Auto ja liikenne

Mercedes-Benz esitteli suorastaan järjettömän katu-Formula ykkösen

Mercedes aloitti Frankfurtin autonäyttelyn esittelemällä lavalla raakaa voimaa.

Daimler AG - Global Communications
Mercedes-Benz esitteli suorastaan järjettömän katu-Formula ykkösen

Daimler-konsernin kohu-uutuus lähtee kaupasta mukaan noin 2 miljoonalla eurolla. Toimitukset alkavat vuonna 2019.

Kari PitkänenFrankfurt

Yhtä hymyä. Sitä on Daimlerin pääjohtaja Dieter Zetsche, kun jylinä lavalla lakkaa, auton ovi nousee ja ulos astuu F1-kuljettaja Lewis Hamilton.

Ollaan Mersun lehdistöillassa Frankfurtin autonäyttelyn aattona. Tuhatpäiselle yleisölle on juuri tarjottu maistiaiset Mercedes-AMG Project One –autosta, jonka muotoilu, voimanlähde ja matkustamokin on suunniteltu mahdollisimman pitkälle F1-kilpa-auton mukaiseksi.

Daimler AG - Global Communications
Ohjaamossa istutaan miltei identtisessä asennossa Formula 1 -autoon nähden. Ratti on lähes suora kopio F1-autosta sekin.

Ohjaamossa istutaan miltei identtisessä asennossa Formula 1 -autoon nähden. Ratti on lähes suora kopio F1-autosta sekin.

Paitsi että tällä saa ajaa myös kadulla ja maantiellä. Perusvoimanlähde on 1,6-litrainen V6-bensiinimoottori, jota tukee neljä sähkömoottoria. Pelkällä sähkövoimalla voi ajaa 25 kilometrin matkan.

Yhteisteho on yli 1000 hevosvoimaa, ja nopeus nousee yli 350 kilometriin tunnissa.

Moottorin kierrosluku on rajattu 11 000 kierrokseen minuutissa, kun F1-auton raja on 15 000 ja normaalissa henkilöautossa 1 000–3 000 kierrosta.

Kari Pitkänen
Dieter Zetsche ja Lewis Hamilton olivat lavalla kuin isä ja poika. Valtteri Bottasta ei tilaisuudessa näkynyt.

Dieter Zetsche ja Lewis Hamilton olivat lavalla kuin isä ja poika. Valtteri Bottasta ei tilaisuudessa näkynyt.

Mercedes-AMG Project One on luksusluokan esimerkki tuotteista, joilla autoteollisuus haluaa korostaa osaamistaan ja hankkia huomiopisteitä.

Autoa valmistetaan rajattu 275 kappaleen sarja, ja ostajia ovat keräilijät ja rikkaat. Hintalappuun kirjoitetaan 2,4 miljoonaa dollaria eli noin kaksi miljoona euroa.

Koko ensi vuosi käytetään vielä testaamiseen, ja ensimmäiset asiakkaat saavat katuraaserinsa vuonna 2019. Ruotsiin niitä on muuten jyvitetty kolme kappaletta, Suomeen ei yhtään.

Kari Pitkänen
Pääjohtaja Dieter Zetsche pääsi esittelemään auton, joka tarjoaa lähes F1-tasoisen kokemuksen normaalissa liikenteessä.

Pääjohtaja Dieter Zetsche pääsi esittelemään auton, joka tarjoaa lähes F1-tasoisen kokemuksen normaalissa liikenteessä.

Hieman tavallisempia hybridi- ja täyssähköautoja esitellään Frankfurtissa tänä vuonna kymmeniä.

Sekä BMW, Volkswagen-ryhmä että Mercedes-Benz lupaavat kukin myyntiin vähintään tusinan verran uusia täysin tai osittain sähköistettyjä malleja ensi vuosikymmenelle tultaessa.

Jaguar ja Land Rover lupasivat näyttelyn alla sähköistää vähitellen koko mallistonsa vuodesta 2020 eteenpäin. Aikaisemmin samanlaisen ilmoituksen on antanut Volvo.

Perinteisiäkään moottoreita ei kuitenkaan ole vielä hylätty, vaikka julkisuudesta voisi toisin päätellä. Mercedes käyttää kolme miljardia euroa uuden dieselmoottori-sukupolven kehittämiseen, ja työ on jo käynnissä.

–Varmaa on vain se, että kuluttajan vaihtoehdot lisääntyvät. Sähköautokin on tasan niin ympäristöystävällinen kuin on se tapa, jolla auton käyttämä sähkö tuotetaan, pääjohtaja Dieter Zetsche muistutti.

Daimler AG - Global Communications
Mercedes AMG Project One Frankfurtin automessujen lavalla.

Mercedes AMG Project One Frankfurtin automessujen lavalla.


Lue myös nämä


Kommentit (3)

  • Nimetön

    Oikeen hyvä mökkiauto ja talven taivuttaja.Mahtuu kala ja metästyskamppeet.Peräkärryn vetoon hyvä hirvimettällä.Tulevien ja olevien sorateiden menijä,oikea rospuuttokelin menijä.

  • Vesa Saario

    ” normaalissa henkilöautossa 1 000–3 000 kierrosta”
    Muuttakaa kolmonen seiskaksi, eli reilut 7000 kierrosta on normaalin yleisen bensakoneen käytännön yläraja, dieselit jääkin alemmaksi, mutta kyllä niilläkin yli viiden tonnin voidaan mennä.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet