työstä maksetaan noin parin prosentin tarkkuudella sama palkka ja Pauli Sumanen todisti sen ajat sitten tilastojen avulla.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio