Auto ja liikenne

"Meillä on hirttäydytty nopeuteen" – Onnettomuustutkija seuloisi riskikuljettajat liikenteestä uusin menetelmin

Kuolinkolarin aiheuttaneista ylinopeutta ajavista autoilijoista vain murto-osa ei ole humalassa, sairas tai tekemässä itsemurhaa.

Joel Maisalmi
"Meillä on hirttäydytty nopeuteen" – Onnettomuustutkija seuloisi riskikuljettajat liikenteestä uusin menetelmin

Onnettomuustutkija ja liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervo ottaisi oppia kameravalvontaan Ruotsista ja Norjasta. Siellä kohdennetaan kameravalvontaa merkittävästi risteyksiin ja ilmoitetaan kameroista näkyvästi nopeusrajoituskylttien yhteydessä. Arkistokuva.

Mika JyräväAamulehti

Trafin ja Ely-keskuksen tilaama tuore, Aalto-yliopiston diplomityönä tehty tutkimus osoitti, että kiinteä kameravalvonta laski keskinopeutta kameravalvotuilla tiejaksoilla. Nopeus laski myös verrokkiteillä, joilla ei ole kameroita. Nopeuden lasku oli kuitenkin vähäisempi.

Tutkimuksen johtopäätös oli, että keskinopeus laski myös verrokkiteillä todennäköisesti sen vuoksi, että automaattivalvonta on muuttanut liikennekulttuuria. Onnettomuustutkija ja liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervo ei tätä niele.

–On aika omituinen tulkinta, että kameravalvonta laskisi nopeuksia teillä, joilla kameroita ei ole. Vähän kuin väkisin olisi yritetty vääntää kameroille joku hyöty.

Tervo ei sano vastustavansa kameravalvontaa periaatteellisesti. Kyse on valvonnan toteutuksesta.

–Se on toteutettu Suomessa ihan päin seiniä. Meillä on hirttäydytty nopeuteen, ja sitä yritetään pönkittää lähes raamattumaisilla jankutuksilla Elvikin käyrästä, joka näyttää, että keskinopeuden aleneminen korreloi onnettomuusriskiin. Sehän ei tehnyt sitä tässä tutkimuksessa.

Tuoreessa tutkimuksessa henkilövahinko-onnettomuudet vähenivät kameroiden tulon myötä määrällisesti enemmän kuin verrokkiteillä. Keskinopeuden alenemaan suhteutettuna verrokkiteillä onnettomuudet vähenivät enemmän.

–Koko ylinopeus-sana on juridinen. Tilanneylinopeus on yksi merkittävä taustariski, mutta hyvissä olosuhteissa ei ole välttämättä erityinen riski ajaa ylinopeutta.

Riskikuljettajat olisi saatava pois ratista

Tervon mukaan Suomessa liikenteen automaattivalvonnassa keskitytään sakkojen keräämiseen eikä turvallisuuden parantamiseen.

–Meille Suomeen on tullut nopeususkonto, joka ylittää kaikki muut Pohjoismaat. Nopeus on ainoa, mitä valvotaan. Kuolinkolarin aiheuttaneista ylinopeutta ajavista henkilöauton kuljettajista vain viisi prosenttia ei ole humalassa, sairas tai tekemässä itsemurhaa.

Tervo olisikin valmis käyttämään kameravalvontaa siihen, että riskikuljettajat saataisiin ajoissa pois auton ratista.

–Ihanne olisi, että kameravalvonta olisi yhteydessä partioihin, jotka voisivat pysäyttää ajoneuvon ja selvittää, missä kunnossa kuski on. Ei kenelläkään ole oikeutta liikkua tuolla sellaisessa kunnossa, se on toisten ihmisoikeuksia loukkaavaa.

Onnettomuustutkija ottaisi Suomessa käyttöön muitakin uusia automaattivalvonnan keinoja, joita on jo käytössä ulkomailla. Tervon mukaan kameroin valvotaan niin läpiajokieltoja, laittomasti maassa olevia kuljetuksia kuin raskaan liikenteen akselipainojakin.

–Ajokelvottomia ihmisiä ja niiden ajoneuvoja pitäisi pystyä valvomaan. Esimerkiksi Lontoossa saadaan varastetut ajoneuvot hirveän hyvin kiinni automaattivalvonnalla. Kun kamera tunnistaa rekisterinumeron, pannaan siviilipoliisiauto perään.

Nykyiset pistevalvontakamerat Tervo vaihtaisi keskinopeusvalvontaan, jolloin ei tulisi turhia jarrutuksia kameratolppien kohdalla.

Joel Maisalmi
Timo Tervo ei sano vastustavansa kameravalvontaa periaatteellisesti. Kyse on valvonnan toteutuksesta, joka on hänen mukaansa tehty Suomessa päin seiniä.

Timo Tervo ei sano vastustavansa kameravalvontaa periaatteellisesti. Kyse on valvonnan toteutuksesta, joka on hänen mukaansa tehty Suomessa päin seiniä.

Kamerat Ruotsin malliin näkyville risteyksiin

Kameravalvontaa kannattaisi Tervon mukaan kohdistaa risteyksiin. Kameroita ei pitäisi piilotella, vaan valvonnasta tulisi ilmoittaa selkeästi nopeusrajoituskylttien yhteydessä Ruotsin malliin.

–Ensisijainen tarkoitus on, että ajoneuvo lähestyisi aluetta alhaisella nopeudella. On näyttöä, että jalankulkijoiden turvallisuus lisääntyy aivan dramaattisesti valvonnalla.

Tervo kritisoi myös Suomessa olevaa alhaista sakotuskynnystä liikenteessä.

–Suomessa on hillitön sakkojen keräämisen vimma verrattuna esimerkiksi Ruotsiin. Siellä on karkeasti 250 000 sakkoa, meillä 400 000. Kameroissa on naurettavat puuttumiskynnykset, rauhassa ajavia eläkeläisiä ja perheenäitejä ajaa niihin vahingossa.

Poliisin käytännön valvonta on Tervon mukaan vähentynyt merkittävästi liikkuvan poliisin lopettamisen jälkeen.

–Liikennevalvonnan tason ei pitänyt laskea, kun vastuut jaettiin paikallisille poliisialueille. On saatu suoritteita kyllä, ylinopeussakkoja, mutta käytännön valvonta on vähentynyt, kaikkein eniten raskaan liikenteen valvonnassa.


Lue myös nämä


Kommentit (31)

  • Voi itkupillit

    Suurin sallittu nopeus on merkitty liikennemerkein.

    Kukaan tai mikään ei kehoita ajamaan yli tuon sallitun nopusrajoituksen.

    Jokainen nopeuden ylittäjä tietää, että seurauksena voi olla sakko.

    Mutta kun pää on puusta tai umpiluusta, niin sakkohan siitä tulee ennemin tai myöhemmin. Ja sakosta sitten alkaa kauhea valitus ja rutina ja iänikuinen kitinä, että miksi, kun ei ollut mitään riskiä ja ne muut oikeat rosvot ja rahastusta ja kaikki syyt kuin pikkupojalla, jolle tuli pikkuvahinko.

    Niin kauan, kun ei ole laissa määritelty, että ylinopeutta on ajattava, on kaikki hyvin.

    Taas mennään ja nopeusrajoitusten mukaan.

  • turisti

    Ruotsissa myös ajetaan paremmin nopeusrajoitusten mukaan myös kameroiden välissä. Ruotsin teillä meinaa hermo palaa kun siellä ajjaa körryytellään juuri sitä nopeusrajoitus nopeutta eikä niinkuin suomessa +20km/h

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio