Tampere

Maaliskuun lopulla jo valmiiksi takkuavat Tampere–Helsinki-junat hidastuvat entisestään – ilman kolmatta raidetta junailun kasvattaminen vaikeaa

Tampere–Helsinki-osuudella kaukojunien täsmällisyys oli viime vuoden lopulla surkea, myönnetään VR:ssä. Maaliskuun lopulla matka-aika pitenee radan remonttien takia.

Satumaari Ventelä
Maaliskuun lopulla jo valmiiksi takkuavat Tampere–Helsinki-junat hidastuvat entisestään – ilman kolmatta raidetta junailun kasvattaminen vaikeaa

Tamperelainen Sirkka Sivula matkustaa junalla viikoittain Helsinkiin. Hänen mukaansa junat ovat hyvin usein myöhässä. Varmistaakseen kokoukseen ehtimisen on pelattava varman päälle ja otettava aikainen junavuoro.

Kari HapponenAamulehti

Yhdeksän minuuttia. Sen verran kauemmin matka kaukojunalla Tampere–Helsinki-osuudella kestää maaliskuun lopulta alkaen kuin tällä hetkellä.

–Se on aika paljon. Junat ovat muutenkin myöhässä, viimeksi 50 minuuttia. Myöhästyin kokouksesta, sanoo tamperelainen Sirkka Sivula noustessaan Helsingin-junaan maanantaina aamulla.

Sivula kulkee useamman kerran viikossa Tampereelta Helsinkiin.

Hidastusten syy: Kunnostustyöt

Junien vauhtia joudutaan hidastamaan pääradalla olevien useiden samanaikaisten kunnostustöiden takia.

Korjaustyöt ja radan heikko kunto ovat vaikeuttaneet junien pysymistä aikataulussa.

Kaukojunien täsmällisyys valahti viime vuonna Helsinki–Tampere-välillä 68 prosenttiin. Vuoden viimeisellä neljänneksellä vain puolet junista kulki ajallaan.

–Tilanne on surkea, myöntää Maisa Romanainen, VR-Yhtymän matkustajaliikennejohtaja. Yhtiön tavoitetaso täsmällisyydessä on 90 prosenttia.

Liikenneviraston mukaan nopeusrajoitusten pitäisi päättyä viimeistään kesään mennessä, mutta uusia rajoituksia on tiedossa syksyllä.

Romanainen sanoo, että koko vuosi liikenne hoidetaan alennetulla nopeudella. Vuoden 2019 tilanne riippuu korjaustöiden aikataulusta.

Remontti parantaa junien aikataulussa pysymistä, mutta ei tuo helpotus radan välityskykyyn.

Kapasiteetin äärirajoilla

VR:n mukaan Helsingin ja Tampereen välinen rataosa on ruuhka-aikaan kapasiteettinsa äärirajoilla.

Kaukojunissa vaunut ovat Tampereelle asti täynnä, mutta tästä eteenpäin tyhjää tilaa on paljon.

–Helsingistä Ouluun olisi matkustajia, mutta kun ensimmäiselle osuudelle (Tampereelle) ei ole paikkoja, Romanainen sanoo.

Hämeenlinnassa on purnattu, kun kaikki junat eivät kaupungissa pysähdy. Vaasasta lähtevä aamujuna täyttyy Tampereella, joten Hämeenlinnassa ei pysähdytä, koska matkustajia ei mahdu mukaan.

Romanaisen mukaan pääradalla olisi hyvät mahdollisuudet lisätä matkustajamääriä kymmenillä tuhansilla, mutta rajoittavana tekijänä on riittämätön raidekapasiteetti.

Satumaari Ventelä
Juha Koskinen tuli maanantaina junalla Jyväskylästä Tampereelle. Juna kulki aikataulun mukaisesti, kiittelee Koskinen.

Juha Koskinen tuli maanantaina junalla Jyväskylästä Tampereelle. Juna kulki aikataulun mukaisesti, kiittelee Koskinen.

Junien pituutta voidaan kasvattaa, mutta vain rajallisesti. Rajoittavia tekijöitä ovat asemalaitureiden pituus, vetureiden vetokyky ja toiminnan taloudellisuus.

Helpotusta tuovat lisävuorot, joita kaukoliikenteessä otetaan käyttöön maaliskuussa.

