Millainen kuski on liikenteessä vaarallisin? Laaja selvitys paljastaa, miten ikä ja sukupuoli vaikuttavat auto-onnettomuuksiin

Kuskeja on monenlaisia, mutta jos henkilö- tai pakettiauton ratin takana istuu 18-vuotias mies, on onnettomuuteen joutuminen kaikkein todennäköisintä.

Silja Viitala
Millainen kuski on liikenteessä vaarallisin? Laaja selvitys paljastaa, miten ikä ja sukupuoli vaikuttavat auto-onnettomuuksiin

18-vuotias Tuomas Hyypiä on ikänsä ja sukupuolensa puolesta riskiryhmää, mutta ajotaidoiltaan ja tyyliltään ei. Hän ajaa päivittäin vanhempiensa Toyotalla Tampereen lyseon lukioon ja sieltä harrastuksiin.

Jutta Högmander, Antti HämäläinenAlma Media

Alma Median analyysissä riskialtteinta kuskia etsittiin Liikenneviraston data-aineistosta, johon on kerätty kaikki tieliikenneonnettomuudet kahdeksalta viime vuodelta. Joka kolmas sadasta onnettomuuteen joutuneesta kuskista paljastui 18-vuotiaaksi mieheksi.

–Kokemusta ajamisesta ei ole ehtinyt kertyä. Ajotaitoja vielä harjoitellaan, mutta silti ajotyyli ei ole turvallisuushakuinen, kommentoi Liikenneturvan koulutuspäällikkö Satu Tuomikoski.

18-vuotiaat miehet ajoivat kaksi kertaa enemmän kolareita kuin seuraavaksi eniten kolaroinut ryhmä: samanikäiset naiset.

He nousivat kolariherkimmiksi myös, kun onnettomuuden ajaneiden kuskien määrää verrattiin siihen, kuinka monella samanikäisellä ja samaa sukupuolta olevalla on B-ajokortti. Se suhteuttaa onnettomuuksien määrää siihen, kuinka yleinen kyseinen ihmisryhmä liikenteessä on. Tällä mittarilla 18-vuotiaat miehet kolaroivat viisi kertaa keskimääräistä useammin.

Valtaosa ei riskiryhmää

Tuomikosken mukaan nuorten naisten ongelma ovat puutteet auton käsittelytaidoissa. Nuorilla miehillä onnettomuuden taustalla on usein riskinottoa ja omien taitojen yliarviointia.

–Täytyy muistaa, että valtaosa 18-vuotiaista ei kuulu riskiryhmään. He ajavat vastuullisesti, Tuomikoski sanoo.

18-vuotias tamperelainen Tuomas Hyypiä luonnehtii itseään hyväksi ja liikennesääntöjä noudattavaksi kuskiksi. B-ajokortti hänellä on ollut vain kaksi kuukautta, mutta mopo- ja kevarivuosien ansiosta takana on kymmeniätuhansia ajokilometrejä.

–Olen ollut liikenteessä jo kauan. Se on tuttu paikka. Autoakin osaan käsitellä, sanoo vanhempiensa Toyota Auriksella päivittäin lukiota käyvä Hyypiä.

Vuoden verran autolla ajanut Anas Mimouni toteaa kyytiläisten vaikuttavan kuskin käyttäytymiseen.

–Jos kaverit yllyttävät, tulee helpommin kiusaus lähteä ajamaan ylinopeutta ja riski onnettomuuksiin kasvaa.

Hyypiän äiti opetti poikansa ajamaan autoa opetusluvalla.

Kumpi on nykyisin parempi kuski, äiti vai poika?

–Minä. Äiti on vanhemmiten ruvennut ajamaan niin varovasti, että se alkaa olla vaarallista, Hyypiä arvioi 46-vuotiasta äitiään.

Silja Viitala
Tamperelainen Anas Mimouni on ajanut autoa nyt vajaan vuoden. Hän toteaa, että paljon on kuskista itsestään kiinni. Jos asenne on oikea, ajaminenkin sujuu.

Tamperelainen Anas Mimouni on ajanut autoa nyt vajaan vuoden. Hän toteaa, että paljon on kuskista itsestään kiinni. Jos asenne on oikea, ajaminenkin sujuu.

Kuka on turvallisin?

Nuoret kuskit joutuivat onnettomuuksiin useammin kuin muut ikäryhmät.

Iän myötä riski joutua kolariin laskee, kunnes lähtee taas nousuun 70 ikävuoden tienoilla. Ikäihmiset ajavat lukumääräisesti onnettomuuksia vähemmän kuin nuoremmat, mutta ajokorttien määrään suhteutettuna todellisuus näyttää toiselta.

Jos lähdetään etsimään kaikkein turvallisinta kuskia, tulos on yllättävä. Kaikkein vähiten suhteessa B-ajokortin omaaviin ikätovereihinsa kolaroivat 59–72-vuotiaat ja yli 91-vuotiaat naiset. Tuomikosken mukaan selitys saattaa löytyä osin siitä, että he eivät usein aja autoa, vaikka heillä ajokortti onkin.

Elina Saarikoski

Näin analyysi tehtiin

Data-analyysissä käytettiin Liikenneviraston tieliikenneonnettomuustilastoja 2009–2016.

Liikennevirasto kerää onnettomuuksiin liittyvää dataa poliisilta saatujen tietojen perusteella ja täydentää ne tilastokeskuksen avustuksella.

Dataa oli yhteensä noin miljoona riviä.

Siitä eroteltiin henkilö- ja pakettiauto-onnettomuudet ja rajoitettiin analyysi 18–93-vuotiaisiin kuljettajiin.

Sukupuolten rajaus miehiin ja naisiin pohjautuu Liikenneviraston luokitteluun.

Onnettomuustilastoon yhdistettiin vielä Trafin eli Liikenteen turvallisuusviraston tilasto voimassaolevien ajokorttien määrästä jaoteltuna ikävuoden ja sukupuolen perusteella 2009–2016.


Lue myös nämä


Kommentit (16)

  • Nimetön

    Taas on vinoon tehty ”tutkimus”.
    Keski-ikäisistä mieskuljettajista noin puolella on vain B-kortti.
    Taitavimmat mieskuljettajat, joilla on siis joku muu ajokortti, on tarkoitushakuisesti jätetty pois tästä vääristelevästä tutkimuksesta.
    Aikoinaan jo varusmieskuljettajat ajoivat vähintään kuorma-autokortin, ja heidät koulutettiin pimeäajokursseilla sekä liukkaankelinkursseilla.
    Taivavimmat autoilemaan alkaneet miehet, ajoivat aikoinaan lähes järjestelmällisesti kuorma-autokortin.
    Tässä vertailussa jätettiin siis paras puolisko miehistä sivuun.
    Miesten runsaat kilometrimäärät lisäävät myös joillakin vahinkoja.

  • Nimetön

    ”Keski-ikäiset tai vanhat miehet ovat iso ongelma liikenteessä. Reippaita ylinopeuksia, ei turvavälejä, puhelin korvalla ja vaarallisia ohituksia. Jotenkin kummassa tämä ryhmä vain onnistuu pääsemään ongelmista kuin koira veräjästä.”
    Olisiko silmälääkäristä apua asioiden huomaamiseen?
    Puhelin korvalla, tekstarin näpyttelyä ja kaikenlaisia someselailuja tekevät nimenomaan alle kolmekymppiset eivätkä suinkaan keski-ikäiset tai ”vanhat” miehet.
    Sinänsä – mikä on ongelma. jos nämä eivät aja kolareita kuin ne alle kolmekymppiset.
    Lisäksi niitä suuria ylinopeuksia ajavat pääosin jälleen ne alle kolmekymppiset.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio