Tämän luotaimen ansiosta Maan ulkopuolisen elämän etsintä nousee aivan uudelle tasolle – Nasan Tess-luotain löytää jopa 20 000 uutta eksoplaneettaa seuraavan kahden vuoden aikana

Nasan Tess-luotaimen tehtävä on paikantaa ne kohteet, joista maapallon ulkopuolista elämää aletaan toden teolla etsiä. Tessin pitäisi löytää jopa satoja maan kokoisia eksoplaneettoja ja Maata hieman suurempia supermaapalloja. Tess-luotain laukaistiin matkaan keskiviikon ja torstain välisenä yönä Suomen aikaa.

Nasa, Zuma Wire

Tessin rakentaminen alkoi 2013. Tiistain vastaisena yönä sen pitäisi vihdoin päästä matkaan.

Nasan Tess-luotain on lähtenyt matkaan Yhdysvaltain Floridasta keskiviikon ja torstain välisenä yönä Suomen aikaa.

Luotaimen oli alun perin määrä lähteä matkaan tiistain vastaisena yönä Suomen aikaan, mutta kolme tuntia ennen lähtöä ilmoitettiin, että luotaimen Maata kiertävälle radalle kuljettavan SpaceX:n Falcon 9 -kantoraketin ohjausjärjestelmille halutaan tehdä vielä joitakin viime hetken tarkastuksia.

Ilmeisesti joitakin viime hetken tarkastuksia haluttiin tehdä myös kantoraketin nokassa matkaan lähtevälle Tess-luotaimelle.

Tess nostaa aurinkokunnan ulkopuolisten eksoplaneettojen etsimisen uudelle tasolle. Seuraavan kahden vuoden aikana Tess-luotaimen uskotaan löytävän tuhansia uusia eksoplaneettoja.

Niiden joukossa pitäisi olla 300 – 500 maan kokoista eksoplaneettaa tai supermaapalloa.

Supermaapallot ovat hieman Maata suurempia planeettoja.

Supermaapallon emotähti on Aurinkoa pienempi ja himmeämpi tähti, niin kutsuttu punainen kääpiö.

Lue lisää: Tutkijat löysivät uuden supermaapallon – sen pinnalla voi olla nestemäistä vettä

Tess piirtää aarrekartan

Tess luotaa maailmankaikkeudesta sekä pienempikokoisia kiviplaneettoja että jättimäisiä kaasuplaneettoja, mutta sen päätehtävä on etsiä ennen kaikkea Maan kokoluokan tai jonkin verran maapalloa suurempia planeettoja.

Tessin tehtävä

Nasan mahdollisesti elämää kantavia aurinkokunnan ulkopuolisia eksoplaneettoja etsivän Tess-luotaimen on määrä lähteä matkaan tiistain vastaisena yönä klo 1.32 Suomen aikaa. Jos lähtö ei onnistu, uusia yrityksiä voidaan tehdä kesäkuun loppuun saakka.

Tess tutkii kahden seuraavan vuoden aikana ainakin 200 000 kirkasta tähteä, jotka sijaitsevat korkeintaan 300 valovuoden päässä Maasta.

Tavoite on, että Tess löytää tähtien ympäristöstä sellaisia mielenkiintoisia eksoplaneettoja, joihin maapallon ja aurinkokunnan ulkopuolisen elämän etsinnät keskitetään tulevina vuosina.

Tavoitteena on etsiä eksoplaneettoja sellaisten tähtien ympäristöstä, jotka sijaitsevat korkeintaan 300 valovuoden päässä Maasta. Ne ovat jo niin lähellä, että tulevilla mittalaitteilla niitä päästään tutkimaan ennennäkemättömän tarkasti.

Tessin kantaman sisällä tiedetään olevan miljoonia tähtiä. Niistä monia kiertää useita planeettoja.

Tessin havaintojen avulla tulevina vuosina matkaan lähtevät uudet luotaimet tietävät tarkkaan, mistä niiden kannattaa elämälle kelpoja maan kaltaisia kivisiä planeettoja etsiä.

–Tess on kuin aarrekarttaa piirtävä tiedustelija, joka selvittää, missä ne kalleimmat aarteet voisivat olla. Sen jälkeen muut lähtevät tutkimaan minkälaisia aarteita tarjolla on, Tessin etsinnöistä vastaava Natalia Guerrero sanoi muutama päivä sitten Bostonissa toimivan MIT:n välittämässä tiedotteessa.

Tutkijat ovat jo laatineet listan 200 000:sta mielenkiintoisesta tähdestä, joiden liepeiltä Tessin on määrä etsintöjään tehdä.

Maan pinnalla olevien teleskooppien avulla varmistetaan, että Tessin löytämät planeetat todella ovat eksoplaneettoja eivätkä mittalaitteiden aiheuttamaa harhaa.

Eksoplaneetat kiinnostavat, sillä tutkijat uskovat, että alamme vähitellen olla valmiita toden teolla etsimään elämän merkkejä ja maapallon ulkopuolista elämää kaukaisilta planeetoilta.

Lue lisää: Vain kymmenen vuotta, ja tutkijat osaavat kertoa missä elinkelpoinen eksoplaneetta lymyää

Hieman isompi kuin jääkaappi

Tessin oli alun perin määrä ampaista matkaan Kennedyn avaruuskeskuksesta Floridasta 17.4. eli tiistain vastaisena yönä 1.32 Suomen aikaa.

Kyydin tälle hieman jääkaappia suuremmalle luotaimelle tarjoaa SpaceX:n Falcon 9 -kantoraketti.

Noin kaksi kuukautta laukaisun jälkeen Tess on asettunut tavoitteena olevalle Maata kiertävälle radalle. Sen jälkeen se voi aloittaa aarteenmetsästyksen.

Tess kiertää Maata hyvin kaukana. Lähimmillään luotain käy 108 000 kilometrin päässä Maasta. Etäisimmillään kiertorata vie sen yli 375 000 kilometrin päähän Maasta.

Kiertorata on hyvin poikkeuksellinen eikä sellaisella ole mikään muu luotain aikaisemmin Maata kiertänyt. Yksi kierros maapallon ympäri kestää lähes 14 vuorokautta. Yksi Kuun kierros maapallon ympäri kestää 27 vuorokautta.

Kieroradalle luotaimen mukana pääsee tämän Nasan Twitterissä välittämän videon matkassa:

Kiertoradaltaan Tess pystyy tarkkailemaan hyvin suurta osaa koko taivaankannesta.

Tämän se tekee jakamalla taivaankannet 26 eri osaan, jotka se haravoi yksi kerallaan.

Kutakin aluetta luotain skannaa vähintään 27 vuorokautta kerrallaan.

Keplerin polttoaine loppuu

Vuonna 2009 matkaan lähtenyt Tessin edeltäjä avaruusteleskooppi Kepler ehti löytää noin 5 000 eksoplaneettaehdokasta. Ehdokkaista yli 2 500 on varmistettu eksoplaneetoiksi.

Kepler ehti toimia täydellä teholla vain neljä vuotta ennen kuin sen asentoa vaihtaviin laitteisiin ilmaantui vika 2013.

Rampanakin Kepler löysi vielä monta uutta eksoplaneettaa.

Lue lisää: Tutkijat uskovat, että elinkelpoinen Maan kaltainen planeetta voi sijaita hyvin lähellä meitä

Luotaimen polttoaine loppuu vuoden loppuun mennessä, joten tämäkin nostaa Tessin merkitystä.

Tess tarkkailee satoja kertoja niin suurta taivaankannen aluetta kuin Kepler.

Tess käyttää eksoplaneettojen havaitsemiseen samaa ylikulkumenetelmää, jota Kepler käytti.

Kun planeetta kulkee emotähtensä editse sitä kiertäessään, teleskooppi näkee hienoisia vaihteluja tähdestä erkanevan valon kirkkaudessa.

Näiden kirkkausvaihteluiden avulla tutkijat osaavat päätellä eksoplaneetan halkaisijan ja massan sekä kuinka kauan sen yksi kierros emotähden ympäri kestää.

Tietoja yhdistelemällä voidaan päätellä, onko kyseessä maan kaltainen kiviplaneetta vai Jupiterin kaltainen kaasujättiläinen.

Eksoplaneetan kaasukehän läpi kulkenutta valoa tutkimalla voidaan kaivaa esille myös tietoa siitä, minkälainen kaasukehä planeetalla on. Näin tutkijat etsivät sormenjälkiä mahdollisesta maan kaltaisesta elämästä.

JWST-teleskooppia saadaan yhä odottaa

Yksi odotetuimmista uusista teleskoopeista on jo yli 20 vuoden ajan rakennettu ja miljardeja maksanut James Webb Space Telescope eli JWST.

Tämän Hubblen seuraajan piti alun perin lähteä matkaan jo vuosia sitten, mutta äskettäin ilmoitettiin, että laukaisua on jälleen kerran lykätty. Nyt ilmeisesti vuoteen 2020.

JWST:n sanotaan erottavan ennennäkemättömän tarkasti, minkälainen kaasukehä kullakin Tessin löytämällä planeetalla on.

Tämän avulla tutkijat päättelevät, millä maan kaltaisista kaukaisista eksoplaneetoista saattaa oikeasti olla elämää ja mihin kohteisiin tulevat maan ulkopuolisen elämän etsinnät keskitetään.

Lue lisää: Näin tarkkaa teleskooppia ei ole ennen tehty: näkee jopa maailmankaikkeuden ensimmäiset tähdet

Täydennys 17.4.2018 klo 10.04 ja 18.4. klo 9.25: Juttua on päivitetty alkuperäisen laukaisun ajankohdan siirtymisen jälkeen. Lisätty muun muassa uusi lähtöaika ja muutettu otsikkoa. Lähtöaikaan lisätäsmennyksiä 18.4.

Täydennys 19.4.2018 klo 8.29: Päivitetty juttuun, että Tess on lähtenyt matkaan.

Täsmennys 19.4.2018 klo 11.14: Tarkennettu luotaimen kiertorataa Maan ympäri.

• reijo

” Joo-o, evoluutio+pallon muotoinen maa
    -valehtelijoiden tyypilliseen tyyliin tulokset on jo valmiiksi suunniteltuja. ”

Eikö, Luulevien, Uskovien, Olettavien, Kuvittelevien, jne. (synomymejä)
    Olisi itselle helpompaa olla poissa tiedesivuilta, vai odotatteko että,
    Tess löytäisi edes yhden, teidän kuvittelijoiden itse luomista
    Miljoonista eri jumalista/taivaista, kun yhdestäkään ei ole vielä havaintoa.

• Paljon kertaa nolla

Löytää elämää moninkertaisen määrän aiempaan verrattuna?