Junaliikennettä on kuitenkin hyvin vaikea kasvattaa pääradalla ilman kolmatta raidetta.

–Jos olisi kolme raidetta, voitaisiin hoitaa syöttöliikennettä Helsingin ja Tampereen välillä, ja rinnalla kulkisi junia, jotka palvelisivat pidemmälle jatkavia, Romanainen sanoo.

Hän toivoo, että kolmannen raiteen puolesta puhuvia olisi enemmän kuin vain Tampereen seutukunta. Koko maakunnan pitäisi Romanaisen mielestä ottaa asia agendalle.

Sirkka Sivula ei suoralta kädeltä kannata kolmannen raiteen rakentamista.

–Riippuu kustannuksista, Sivula sanoo.

Samaa mieleltä on Jyväskylästä Tampereelle junalla tullut Juha Koskinen.

–Rakentaminen ei varmasti ole halpaa, mutta jos tarvetta on, niin pitäisin sitä hyvänä asiana, Koskinen sanoo.

Tampereen asemalta tehtiin viime vuonna yhteensä 4,8 miljoonaa junamatkaa vaihtomatkustajat mukaan lukien.

Päärata

Maaliskuun 25. päivästä alkaen kaikkea pääradan liikennöintiä hidastetaan keskimäärin yhdeksän minuuttia. Tällä on vaikutusta kaukojunien lähtö- ja saapumisaikoihin.

Tampereen ja Helsingin väliä kulkevien R-junien lähdöt aikaistuvat noin 15 minuuttia, pois lukien myöhäisilta.

Samalla kaukoliikenteeseen lisätään 62 uutta viikoittaista junavuoroa ympäri Suomen. Lisävuoroja tulee esimerkiksi Vilppula–Seinäjoki-välille.

Helsingistä Tampereen suuntaan kulkevien lähijunien hinnat laskivat 12. helmikuuta alkaen 10 prosenttia.

Tampere–Helsinki-osuus on Suomen vilkkain rataosa.

Reitillä liikennöi arkisin 48 kaukoliikennevuoroa ja 18 lähiliikennevuoroa päivässä molemmat suunnat yhteenlaskettuna.

Matkustajamäärä kasvoi viime vuonna 14 prosenttia.


Kommentit (8)

  • Ja matkaliput, olkaa hyvä!

    Rakas VR! Teoriassa lähijuna Tampereelta Helsinkiin on hyvä idea, mutta se kestää 30 minuuttia pidempään kuin pendoliino tai Intercity. Itse hyppään 5.15 junaan neljänä aamuna päästäkseni Espooseen töihin. Tampereelle on tilaa, Riihimäellä ja Hämenlinnassa juna tulee tupaten täyteen. Entä jos siis unohdetaan lähijuna Tampereelle, panostatte Hämeenlinnaan näitä etanajunia ja rakennatte sen kolmannen raiteen ettei Paikallinen ole teiden tukkona muille. Lisäksi! Jos sitä haluaa kotiinkin illalla! Kaksi junaa: aikaisempi lähtee 16.10 ja myöhäisempi noin 16.30, mutta Tampereella nämä ovat perillä melkein samalla minuutilla, hilkkua vaille kuusi. Mites olis jos taas jätätte nämä etanavaunut noille paikallisjunille Hämeenlinnaan ja panostaisitte siihen, että Hki-Tampere-Jyväskylä olis kans sen 20 minuuttia nopeampi. Ainoa syy, miksi en odota myöhäisempää junas on, että kun Pasilakin on remontissa, siellä on pirun kylmä hengaillan siellä vetoisessa väliaikaiskyhäelmässä.

  • Nimetön

    ”Aivan sama minulle vaikkei kulkisi yksikään juna tuolla välillä. Paunulainen kuljettaa mukavasti ja täsmällisesti Helsinkiin.”

    Stadilaisena yrittäjänä olen samaa mieltä. Mansen heinähatuille riittää, että pääsevät bussilla tänne sivistyksen pariin. Kansainvälisten raideyhteyksien kehittämisen valtionrahat tarvitaan nyt Helsinkiin, joka on aina kansainvälisesti kehittyvä kaupunki Suomessa. Tarvitaan Tallinnan tunneli, Helsingistä tunnin juna Turun satamaan ja suurnopeusrata Helsingistä Kotkan kautta Pietariin.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet