Tampere

Posti ei ole korvausvelvollinen, jos paketti varastetaan tai se vahingoittuu tulipalossa – lain mukaan paketin lähettäjä on vastuussa mahdollisista vakuutuksista

Postipakettien korvausperusteet perustuvat kaikkia kuljetusyrityksiä sitovaan tiekuljetussopimuslakiin.

Joel Maisalmi / Aamulehden arkisto
Posti ei ole korvausvelvollinen, jos paketti varastetaan tai se vahingoittuu tulipalossa – lain mukaan paketin lähettäjä on vastuussa mahdollisista vakuutuksista

Postin kuljettamien pakettien sisältämä tavara on lähtökohtaisesti paketin lähettäjän omaisuutta siihen asti, kunnes paketti on luovutettu vastaanottajalle.

Markus MäkiAamulehti

Viime viikolla Tampereen Hervannassa sijaitsevasta Postin noutopisteestä varastettiin yli sata pakettia. Pakettinsa menettäneitä on neuvottu olemaan yhteydessä paketin lähettäjään, sillä Posti ei korvaa ulkopuolisen tekijän aiheuttamia vahinkoja.

Lue myös:Postin vakuutus ei korvaa varastettuja paketteja – Enni Rantalan 150 euron arvoiset urheiluvaatteet vietiin: "Meni vähän tunteisiin"

Postin pakettipalveluiden liiketoimintajohtajan Kati Nevalaisen mukaan kaikki Postin kuljettamien pakettien sisältämä tavara on lähtökohtaisesti paketin lähettäjän omaisuutta siihen asti, kunnes paketti on luovutettu vastaanottajalle. Jos paketti varastetaan kuljetuksen aikana, vastuu on silloin paketin lähettäjällä, jos Posti ei ole voinut omalla toiminnallaan estää tilannetta.

–Posti ei missään vaiheessa ole paketin omistaja. Emme yleensä edes tiedä, mitä lähetys sisältää. Olemme vain välittäjä, jonka tehtävä on toimittaa paketti lähettäjältä vastaanottajalle. Nevalainen sanoo.

Lähettäjän tulee ilmoittaa paketin sisällöstä Postille ainoastaan siinä tapauksessa, jos sen sisältö on luokiteltavissa vaaralliseksi aineeksi. Nevalaisen mukaan Hervannan kaltaiset varkaustapaukset ovat äärimmäisen harvinaisia.

–Olen ollut pakettipalveluissa töissä nyt pari vuotta, enkä muista vastaavaa tapausta. Viime keväänä Palokan palvelupisteessä Jyväskylässä syttyi tulipalo, joka tuhosi osan paketeista. Nämä ovat harvinaisia, mutta joka kerta yhtä valitettavia tapauksia.

KKV:n juristi ihmettelee

Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonnan ja kuluttajavalvojan yhteiseen tietokantaan on tullut tänä vuonna yhteensä 33 yhteydenottoa kadonneista postipaketeista. KKV:n juristi Mika Hakamäki ihmettelee, miksi Posti pesee kätensä täysin Hervannan tapauksesta.

–Eihän Posti voi olla ihan sellainen puhdas alusta, joka ei kanna mitään vastuuta mistään. Katoamishetkellä paketti on ollut Postin hallussa. Eikö se ole silloin Postin vaaranvastuulla riippumatta siitä, onko se varastettu vai muuten vaan kadonnut?

Hakamäen mukaan kuluttajaneuvontaan otetaan usein yhteyttä myös sellaisissa asioissa, joihin virastolla ei ole toimivaltaa. Epäselvissä tapauksissa kuluttajaneuvojat ohjaavat asiakkaita viemään asian kuluttajanriitalautakuntaan.

Paketti lähettäjän vastuulla

Postipakettien korvausperusteet perustuvat kaikkia kuljetusyrityksiä sitovaan tiekuljetussopimuslakiin. Laissa määrätään muun muassa, että rahdinkuljettajan on korvattava vahinko, jonka osoitetaan aiheutuneen luovutuksen viivästymisestä, katoamisesta tai vahingoittumisesta.

Rahdinkuljettaja ei kuitenkaan ole vastuussa sellaisesta ulkopuolisen tekijän aiheuttamasta vahingosta, jota rahdinkuljettaja ei ole voinut omalla toiminnallaan estää. Tällaisia tapauksia ovat muun muassa varkaudet ja tulipalot.

–Meillä on tietysti varkauksien ja tulipalojen varalle varotoimenpiteet, joilla pyrimme minimoimaan haitat, mutta valitettavasti tällaisia saattaa silti tapahtua. Hervannan tapauksen osalta asian selvittäminen ja poliisitutkinta on vielä kesken, Postin liiketoimintajohtaja Nevalainen sanoo.

Lain mukaan Posti vastaa siis vain niistä vahingoista, jotka syntyvät sen oman toiminnan seurauksena. Silloin korvauksen saaja on paketin lähettäjä, joka on tehnyt Postin kanssa sopimuksen paketin kuljetuksesta. Jos lähetykselle sattuu jotain kuljetuksen aikana, Posti on ensisijaisesti yhteydessä lähettäjään.

Lähettäjä on myös velvollinen huomioimaan, että lähetys on riittävällä tavalla vakuutettu.

–Esimerkiksi verkkokauppa on Postin asiakas, joka on antanut toimeksiannon Postille. Lähetyksen vastaanottaja taas on verkkokaupan asiakas, joka neuvottelee verkkokaupan kanssa, jos tavaran toimituksessa on ollut ongelmia.

Kirjepostin korvausperusteet löytyvät postilaista, jonka henki on Nevalaisen mukaan hyvin samanlainen kuin tiekuljetussopimuslaissa. Postilain noudattamista valvoo Suomessa viestintävirasto. Tiekuljetussopimuslaista vastaa oikeusministeriö.


Lue myös nämä


Kommentit (15)

  • Kmik

    Loppuipa postin palveluiden käyttö. Onneksi verkkofirmoissa saa nykyään melko hyvin valita toimittajan.

  • Nimetön

    ”Olemme vain välittäjä, jonka tehtävä on toimittaa paketti lähettäjältä vastaanottajalle. Nevalainen sanoo.”

    Jos kerran tehtävä on toimittaa paketti vastaanottajalle ja tämän tehtävänsä laiminlyö, niin tällöin jättää tehtävänsä suorittamatta. Johan on business jos EI vastaa edes perustehtävästään.

    Naurettava ajatus, että noutopisteissä tavara makaa täysin postin vastuutta.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio